Texty: PRÁŠILOVÁ, Kateřina. Suchdolská mlha. Recenze na inscenaci Sherlock Holmes aneb Zrození zla. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2024

Recenze Kateřiny Prášilové na inscenaci Sherlock Holmes aneb Zrození zla.

Inscenace suchdolského souboru Sherlock Holmes aneb Zrození zla je autorským příspěvkem do sherlockovského fikčního světa, něčím, o čem by se dalo hovořit jako o fanfikci, a zároveň nepopiratelnou parodií. Příběh Lenky a Víta Chaloupkových se odehrává v mile ochotnických kulisách tvořených hlavně stěnami polepenými pseudoviktoriánskou tapetou z balicího papíru – už z nich samotných lze vyčíst, že se Suchdolští neberou příliš vážně.

A skutečně, pokud jde o humor, dílčí nápady mají výborné. Zejména ve stínoherních pasážích, kde se soubor dopouští řady loutkářských žertů: tenisová hra, padající trakaře nebo i taková drobnost jako naivně zjednodušený detail rukavice jsou momenty, v nichž je mi poetika inscenace nejbližší. I díky nim si ale vzápětí pokládám otázku, proč se se stínohrou vlastně pracuje. Způsobem vyprávění mordů se někdy blíží kramářské písni, jindy slouží jen jako zkratka pro něco, co by se ve skromné výpravě těžko zobrazovalo (například cesta vlakem). Konkrétní princip, podle nějž je vyprávění děleno mezi stínohru a činoherní obrazy, se mi ale najít nepodařilo. Některé jiné nápady působí podstatně nahodileji, například když ženské postavy okouzlují ty mužské ve snových tangových sekvencích za doprovodu otřepané melodie. Rozumím, že suchdolští chtějí uplatňovat parodický postup vycházející ze stereotypu, to ale přeci neznamená, že je vše dovoleno.

Celá zápletka není nijak zvlášť překvapivá, má však potěšující pointu, v níž je krkolomnou přesmyčkou naznačen český původ úhlavního detektivova soka. A opět, banální happy end v podobě zdárného heterosexuálního spárování všech přeživších je patrně v souladu s parodickým záměrem, ale přesto by vyústění mohlo být rafinovanější. Právě kombinace této banality, chybějícího napětí a jakési anglické selanky vyvolává dojem ukolébávající malebnosti. Ta spolu s některými nápady, které měly raději zůstat na zkušebně, způsobila, že po mně celá inscenace stekla jako baskervillská mlha.

PRÁŠILOVÁ, Kateřina. Suchdolská mlha. Recenze na inscenaci Sherlock Holmes aneb Zrození zla. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/suchdolska-mlha [cit. 2024-08-06]