HRDINOVÁ, Radmila. Jak poskládat Rubikovu kostku Pomony. Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci POMONA. Online. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2025
Ačkoli Alistair McDowall patří k nejvýraznějším autorům své generace, což tvrdí nejen program k inscenaci Pomona, ale i frekvence inscenací jeho her na evropských scénách (včetně londýnského National Theatre či festivalu v Avignonu), u nás se neřadí mezi nejhranější britské autory. Jeho Pomonu z roku 2014 uvedli jen studenti Katedry činoherního divadla v roce 2016 v DISKu v režii Jana Holce a překladu Davida Košťáka. Divácké hlasy na tuto inscenaci oceňovaly herecké výkony, vystižení úzkostné a mysteriózní atmosféry a v neposlední řadě i slušnou orientaci v poměrně komplikované struktuře textu.
Po osmi letech po Pomoně sáhl soubor Načerno, jedna z dospěláckých odnoží pražského Divadla Radar. Z výše zmíněných oceňovaných hodnot Holcovy inscenace se lze ztotožnit s kvalitou většiny hereckých výkonů. Režijní dvojice Jakub Heřmánek a Lukáš Křížek má proti prvnímu uvedení výhodu v tom, že svět stolních fantasy her, LARPů, noir i snuff filmu a dalších inspiračních zdrojů McDowallovy hry je českému divákovi už daleko známější, takže se v příběhu Ollie hledající svou sestru na území tajemného ostrova uprostřed města, kde se noční můry mění v daleko děsivější skutečnost, orientuje daleko snáze. Přesto na cestě, kterou divák s Ollie prochází, může poměrně snadno zabloudit. Proč tomu tak je, má hned několik důvodů.
Tím prvním je scénografie, jež vsazuje příběh do naprosto neidentifikovatelného a nekonkrétního prostoru, v němž pouze jedovatě zelené světlo procházející ledkovými trubicemi budí dojem agresivity a nebezpečí. Pokud ale inscenátoři kladou jako motto své inscenace větu „Svět kolem nich se začne rozpadat“, kladu si nutně otázku, jaký svět to vlastně je. A to se ze scénografie i kostýmní všehochuti, byť s pár konkrétními odkazy (sekuriťáci), nedozvím.
Tím druhým – a pro mě nejzásadnějším – problémem je opravdu těžko srozumitelný verbální projev herců souboru Načerno. Pokud devadesát procent své pozornosti musím zkoncentrovat k tomu, abych vůbec pochytala smysl slov a vět chrlených buď v rychlopalebném tempu, anebo zahozených ledabylou artikulací, pak už mi zbývá jen velmi málo energie k poskládání dějových a vztahových souvislostí příběhu, natož k čemukoli jinému.
Třetím důvodem, který inscenaci odsuzuje k jisté monotónnosti, je absence skutečného dialogického jednání. Postavy většinou vůbec nemluví k sobě navzájem, ale usazeny vedle sebe čelem k divákům, a to (až na výjimky) v poměrně jednotvárně plynoucí intonaci a kadenci.
Čtvrtou bariérou posilující jistou (už textem danou) rozklíženost příběhu jsou pak i zatmívací pauzy mezi jednotlivými obrazy.
Nevím, možná je to i tím, že nepatřím ke generaci, která se realizuje ve světě fantasy her, ale Rubikovu kostku příběhu a poslání inscenace se mi zkrátka k uspokojivému výsledku poskládat nepodařilo. Ale možná to ani nebylo cílem. Vždyť i Ollie podává představiteli zla Cthulhu jednu kostku za druhou. A i on je odhazuje neposkládané. Třeba smysl a poslání inscenace Pomony je v tom, že tento svět už prostě jednoduše poskládat nelze.
foto: Ivo Mičkal
HRDINOVÁ, Radmila. Jak poskládat Rubikovu kostku Pomony. Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci POMONA. Online. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/jak-poskladat-rubikovu-kostku-pomony [cit. 2025-08-05]
Po osmi letech po Pomoně sáhl soubor Načerno, jedna z dospěláckých odnoží pražského Divadla Radar. Z výše zmíněných oceňovaných hodnot Holcovy inscenace se lze ztotožnit s kvalitou většiny hereckých výkonů. Režijní dvojice Jakub Heřmánek a Lukáš Křížek má proti prvnímu uvedení výhodu v tom, že svět stolních fantasy her, LARPů, noir i snuff filmu a dalších inspiračních zdrojů McDowallovy hry je českému divákovi už daleko známější, takže se v příběhu Ollie hledající svou sestru na území tajemného ostrova uprostřed města, kde se noční můry mění v daleko děsivější skutečnost, orientuje daleko snáze. Přesto na cestě, kterou divák s Ollie prochází, může poměrně snadno zabloudit. Proč tomu tak je, má hned několik důvodů.
Tím prvním je scénografie, jež vsazuje příběh do naprosto neidentifikovatelného a nekonkrétního prostoru, v němž pouze jedovatě zelené světlo procházející ledkovými trubicemi budí dojem agresivity a nebezpečí. Pokud ale inscenátoři kladou jako motto své inscenace větu „Svět kolem nich se začne rozpadat“, kladu si nutně otázku, jaký svět to vlastně je. A to se ze scénografie i kostýmní všehochuti, byť s pár konkrétními odkazy (sekuriťáci), nedozvím.
Tím druhým – a pro mě nejzásadnějším – problémem je opravdu těžko srozumitelný verbální projev herců souboru Načerno. Pokud devadesát procent své pozornosti musím zkoncentrovat k tomu, abych vůbec pochytala smysl slov a vět chrlených buď v rychlopalebném tempu, anebo zahozených ledabylou artikulací, pak už mi zbývá jen velmi málo energie k poskládání dějových a vztahových souvislostí příběhu, natož k čemukoli jinému.
Třetím důvodem, který inscenaci odsuzuje k jisté monotónnosti, je absence skutečného dialogického jednání. Postavy většinou vůbec nemluví k sobě navzájem, ale usazeny vedle sebe čelem k divákům, a to (až na výjimky) v poměrně jednotvárně plynoucí intonaci a kadenci.
Čtvrtou bariérou posilující jistou (už textem danou) rozklíženost příběhu jsou pak i zatmívací pauzy mezi jednotlivými obrazy.
Nevím, možná je to i tím, že nepatřím ke generaci, která se realizuje ve světě fantasy her, ale Rubikovu kostku příběhu a poslání inscenace se mi zkrátka k uspokojivému výsledku poskládat nepodařilo. Ale možná to ani nebylo cílem. Vždyť i Ollie podává představiteli zla Cthulhu jednu kostku za druhou. A i on je odhazuje neposkládané. Třeba smysl a poslání inscenace Pomony je v tom, že tento svět už prostě jednoduše poskládat nelze.
foto: Ivo Mičkal
HRDINOVÁ, Radmila. Jak poskládat Rubikovu kostku Pomony. Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci POMONA. Online. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/jak-poskladat-rubikovu-kostku-pomony [cit. 2025-08-05]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.