MELÍŠKOVÁ, Vendula. Divadelní máj versus Divadelní jaro 2020. Rozhovor s Jaroslavem Kodešem. Online. Divadelník.cz 3. 7. 2020

Od 18. do 26. června proběhly hned dvě postupové divadelní přehlídky, které se tak uskutečnily i přes covidové odsunutí v termínu ne až tak vzdáleném od původního. Od 18.-21. června „přišlo“ do Boleradic Mrštíkovo divadelní jaro a od 21. do 26. června „nastal“ Hanácký divadelní máj v Němčicích. V porotách obou přehlídek zasedl jako porotce režisér Jaroslav Kodeš, který byl ochotný odpovědět na pár všetečných otázek pro jejich srovnání.

Srovnání obou přehlídek z pohledu Jaroslava Kodeše
První otázka je nasnadě. Jak je možné “uporotcovat” dva festivaly – prakticky se z části kryjící? Není toho najednou až moc na jednoho divadelního smrtelníka?

JK: Byl jsem deset dnů na Moravě, ale šlo to. Hlavně díky pořadatelům, nic se nekrylo, besedy se soubory byly organizovány v menším počtu lidí. A těch třináct soutěžních představení se to dalo zvládnout.

Mrštíkovo divadelní jaro i Hanácký divadelní máj jsou obě postupové přehlídky na Krakonošův divadelní podzim do Vysokého nad Jizerou (a Máj navíc i na Popelku Rakovník), můžeš srovnat dramaturgické tendence – průsečíky a odchylky obou festivalů?

JK: Stále převládá zábavný repertoár. A to i když se jedná o vážné téma. Jediné opravdové drama přivezli do Němčic ochotníci z Hvozdné. Odpusť, Natašo! S velkou pravděpodobností ho uvidíme ve Vysokém. V Boleradicích se hrála Maryša.

Odpusť…
Zaujalo tě nějaké (ne)tradiční režijní pojetí, koncepce her či herecké výkony? Liší se z tohoto pohledu obě přehlídky?

JK: Bezesporu mě zaujala už zmíněná inscenace Odpusť, Natašo. Je to ve všech složkách obratně udělaný jevištní přepis autobiografické prózy. Má zajímavý příběh a silné protikomunistické téma.
V Boleradicích obnovili tradici soutěžních přehlídek, přerušenou na asi deset let. A přehlídka se orientuje pouze na dospělého diváka. V Němčicích se k repertoáru pro dospělé každoročně přidávají i pohádky. Letos byly tři.

Dohadování porotců
V Boleradicích jsi zasedl v rámci lektorského sboru se svými blízkými spoludivadelníky Petrou Richter-Kohutovou a Ladislavem Valešem. V Němčicích na Hané je dle propozic též porota tříčlenná avšak v jiném složení. Jak se vám spolupracovalo? Je výhoda znát své spoluporotce? Nebo naopak nevýhoda? Např. drsnější dohadování se…?

JK: Drsné je moc silné slovo. V naprosté většině případů se vždy domluvíme. Že by docházelo k zásadním rozporům ve vnímání představení, tak to opravdu výjimečně. V Němčicích jsem spolupracoval se dvěma mladými muži. Pavlem Zajíčkem a Jurou Háderem. Byli báječní a velmi citlivě vnímali představení.

Vzájemná znalost či neznalost se v porotě není podstatná, důležité je nakolik si porozumíte osobnostně. A pak tu hodně hraje subjektivní vnímání a zkušenosti každého porotce. Umění se nedá měřit ani vážit, a 99% amatérských inscenací vykazuje takové či onaké problémy, které mohou být pro někoho už zásadní a pro jiného stále ještě v toleranci.

Diváci
Tvým primárním úkolem porotce je věnovat plnou pozornost jevišti. Má další otázka však míří do hlediště. Jak to bylo s diváky jednotlivých festivalů (her)? Přišli v hojném počtu po coronavirových prázdninách? Nebo se zdráhali? Slyšeli jste od nich nějakou odezvu na shlédnutá představení?

JK: Na obou místech do divadla chodili diváci, a to docela slušně. Nebylo to jako jiné roky, ale ani prázdné sály se nekonaly. Když bylo představení zdařilé, i potlesky byly pěkné. V Němčicích získala cenu diváka jedna z komedií, která i od poroty dostala doporučení na KDP.

Existuje patrný rozdíl v organizaci obou přehlídek? V jejich atmosféře?

JK: Pokud ano, tak jsem ho nezpozoroval. V obou místech dělají pro zdar a atmosféru přehlídky opravdu hodně. V Boleradicích přehlídku pořádá místní ochotnický soubor, který se stará o divadlo. V Němčicích je hlavním pořadatelem místní kulturní zařízení a radnice.

Na obou přehlídkách se mi líbilo stejně. Zadařilo se. Jak program, tak i organizace. A co se nepovedlo, tak to je otázka na pořadatele, ne na mě.

Mrštíkovo divadelní jaro v Boleradicích – výsledky
Nominace do programu KDP 2020 získal soubor AMADIS Popůvky – Marie Jones: Plný kapsy šutrů
Seznam dalších cen a čestných ocenění najdete ZDE.

Hanácký divadelní máj v Němčicích – výsledky
Nominace do programu KDP 2020 získal Kroužek divadelních ochotníků ve Hvozdné – Sergej Dakov, Alena Herman: Odpusť, Natašo!
Seznam dalších cen a ocenění se snad brzy objeví na stránkách přehlídky. Níže jen stručně:

Doporučení do programu KDP 2020 bylo uděleno:
DS bratří Mrštíků Boleradice – Kulhavý Mezek aneb Výbuch na jičínském zámku
DS Osvětové besedy Velká Bystřice – Dave Freeman: Dovolená s rizikem.

Na Popelku Rakovník nebyla nominována žádná inscenace.

MELÍŠKOVÁ, Vendula. Divadelní máj versus Divadelní jaro 2020. Online. Rozhovor s Jaroslavem Kodešem. In: Divadelník.cz 3. 7. 2020. Dostupné z: https://divadelnik.cz/divadelni-maj-divadelni-jaro-2020/ [citováno 2023-10-18].
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':