VOBRUBOVÁ, Eliška: Přehlídka dětskýchrecitátorů Liberec, 29. 4. 2023. Deník Dětské scény, č. 0., str. 14-15, 9.6.2023.
Přehlídka dětských recitátorů
Liberec, 29. 4. 2023
Poslední dubnová sobota byla svátkem poesie i prózy a setkáním dětských recitátorů. Sešli se v libereckém Knihkupectví U Fryče na krajském kole postupové přehlídky, aby svými vystoupeními reprezentovali své okresy (Česká Lípa, Jablonec n/N., Liberec a Semily), aby se s diváky a posluchači (ostatními dětmi a jejich dospělými doprovody) podělili o svá přednesová vystoupení, a v neposlední řadě i proto, aby přesvědčili nejen lektorský sbor (porotu), že právě oni jsou hodni toho, aby se stali účastníky Dětské scény – 51. ročníku celostátní přehlídky dětského divadla a celostátní přehlídky dětských recitátorů ve dnech 9.–15. června 2023 ve Svitavách.
Do krajského kola dle postupového klíče z kol okresních bylo vysláno celkem 47 dětí, 45 se zúčastnilo. Vlastní přehlídku hostil prostorově vhodný přednáškový sálek zmíněného knihkupectví, času přestávek mezi jednotlivými kategoriemi a času potřebného pro poradu lektorského sboru (poroty) mohli všichni využít prohlídkou knihkupectví a knih v něm, což pak nepochybně všem pomohlo ve výběru knih za knižní poukázky; ty dostali všichni recitátoři k diplomu (namísto v minulosti sladké odměny). Během dne se na přehlídce představily děti všech věkových kategorií, dopoledne patřilo první a druhé kategorii, odpoledne kategorii třetí a čtvrté, nedílnou součástí byly i reflexe a rady do budoucna od lektorů.
Den zahájilo dvanáct dětí z první kategorie. Dramaturgický výběr textů odpovídal věku i možnostem a dovednostem dětí a lze konstatovat, že i úroveň přednesová byla vcelku dobrá, ač tu a tam byly ještě patrné rezervy v traktování textu po smyslu („čárkování“), v přirozené větné intonaci („vlnkování“, mechanické rytmizování, vnější „malování“ hlasem či nepřirozené důrazy – vyrážení slov), v hyperkorektní výslovnosti slovesa být v přítomném čase či naopak v občasné nezřetelné artikulaci („šumlování“), v nesprávném pořadí řečených autorů a názvů textu (správně má být nejdřív autor, pak název). Nicméně o v podstatě solidní úrovni svědčí nepochybně i udělená ocenění.
Čestné uznání získala Antonie Fojtíková (ZŠ Žižkova 518, Turnov) za poutavé a sdělné vyprávění příběhu Zbyňka Malinského O andělíčkovi strážníčkovi a druhé čestné uznání obdržel Daniel Světlík (ZŠ Aloisina výšina, Liberec) za práci s náročným textem básně Shela Silversteina Já gdojá a můj copřeseň, který přednesl se zjevným zaujetím a pobavením z textu i jeho sdělením. Pochvaly poroty byly uděleny tři:
Anně Drahoňovské (ZŠ Žižkova 518, Turnov) za nalezení vztahu k textu Zbyňka Malinského Jak bydlí čmeláci, jehož soustředěným a kontaktním vyprávěním (i přes občasné drobné „čárkování“) a dobrou kulturou mluvy zaujala; Anně Rokosové (ZŠ Mozartova 3678/24, Jablonec n/N.) za radost z vyprávění příběhu Josefa Bruknera Liška a králíček s hezkou čistou mluvou, přirozenou prací s přímou řečí, se schopností pracovat s napětím a s pobavením ze sdělení; Ondřeji Vašíčkovi (ZŠ Aloisina výšina, Liberec) za napínavé vyprávění příběhu básně Miloše Kratochvíla Létání, jímž byl zcela zjevně pobaven a živým přednesem se o něj rád podělil s ostatními, což převážilo nad občasným drobnými intonačními nedostatky.
Druhou kategorii, v níž recitovalo 11 dětí, lze v obecné rovině interpretačních dovedností, především techniky vnější, charakterizovat podobně jako předchozí, ovšem s posteskem, že vyskytující se nedostatky byly častější a většího rázu, včetně vnější ilustrace naučeným gestem. Naproti tomu jsme slyšeli děti, které svým přirozeným autentickým, sdělným a kontaktním přednesem posluchače zaujaly. Nejlepší porota ocenila, a to doporučením k postupu na celostátní přehlídku do Svitav, čestným uznáním a pochvalami poroty. Jednou z postupujících je Emma Gajdošová (ZŠ U Soudu, Liberec), která si zasloužila ocenění za komunikaci s divákem citlivě a s pochopením přirozeně přenášenou básní Jiřího Koláře Mezi tupci. Liberecký kraj zastoupí na svitavské přehlídce i postupující Alžběta Ortová (ZŠ nám. Míru 128, Nový Bor), u níž porota ocenila vyzrálý autentický a inteligentní projev v přednesu básně Evy Vaškové Ovce; recitátorka je vybavená vnější i vnitřní technikou, soustředěná a kontaktní, přednáší s jasnou představou a směřováním k pointě, již naplnila. Čestné uznání získala Aneta Šírová (ZŠ Školní 700, Železný Brod) za přirozené vyprávění prózy Astrid Lindgrenové Nocujeme na seníku, a i když by do budoucna pomohlo lepší členění textu (a místy i zlepšení techniky mluvy), byli jsme svědky hezkého a soustředěného vyprávění příběhu, s nímž byla recitátorka vnitřně propojená. Pochvala poroty putovala k Antonínu Peškovi (ZŠ Bělá 31, Mírová pod Kozákovem) za nalezení vztahu k textu Jana Skácela Uspávanka se studánkou, což mu umožnilo (i přes drobné mluvní nedostatky) přednést báseň s pochopením (bylo zjevné, že ví, o čem a proč přednáší) a jasným směřováním k pointě i k vlastnímu stanovisku a k Danielu Švihovskému (ZŠ U školy 222/6, Liberec) za práci s představou při přednesu básně Pavla Šruta Píseň o moři, jejíž text se
mu nepřehlédnutelně líbí, a proto ji přednáší s chutí, i když by projevu do budoucna prospělo menší ulpívání na jednotlivostech a s tím souvisejícím občasným hlasovým ilustrováním.
Odpolední přehlídkový blok zahájila třetí kategorie čítající deset děvčat a jednoho chlapce. Již v minulosti se u dětí této kategorie ukázalo, že vzhledem k jejich věku bývají někdy přednesová vystoupení problematická ať už z hlediska dramaturgického, tak z hlediska techniky vnější i vnitřní, z hlediska nakládání s textem i z hlediska schopnosti celkového sdělení. Nejinak tomu bylo u této kategorie letos na liberecké přehlídce, včetně toho, že očekávané zlepšení přednesu s postupujícím věkem se dostaví, nebylo u všech přítomných recitátorů zcela naplněno a mezi některými dětmi byly rozdíly značné. Všechny děti přednášely oba připravené texty, a zatímco na jedné straně byla vystoupení vyzrálá a kultivovaná, na druhé straně se nedostatky ukázaly být ještě výraznějšími než vyjmenované u první kategorie výše. Postupujícími ve třetí kategorii se staly dvě dívky: Marie Houšková (Gymnázium a SOŠPg Liberec) byla oceněna za civilní a barvitý projev v obou zvolených a přednášených textech. Prózu Jiřího Kahouna Tam a zpátky přednášela s nadhledem a odstupem i s jemným humorem, jakož i příběh Narozeniny v kredenci z knihy Zbyňka Malinského Dům ve Sluneční ulici. Recitátorka je kultivovaná, sdělná a sdělující, kontaktní se smyslem pro situaci i výstavbu celku. Přednáší s radostí, s vnitřní energií i s vnitřním postojem a potěšením „teď a tady“ plasticky; zvláštní ocenění si zaslouží i za to, že se v próze Z. Malinského ani na okamžik neuchýlila k povrchní ilustrativní interpretaci. Do Svitav přijede i Markéta Kunášková (Doctrina – Podještědské gymnázium, Liberec), která se představila jako vybavená recitátorka, která přednáší s vnitřní energií, zaujetím a potěšením z textu a jeho interpretace. Oceněna (a k postupu navržena) byla za zvlášť zdařilé uchopení básně Ludvíka Aškenazyho Křik, kterou přednesla s jasným poselstvím a pochopením i s vlastním propojením se s textem, s jasnou představou a zřetelným vědomím toho, že ví, o čem přednáší a proč. V interpretaci básně byla přesnější a adresnější než v přednesu prózy Jiří Suchého Z deníku praktické dívky Zuzany, ten byl sice solidní, výrazný, osobitý a kultivovaný; k výraznější osobní výpovědi však dospěla ve výše zmíněné básni. Čestné uznání získal Daniel Drahý (ZŠ Lesní, Liberec), za originální uchopení textů Jamese Thurbera O ztřeštěně odvážném myšákovi a kočce opatrnici a Michala Ajvaze Chobot. Jeho vnitřní zaujetí, smysl pro gradaci, výstavbu situací i celku, nepřehlédnutelná vnitřní energie, zaujetí a potěšení z textu a z jeho interpretace „teď a tady“ – to vše převažuje nad občasnými mluvními nedostatky. Čestným uznáním byla odměněna Andrea Matějíčková (Doctrina – ZŠ a MŠ, s.r.o., Liberec) za kultivovaný projev v přednesu prózy Petry Dvořákové Zahrádka v tašce a básně Jiřího Koláře Moudrá hlava. Magda Honsová (ZŠ Pivovarská, Jablonec n/N.) přednášela báseň Inkoust a křída (Jerzy Brzechwa) a báseň Jiřího Žáčka Oblázek – pochvalou poroty byla oceněna právě recitátorčina zdařilá a citlivá interpretace Žáčkovy básně. Vystoupení čtvrté kategorie krajskou přehlídku uzavírala; všichni měli příležitost přednést oba připravené texty. Šest z deseti recitátorů bylo oceněno. To by mohlo svědčit o celkově dobré úrovni, leč pravda je taková, že objevivší se všeobecné poetično, odříkání textu bez zaujetí, bez představ a bez pochopení nebo „sekání“ básně po verších ocenění hodno není; i u této kategorie se tedy úroveň jednotlivých vystoupení výrazně lišila. Přesvědčivým, osobitým, zaujatým, autentickým a sdělným projevem na druhé straně vynikli dva postupující recitátoři: Antonín Adam (Doctrina – ZŠ a MŠ, s.r.o., Liberec) byl oceněn a na svitavskou přehlídku vyslán za porozumění textu a pravdivé sdělení v próze Na zahrádce z knihy Každý den zázrak od Bohumila Hrabala i v próze Václava Havla Zářijová neděle. Představil se jako recitátor vnitřně soustředěný na přednes i sdělení, v projevu přirozený, autentický, kontaktní a plastický psychofyzicky propojený vypravěč se smyslem pro detail, dílčí situaci i gradaci a výstavbu celku směřujícího k pointě. Alan Peša (Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec) přesvědčil, zaujal a byl oceněn za skvělou práci s temporytmem a výstavbu situací i celku v próze Jana Wericha O orlech a hovniválech i v přednesu prózy Byli jsme s tatínkem nakupovat (René Goscinny). V obou případech přednášel se zjevným potěšením z textu i z jeho sdělování, autenticky a osobitě „teď a tady“, s nadhledem, odstupem i s porozuměním pro poetiku obou, na první pohled humorných, leč rozdílných, textů. Je kontaktní, sdělný a sdělující s vnitřní energií, se zaujetím a s potěšením z textu a svým vystoupením dokáže posluchače zaujmout. Čestným uznáním byl odměněn Michael Drahý (ZUŠ Liberec, Frýdlantská 19) za osobitý projev v přednesu próz Střed generací aneb Výtah jednou týdně od Ephraima Kishona (a v tomto případě i s výraznější osobní výpovědí a postojem) a Setkání po letech od Vratislava Kadlece. (K dokonalosti recitátorovi schází už jen odstranění místy nečisté výslovnosti.) Druhé čestné uznání si odnesl David Schmidt (ZŠ Pivovarská 15, Jablonec n/N.), který sice při přednesu úryvku z Haškovy knihy Z osudů dobrého vojáka Švejka opakovaně paměťově selhal tak, že vystoupení nedokončil, na druhé straně ovšem přesvědčil vnitřní představou a věrohodností v Smutné básni pro Lenku od Josefa Hanzlíka, za což byl oceněn.
Veronika Halířová (ZŠ Skálova 600, Turnov) dostala pochvalu poroty za věrohodnost a osobní výpověď v úryvku z prózy Jacqueline Wilsonové Slavná hvězda; druhý přednášený úryvek (Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ) byl poněkud zatěžkán všeobecností, a proto nebyl tak zdařilý a přesvědčivý. Pochvalu poroty získala také Viola Ortová (ZŠ U Lesa, Nový Bor) za kultivovaný projev v obou přednášených textech, ač se zdálo, že s poetikou básně Václava Hraběte Jam session se možná trochu minula; druhým přednášeným textem byla próza Aleny Kastnerové nejrychlejší auto na světě (z knihy O líné babičce), jíž by více slušel civilnější projev. Nicméně i tak bylo setkání s kultivovanou, vybavenou, vnímavou a kontaktní a perspektivní recitátorkou příjemným oživením pozdního přehlídkového dopoledne.
Pro všechny recitátory příslušné kategorie se uskutečnil malý rozborový seminář a pohovor s recitátory reflektující jejich vystoupení vedený členy poroty/lektorského sboru, a to s důrazem na individuální konzultace. Nabídnutá individuální konzultace všem účastníkům nejen aktuálně reflektovala slyšené, ale naplněny byly i vzdělávací cíle přehlídky, především v oblasti péče o nadané děti. Účastníky rozborových seminářů byly nejen děti, ale i je doprovázející dospělí. Při těchto rozhovorech také vyšlo najevo, že jsou místa (např. okres Česká Lípa), kde (téměř) nemají šanci postoupit děti, které si k přednesu vyberou prozaický text, patrně není místními „odborníky“ pokládán za plnohodnotnou literární předlohu k přednesu vhodnou…
K příjemné a neformální přátelské atmosféře přispělo kromě osobního setkání recitátorů alespoň v příslušné kategorii nepochybně i vnímavé publikum, posluchačská pozornost zúčastněných dětí, jejich doprovodů (pedagogických či rodinných) i odborné veřejnosti zastoupené lektorským sborem (porotou) – Štěpánkou Prýmkovou, Eliškou Vobrubovou, Miloslavou Čechlovskou, Jakubem Kubíčkem – a již osvědčená „obálková metoda“: pro každého recitátora byla připravena obálka s jeho jménem, do které mohli diváci na lístečky napsat své vzkazy a reflexe právě slyšeného.
Závěrečné poděkování patří nejen pořadatelům a organizátorům přehlídky (DDM Větrník, jmenovitě Miloslavě Čechlovské) ale také všem přednášejícím dětem reprezentujícím své okresy, z nichž do krajského a následně i celostátního kola postoupily. A v neposlední řadě i jejich učitelům a všem dospělým, kteří děti v jejich zájmu o literaturu a sólový přednes podporují a pomáhají jim na cestě od pochopení textu k finální interpretaci, k adresnému sdělení a kultivovanému projevu (v ideálním případě nejen recitačnímu), pomáhají jim stát se vnímavou, citlivou a přemýšlivou lidskou bytostí.
Eliška Vobrubová
Liberec, 29. 4. 2023
Poslední dubnová sobota byla svátkem poesie i prózy a setkáním dětských recitátorů. Sešli se v libereckém Knihkupectví U Fryče na krajském kole postupové přehlídky, aby svými vystoupeními reprezentovali své okresy (Česká Lípa, Jablonec n/N., Liberec a Semily), aby se s diváky a posluchači (ostatními dětmi a jejich dospělými doprovody) podělili o svá přednesová vystoupení, a v neposlední řadě i proto, aby přesvědčili nejen lektorský sbor (porotu), že právě oni jsou hodni toho, aby se stali účastníky Dětské scény – 51. ročníku celostátní přehlídky dětského divadla a celostátní přehlídky dětských recitátorů ve dnech 9.–15. června 2023 ve Svitavách.
Do krajského kola dle postupového klíče z kol okresních bylo vysláno celkem 47 dětí, 45 se zúčastnilo. Vlastní přehlídku hostil prostorově vhodný přednáškový sálek zmíněného knihkupectví, času přestávek mezi jednotlivými kategoriemi a času potřebného pro poradu lektorského sboru (poroty) mohli všichni využít prohlídkou knihkupectví a knih v něm, což pak nepochybně všem pomohlo ve výběru knih za knižní poukázky; ty dostali všichni recitátoři k diplomu (namísto v minulosti sladké odměny). Během dne se na přehlídce představily děti všech věkových kategorií, dopoledne patřilo první a druhé kategorii, odpoledne kategorii třetí a čtvrté, nedílnou součástí byly i reflexe a rady do budoucna od lektorů.
Den zahájilo dvanáct dětí z první kategorie. Dramaturgický výběr textů odpovídal věku i možnostem a dovednostem dětí a lze konstatovat, že i úroveň přednesová byla vcelku dobrá, ač tu a tam byly ještě patrné rezervy v traktování textu po smyslu („čárkování“), v přirozené větné intonaci („vlnkování“, mechanické rytmizování, vnější „malování“ hlasem či nepřirozené důrazy – vyrážení slov), v hyperkorektní výslovnosti slovesa být v přítomném čase či naopak v občasné nezřetelné artikulaci („šumlování“), v nesprávném pořadí řečených autorů a názvů textu (správně má být nejdřív autor, pak název). Nicméně o v podstatě solidní úrovni svědčí nepochybně i udělená ocenění.
Čestné uznání získala Antonie Fojtíková (ZŠ Žižkova 518, Turnov) za poutavé a sdělné vyprávění příběhu Zbyňka Malinského O andělíčkovi strážníčkovi a druhé čestné uznání obdržel Daniel Světlík (ZŠ Aloisina výšina, Liberec) za práci s náročným textem básně Shela Silversteina Já gdojá a můj copřeseň, který přednesl se zjevným zaujetím a pobavením z textu i jeho sdělením. Pochvaly poroty byly uděleny tři:
Anně Drahoňovské (ZŠ Žižkova 518, Turnov) za nalezení vztahu k textu Zbyňka Malinského Jak bydlí čmeláci, jehož soustředěným a kontaktním vyprávěním (i přes občasné drobné „čárkování“) a dobrou kulturou mluvy zaujala; Anně Rokosové (ZŠ Mozartova 3678/24, Jablonec n/N.) za radost z vyprávění příběhu Josefa Bruknera Liška a králíček s hezkou čistou mluvou, přirozenou prací s přímou řečí, se schopností pracovat s napětím a s pobavením ze sdělení; Ondřeji Vašíčkovi (ZŠ Aloisina výšina, Liberec) za napínavé vyprávění příběhu básně Miloše Kratochvíla Létání, jímž byl zcela zjevně pobaven a živým přednesem se o něj rád podělil s ostatními, což převážilo nad občasným drobnými intonačními nedostatky.
Druhou kategorii, v níž recitovalo 11 dětí, lze v obecné rovině interpretačních dovedností, především techniky vnější, charakterizovat podobně jako předchozí, ovšem s posteskem, že vyskytující se nedostatky byly častější a většího rázu, včetně vnější ilustrace naučeným gestem. Naproti tomu jsme slyšeli děti, které svým přirozeným autentickým, sdělným a kontaktním přednesem posluchače zaujaly. Nejlepší porota ocenila, a to doporučením k postupu na celostátní přehlídku do Svitav, čestným uznáním a pochvalami poroty. Jednou z postupujících je Emma Gajdošová (ZŠ U Soudu, Liberec), která si zasloužila ocenění za komunikaci s divákem citlivě a s pochopením přirozeně přenášenou básní Jiřího Koláře Mezi tupci. Liberecký kraj zastoupí na svitavské přehlídce i postupující Alžběta Ortová (ZŠ nám. Míru 128, Nový Bor), u níž porota ocenila vyzrálý autentický a inteligentní projev v přednesu básně Evy Vaškové Ovce; recitátorka je vybavená vnější i vnitřní technikou, soustředěná a kontaktní, přednáší s jasnou představou a směřováním k pointě, již naplnila. Čestné uznání získala Aneta Šírová (ZŠ Školní 700, Železný Brod) za přirozené vyprávění prózy Astrid Lindgrenové Nocujeme na seníku, a i když by do budoucna pomohlo lepší členění textu (a místy i zlepšení techniky mluvy), byli jsme svědky hezkého a soustředěného vyprávění příběhu, s nímž byla recitátorka vnitřně propojená. Pochvala poroty putovala k Antonínu Peškovi (ZŠ Bělá 31, Mírová pod Kozákovem) za nalezení vztahu k textu Jana Skácela Uspávanka se studánkou, což mu umožnilo (i přes drobné mluvní nedostatky) přednést báseň s pochopením (bylo zjevné, že ví, o čem a proč přednáší) a jasným směřováním k pointě i k vlastnímu stanovisku a k Danielu Švihovskému (ZŠ U školy 222/6, Liberec) za práci s představou při přednesu básně Pavla Šruta Píseň o moři, jejíž text se
mu nepřehlédnutelně líbí, a proto ji přednáší s chutí, i když by projevu do budoucna prospělo menší ulpívání na jednotlivostech a s tím souvisejícím občasným hlasovým ilustrováním.
Odpolední přehlídkový blok zahájila třetí kategorie čítající deset děvčat a jednoho chlapce. Již v minulosti se u dětí této kategorie ukázalo, že vzhledem k jejich věku bývají někdy přednesová vystoupení problematická ať už z hlediska dramaturgického, tak z hlediska techniky vnější i vnitřní, z hlediska nakládání s textem i z hlediska schopnosti celkového sdělení. Nejinak tomu bylo u této kategorie letos na liberecké přehlídce, včetně toho, že očekávané zlepšení přednesu s postupujícím věkem se dostaví, nebylo u všech přítomných recitátorů zcela naplněno a mezi některými dětmi byly rozdíly značné. Všechny děti přednášely oba připravené texty, a zatímco na jedné straně byla vystoupení vyzrálá a kultivovaná, na druhé straně se nedostatky ukázaly být ještě výraznějšími než vyjmenované u první kategorie výše. Postupujícími ve třetí kategorii se staly dvě dívky: Marie Houšková (Gymnázium a SOŠPg Liberec) byla oceněna za civilní a barvitý projev v obou zvolených a přednášených textech. Prózu Jiřího Kahouna Tam a zpátky přednášela s nadhledem a odstupem i s jemným humorem, jakož i příběh Narozeniny v kredenci z knihy Zbyňka Malinského Dům ve Sluneční ulici. Recitátorka je kultivovaná, sdělná a sdělující, kontaktní se smyslem pro situaci i výstavbu celku. Přednáší s radostí, s vnitřní energií i s vnitřním postojem a potěšením „teď a tady“ plasticky; zvláštní ocenění si zaslouží i za to, že se v próze Z. Malinského ani na okamžik neuchýlila k povrchní ilustrativní interpretaci. Do Svitav přijede i Markéta Kunášková (Doctrina – Podještědské gymnázium, Liberec), která se představila jako vybavená recitátorka, která přednáší s vnitřní energií, zaujetím a potěšením z textu a jeho interpretace. Oceněna (a k postupu navržena) byla za zvlášť zdařilé uchopení básně Ludvíka Aškenazyho Křik, kterou přednesla s jasným poselstvím a pochopením i s vlastním propojením se s textem, s jasnou představou a zřetelným vědomím toho, že ví, o čem přednáší a proč. V interpretaci básně byla přesnější a adresnější než v přednesu prózy Jiří Suchého Z deníku praktické dívky Zuzany, ten byl sice solidní, výrazný, osobitý a kultivovaný; k výraznější osobní výpovědi však dospěla ve výše zmíněné básni. Čestné uznání získal Daniel Drahý (ZŠ Lesní, Liberec), za originální uchopení textů Jamese Thurbera O ztřeštěně odvážném myšákovi a kočce opatrnici a Michala Ajvaze Chobot. Jeho vnitřní zaujetí, smysl pro gradaci, výstavbu situací i celku, nepřehlédnutelná vnitřní energie, zaujetí a potěšení z textu a z jeho interpretace „teď a tady“ – to vše převažuje nad občasnými mluvními nedostatky. Čestným uznáním byla odměněna Andrea Matějíčková (Doctrina – ZŠ a MŠ, s.r.o., Liberec) za kultivovaný projev v přednesu prózy Petry Dvořákové Zahrádka v tašce a básně Jiřího Koláře Moudrá hlava. Magda Honsová (ZŠ Pivovarská, Jablonec n/N.) přednášela báseň Inkoust a křída (Jerzy Brzechwa) a báseň Jiřího Žáčka Oblázek – pochvalou poroty byla oceněna právě recitátorčina zdařilá a citlivá interpretace Žáčkovy básně. Vystoupení čtvrté kategorie krajskou přehlídku uzavírala; všichni měli příležitost přednést oba připravené texty. Šest z deseti recitátorů bylo oceněno. To by mohlo svědčit o celkově dobré úrovni, leč pravda je taková, že objevivší se všeobecné poetično, odříkání textu bez zaujetí, bez představ a bez pochopení nebo „sekání“ básně po verších ocenění hodno není; i u této kategorie se tedy úroveň jednotlivých vystoupení výrazně lišila. Přesvědčivým, osobitým, zaujatým, autentickým a sdělným projevem na druhé straně vynikli dva postupující recitátoři: Antonín Adam (Doctrina – ZŠ a MŠ, s.r.o., Liberec) byl oceněn a na svitavskou přehlídku vyslán za porozumění textu a pravdivé sdělení v próze Na zahrádce z knihy Každý den zázrak od Bohumila Hrabala i v próze Václava Havla Zářijová neděle. Představil se jako recitátor vnitřně soustředěný na přednes i sdělení, v projevu přirozený, autentický, kontaktní a plastický psychofyzicky propojený vypravěč se smyslem pro detail, dílčí situaci i gradaci a výstavbu celku směřujícího k pointě. Alan Peša (Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec) přesvědčil, zaujal a byl oceněn za skvělou práci s temporytmem a výstavbu situací i celku v próze Jana Wericha O orlech a hovniválech i v přednesu prózy Byli jsme s tatínkem nakupovat (René Goscinny). V obou případech přednášel se zjevným potěšením z textu i z jeho sdělování, autenticky a osobitě „teď a tady“, s nadhledem, odstupem i s porozuměním pro poetiku obou, na první pohled humorných, leč rozdílných, textů. Je kontaktní, sdělný a sdělující s vnitřní energií, se zaujetím a s potěšením z textu a svým vystoupením dokáže posluchače zaujmout. Čestným uznáním byl odměněn Michael Drahý (ZUŠ Liberec, Frýdlantská 19) za osobitý projev v přednesu próz Střed generací aneb Výtah jednou týdně od Ephraima Kishona (a v tomto případě i s výraznější osobní výpovědí a postojem) a Setkání po letech od Vratislava Kadlece. (K dokonalosti recitátorovi schází už jen odstranění místy nečisté výslovnosti.) Druhé čestné uznání si odnesl David Schmidt (ZŠ Pivovarská 15, Jablonec n/N.), který sice při přednesu úryvku z Haškovy knihy Z osudů dobrého vojáka Švejka opakovaně paměťově selhal tak, že vystoupení nedokončil, na druhé straně ovšem přesvědčil vnitřní představou a věrohodností v Smutné básni pro Lenku od Josefa Hanzlíka, za což byl oceněn.
Veronika Halířová (ZŠ Skálova 600, Turnov) dostala pochvalu poroty za věrohodnost a osobní výpověď v úryvku z prózy Jacqueline Wilsonové Slavná hvězda; druhý přednášený úryvek (Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ) byl poněkud zatěžkán všeobecností, a proto nebyl tak zdařilý a přesvědčivý. Pochvalu poroty získala také Viola Ortová (ZŠ U Lesa, Nový Bor) za kultivovaný projev v obou přednášených textech, ač se zdálo, že s poetikou básně Václava Hraběte Jam session se možná trochu minula; druhým přednášeným textem byla próza Aleny Kastnerové nejrychlejší auto na světě (z knihy O líné babičce), jíž by více slušel civilnější projev. Nicméně i tak bylo setkání s kultivovanou, vybavenou, vnímavou a kontaktní a perspektivní recitátorkou příjemným oživením pozdního přehlídkového dopoledne.
Pro všechny recitátory příslušné kategorie se uskutečnil malý rozborový seminář a pohovor s recitátory reflektující jejich vystoupení vedený členy poroty/lektorského sboru, a to s důrazem na individuální konzultace. Nabídnutá individuální konzultace všem účastníkům nejen aktuálně reflektovala slyšené, ale naplněny byly i vzdělávací cíle přehlídky, především v oblasti péče o nadané děti. Účastníky rozborových seminářů byly nejen děti, ale i je doprovázející dospělí. Při těchto rozhovorech také vyšlo najevo, že jsou místa (např. okres Česká Lípa), kde (téměř) nemají šanci postoupit děti, které si k přednesu vyberou prozaický text, patrně není místními „odborníky“ pokládán za plnohodnotnou literární předlohu k přednesu vhodnou…
K příjemné a neformální přátelské atmosféře přispělo kromě osobního setkání recitátorů alespoň v příslušné kategorii nepochybně i vnímavé publikum, posluchačská pozornost zúčastněných dětí, jejich doprovodů (pedagogických či rodinných) i odborné veřejnosti zastoupené lektorským sborem (porotou) – Štěpánkou Prýmkovou, Eliškou Vobrubovou, Miloslavou Čechlovskou, Jakubem Kubíčkem – a již osvědčená „obálková metoda“: pro každého recitátora byla připravena obálka s jeho jménem, do které mohli diváci na lístečky napsat své vzkazy a reflexe právě slyšeného.
Závěrečné poděkování patří nejen pořadatelům a organizátorům přehlídky (DDM Větrník, jmenovitě Miloslavě Čechlovské) ale také všem přednášejícím dětem reprezentujícím své okresy, z nichž do krajského a následně i celostátního kola postoupily. A v neposlední řadě i jejich učitelům a všem dospělým, kteří děti v jejich zájmu o literaturu a sólový přednes podporují a pomáhají jim na cestě od pochopení textu k finální interpretaci, k adresnému sdělení a kultivovanému projevu (v ideálním případě nejen recitačnímu), pomáhají jim stát se vnímavou, citlivou a přemýšlivou lidskou bytostí.
Eliška Vobrubová
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.