Pracovníci na okrese Plzeň-sever došli k názoru, že jednou z cest ke zvýšení úrovně ochotnických představení je dlouhodobé systematické a praktické školení. Proto v roce 1960 zřídili tříletou Lidovou dramatickou konservatoř a získali za lektory přední odborníky činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni. Tím se začala uskutečňovat současně účinná spolupráce profesionálních divadelníků s ochotníky – spolupráce nového typu.
Studium bylo rozvrženo na tři roky ve dvou větvích – herecké a režijní. Ve čtyřech hodinách týdně a pětiměsíčním semestru se vyučovaly v herecké větvi tyto předměty: marx-leninská estetika (50 hodin), dějiny divadla (60), herecká výchova (200), hlasová výchova (80), pohybová výchova (60) a líčení (20 hodin). V režijní větvi: marx-leninská estetika (50 hodin), dějiny divadla (60), režijní a herecká výchova (190), hlasová výchova (60), pohybová výchova (40), scénografie (20), dramaturgie (30), malé formy a dětské divadlo (10) a líčení (20 hodin).
Od posluchačů se v jednotlivých ročnících vyžadovalo:
A. HERECKÁ VĚTEV
I. ročník: Byl společný pro obě větve, hereckou i režijní. Po absolvování prvého ročníku musí být posluchač jevištně ukázněn, musí ovládat svou pozornost k hlavním jevištním objektům, určovat svůj vztah k faktorům a předmětům, správně hodnotit fakta v daných okolnostech, naučit se jevištní souhře s partnerem a rozněcovat svou fantazii. V závěru roku na základě těchto zkušeností vytvořit jednoduchou, sobě blízkou dramatickou postavu ve zdramatizované povídce.
II. ročník: Na závěr druhého ročníku musí posluchač ovládat principy práce na dramatické postavě.
III. ročník: Třetí ročník je od druhého semestru opět spojený s režijní větví a posluchači nastudují ucelené dramatické dílo. Při práci na tomto představení použijí a prohloubí své dosud získané znalosti a zkušenosti. Nastudované představení bude sloužit jako podklad k závěrečnému absolutoriu.
B. REŽIJNÍ VĚTEV
I. ročník: Společný s posluchači herecké větve.
II. ročník: Na závěr druhého roku musí posluchač režie ovládat základy režijní práce, tj. rozbor, zpracování režijní knihy, zvládnutí jevištního prostoru ve smyslu ideového rozboru, osvojit si výrazové prostředky režijní práce a prohloubit výtvarný smysl.
III. ročník: Zde se naučí posluchač hlavně práci s hercem. Dále bude sledováno jeho budoucí organizační a pedagogické poslání v souboru. Posluchači budou absolvovat samostatnou režijní práci buď s posluchači konservatoře, nebo se svým mateřským souborem.
50 posluchačů, rozdělených do pěti tříd, úspěšně absolvovalo první ročník a vstoupilo do druhého.
Výsledkem celé akce bude, že po dvou letech nám každoročně vyjde ze školy asi 50 absolventů – ochotníků, kteří nabudou nejen teoretického a praktického vzdělání a posílí řadu ochotnických souborů, ale o kterých předpokládáme, že získané vědomosti budou v souborech předávat, takže bude naplněno to, co je v cílech i úkolech Konservatoře.
Poznámka: Tento text vychází ze zprávy o realizaci 1. ročníku vzdělávacího projektu.