Krajské kulturní středisko Brno, Krajský dům pionýrů a mládeže Brno a Dům pionýrů a mládeže města Brna uspořádaly dvouleté vzdělávání v oboru dramatická výchova pro vedoucí dětských divadelních, loutkářských a recitačních souborů. Během dvou let (leden 1985 až prosinec 1986) se uskutečnilo 19 třídenních lekcí. Během prázdnin bylo školení doplněno jedním samostatným týdenním soustředěním (1.–7. 7. 1985) v Lysicích, týdenním pobytem seminaristů v seminárních třídách v rámci Kaplického divadelního léta 1986 a třídenním setkáním dětských souborů. Kromě toho byla také průběžně zajišťována účast seminaristů na akcích krajského charakteru – krajská kola recitačních soutěží, seminářů z jiných oblastí zájmové umělecké činnosti atp.
Lektoři a předmět výuky:
BOUDA, Boris / BUDÍNSKÁ, Hana / ŠKRÁŠKOVÁ, S. / VOSTÁREK, Karel – Výtvarná výchova a úvod do scénografie
DELONGOVÁ, Jindra / MACKOVÁ, Silva, PAVELKOVÁ, Soňa, SVOZILOVÁ, Dana – Dramatická hra s metodikou
DELONGOVÁ, Jindra / MACKOVÁ, Silva / SVOZILOVÁ, Dana – Praktické ukázky práce s dětmi
FILCÍK, Štěpán – Hudební výchova a hudební plán inscenace
JOSKOVÁ, Zdena – Úvod do dramaturgie a dramatizátorský seminář
MACHKOVÁ, Eva – Úvod do teorie dramatické výchovy a seminář
MAŠATOVÁ, Milada – Práce s loutkou
PAVELKOVÁ, Soňa – Herecká výchova
PROVAZNÍK, Jaroslav – Dětská literatura
RICHTER, Luděk – Úvod do režijní práce
SAŇKOVÁ, V. – Pedagogika volného času
SMÉKAL, Vladimír – Psychologické otázky dramatické výchovy
SVOZILOVÁ, Dana – Dějiny divadla a dramatu
ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava – Dětský přednes
ŠTEMBERGOVÁ, Šárka – Technika řeči
ZÁBOJ, Aleš – Pohybová výchova
Struktura výuky v třídenních soustředěních:
Pátek odpoledne:
– Doplňkový program (divadelní představení brněnských i mimobrněnských amatérských i profesionálních souborů
– Metodické ukázky dětských divadelních a loutkářských souborů
– Rozpracovaná představení
– Aktuální otázky dětské zájmové umělecké činnosti
– Teoretické přednášky
Sobota:
– Práce paralelně ve dvou seminárních třídách pod vedením dvou lektorů, kteří se ve skupinách střídali
Sobota večer:
– Společná teoretická přednáška
Neděle dopoledne:
– Společná přednáška nebo pokračování práce ve skupinách
Podmínky pro řádné ukončení studia byly stanoveny takto:
– Účast minimálně na dvou třetinách všech lekcí.
– Písemná příprava na metodickou ukázku a její realizace (s ostatními seminaristy nebo s dětmi). Námět na metodickou ukázku byl pro všechny stanoven volbou knihy H. Doskočilové Diogenés v sudu.
– Písemná práce – výběr ze dvou možností:
a/ Dramatizace literární předlohy v rámci semináře Z. Joskové;
b/ teoretická práce na základě 9 témat v rámci semináře E. Machkové.