Ve velmi dobrém stavu se dochovala rozměrná (550 x 270 cm) malovaná opona v Javorníku u Vysokého Mýta. Počátkem dvacátého století si ji asi pořídila místní divadelní jednota, o které není zatím nic publikováno. Opona byla navinuta na dřevěné válcovité tyči a uložena v prostoru méně chráněném proti povětrnosti. Přesto kromě sotva půlmetrového pásu dole s několika děrami asi po hlodavcích, kde je malba setřena, zůstala čistá a se svěžím koloritem.
Předlohou je obraz Josefa Mathausera svého času rozšiřovaný litografickými barvotisky. Neznámý malíř opony řešil problém, jak na protáhlý obdélník převést scénu komponovanou na formát v poměru stran 2:3. Udělal to jednoduše, figurální motiv dal na střed a zleva a zprava přimaloval stromy. Mathauserovu předlohu přepsal v kresbě téměř dokonale, na malbu ale už nestačil. Měl jinou paletu, v nadsazené barevnosti, ale celkem měkce namaloval krajinné prvky. Figury v rozporu s Mathauserem výrazně konturuje, tvrdá kontura a zdůrazněný lokální kolorit někde vede k místním deformitám a celkem přispívá k primitivnímu vyznění malby.
Malířova pozornost ženským figurám provokuje otázku, proč je vyobrazení příběhu Oldřicha a Boženy na oponách ochotnických divadel tak časté, zdali za vlasteneckým motivem výměny neplodné Němky plodnou Češkou se také neskrývá příležitost legálně použít erotický motiv ve veřejném prostoru v obecně prudérním českém prostředí.
(Akad. malíř Václav Zoubek, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)