Dospělí dětem 2003 v Novém Boru
Divadelníci z východní části Libereckého kraje mají své soutěžní místo v Novém Boru. Do krásného novoborského divadla se letos přihlásily tři soubory. Soutěže se nakonec zúčastnily však jen dva. A tak vedle představení dostal velký prostor i vzdělávací kurz pro adepty herectví. Vedla ho Denisa Nová a nazvala ho „Partneření na jevišti“. Třináct seminaristů z několika souborů se celou neděli zabývalo, jak nonverbálně realizovat na jevišti partnerské vztahy. Kurz zaznamenal velký ohlas a seminaristé si přejí jeho pokračování při dalším ročníku přehlídky. Ale teď už k soutěžním představením.
DS Hraničář z Rumburka přivezl do Nového Boru inscenaci hry Stanislava Oubrama a Vlastimila Nováka Vodník Mařenka. Dramaturgie souboru tuto pohádku nasadila především pro účely jakési místní kulturní akce, bez důrazu na kvalitu předlohy. Soubor si při diskuzi s porotou uvědomil, že už při studiu mu byly některé nelogičnosti předlohy podivné, že si uvědomil, že autoři si místy protiřečí, a že od poloviny hry se příběh rozpadá do nesmyslného nastavování za účelem „vyrábění humoru na scéně“. Nicméně s tím nic zásadního neudělal. A tak jsme bohužel museli konstatovat, že byť dobře herecky vybavený kolektiv, pracující jistě pilně a poctivě, si nekvalitní dramaturgií už předem zavřel dveře k úspěšnému představení.
Divadelní klub mladých při OA Česká Lípa nastudoval ve vlastní úpravě hru bratří Čapků Ze života hmyzu. Úprava však nesměřovala k tomu, aby adresátem představení byl dětský divák, ale šlo o vlastní kritický pohled studentů na vztahy mezi jejich vrstevníky. Inscenace svým zacílením i tématem na přehlídku nepatřila. Přesto jsme viděli zajímavé představení (soubor se s touto inscenací už zúčastnil i národní přehlídky studentských divadel Náchodská prima sezóna). Zajímavost inscenace podtrhují temperamentní herecké výkony a proměna role Tuláka. Tu hrají dvě děvčata, která se ztratí v lese a zdají se jim jednotlivé obrazy hry. Co se nepodařilo, je to, že zveličování špatných lidských vlastností jako jsou chamtivost, povrchnost, přelétavost, agresivita zůstalo jen v obecné rovině a soubor nenabídl konkrétnější pohled na to, koho konkrétně vidí třeba za motýly nebo za mravenci či jepicemi, byť jistý klíč k vnímání inscenace dal právě přepracovaným textem Tuláka.
Přehlídka v Novém Boru vyzněla velmi skromně. Právě proto pořadatelé museli připravit pro děti doplňkový program a pro soubory seminář. A tak lze konstatovat, že novoborský víkend byl bohatý jak pracovně, tak i co se týká dobré zábavy.
Jaroslav Kodeš