Už první čtvrteční představení hry Josefa Topola Kočka na kolejích v podání souboru Triarius z České Třebové navnadilo diváky poděbradského FEMADu na další zdařilé amatérské inscenace. Ač si festival do erbu vštípil heslo Salón odmítnutých, o béčkovou úroveň rozhodně nejde. V Poděbradech se v těchto dnech můžete setkat s vyspělými divadly. Přínosem festivalu nejsou jen samotná představení. Součástí jsou kromě doprovodného programu v podobě vernisáže, koncertu či improvizací především diskuze tvůrců s diváky.
Po každém představení zhruba do hodiny od jeho skončení proběhnou nejdříve diskuzní kluby, které vedou zkušení odborníci. Ti nejprve nechávají diváky sdělovat si své bezprostřední dojmy. Právě tříbení přemýšlení o divadle je něco, na co se v běžných divadelních provozech většinou nedostává čas. V amatérském divadle jsou nejčastějšími diváky přátelé a známí aktérů, kteří nejsou právě nejobjektivnějšími posuzovateli. Poděbradský FEMAD se oproti jiným přehlídkám klasické poroty odborníků straní. Cílem není rozhodnout o postupu souborů na další „významnější“ přehlídky. Na diskuzní kluby plynule navazuje „beseda v kruhu“, které přátelského ducha dodává moderátor a zkušený divadelník Ladislav Langr. Význam FEMADu je totiž v bezprostředním setkání divadelníků a publika, z nichž někteří proškoleni diváckými kluby podávají inscenátorům cenné postřehy.
Pozornost diváků během debat se soustředí zejména na to, s jakou pietou inscenátoři k původní předloze či dramatickému textu přistupují. Zatímco čtvrteční Kočka na kolejích v pojetí režiséra a protagonisty v jedné osobě Josefa Jana Kopeckého vsadila na aktualizaci tématu zdůrazněním „přežilého“ partnerského vztahu bez ohledu na historické reálie doby vzniku Topolovy hry, páteční dopoledne rozčísli Ladislav Karda a Ondřej Zais autorskou etudou Televizor, jejíž žánr diváci v následné debatě pojmenovali jako divadelní punk. Odpoledním představením byla dramatizace Jeromeho románu s názvem Tři muži ve člunu a pes v podání jednoho z nejstarších ochotnických souborů DK Jirásek Česká Lípa. Jeho členové předvedli, že klasické činohře holdují s obrovskou chutí a se vším, co k ní patří včetně výpravy, hudby a vícegeneračního souboru. Večer zakončil první polovinu festivalu soubor Tyl Slaná s Přeletem nad kukaččím hnízdem, který k filmové předloze přistoupil s velkým respektem. Jeho režisér Martin Batěk zároveň ztvárnil ústřední roli McMurpyho. Během besedy se přiznal, že režírovat a být zároveň na jevišti je naprostá šílenost.
Víkendový program uvede Shafferova Amadea, kterého diváci znají především díky Formanovu stejnojmennému filmu. Následovat bude retrospektivní psychologické drama Blackbird o dávné pedofilní lásce a horor Žena v černém o zasutém tajemství obyvatel malého anglického městečka. Do současných českých reálií diváky v neděli uvede konverzační komedie Dovolená po Česku od Romana Vencla.
Převzato 17.9.2013 se souhlasem autora.
http://www.nekultura.cz/divadlo-hlavni/podebradsky-femad-se-prelil-do-druhe-pule.html