
Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Zdroj: SDH Krásné
Foto Jiří Němec 2016

Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Zdroj: SDH Krásné
Foto Jiří Němec 2016

Krásné, Hasiči, opona, 1928
Zdroj: SDH Krásné
Foto Jiří Němec 2016

Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Zdroj: SDH Krásné
Foto Jiří Němec 2016

Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Zdroj: SDH Krásné
Foto Jiří Němec 2016

Krásné, Hasiči, detail opony, 1928
Zdroj: SDH Krásné
Foto Jiří Němec 2016

Krásné, Hasiči, detail opony s částí portálu, 1928
Zdroj: SDH Krásné
Foto Jiří Němec 2016

Ženíšek, Oldřich a Božena, obraz
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ženíšek.Oldřich.a.Božena.jpg (JV 131110)
Oponu o rozměrech 490 x 210 cm, která je interpretací obrazu Oldřicha a Boženy od Františka Ženíška, namaloval pro ochotnický odbor hasičů v Krásném na okr. Chrudim v roce 1928 František Flasar, malíř divadelních dekorací v Litovli. Autorovi bylo tehdy dvacet pět let a právě se osamostatnil z dílny místního malíře pokojů a lakýrníka. Byl řemeslně zdatný a suverénně zvládl imitaci ornamentálně potištěné drapérie lemující vlastní výjev.
Přepis Ženíškova obrazu, i když zachovává rozložení podle předlohy, mohl jen vzdáleně připomínat kvality ženíškovy vybroušené salonní malby. Flasar maloval temperou, asi i omezenou škálou levných pigmentů. To mu neumožňovalo měkkou modelaci. Jako předlohu asi používal dobový barvotisk, z něhož musel formy mnohonásobně zvětšovat (přestože originál má s jeho malbou téměř stejné rozměry), to je příčinou určité primitivnosti a plochosti v převyprávění originálu. Zcela autorské rozhodnutí bylo vynechání ženské figury vlevo a přidání plochy krajiny za postavou lovčího vpravo.
(Akad. malíř Václav Zoubek, srpen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Vclav Zoubek, s. 108-109.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.