Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: SOPROVÁ, Jana. Ponuře i rozverně v psychiatrické léčebně. Recenze na inscenaci Kabaret duševní aneb Nevesely truchlivy. Online. Web Jiráskův Hronov 7. 8. 2024

Recenze Jany Soprové na inscenaci Kabaret duševní aneb Nevesely truchlivy.

Kardio Theatre, který založila v roce 2016 Klára Hanušová v nemocnici, kde působí jako zdravotní sestra, se objevuje na JH podruhé. V roce 2020 měli festivaloví diváci možnost vidět jejich Kabaret v metru. Forma kabaretu se tedy zjevně ukazuje tou nejvhodnější alternativou pro dané společenství, v mixu scének, situací, gagů a písniček se skryjí nejrůznější absurdity, ale i případné nedokonalosti. Klára sama je vystudovaná herečka, která pravidelně zve ke spolupráci někdejší spolužáky, takže se v kabaretu mísí nejen zlomky žánrů, ale také profese herecké a zdravotní a rovněž herci a neherci. Je kuriozní, že profesionální herci většinou tvoří jakýsi kompars nehercům. A dohromady to celkem zdárně funguje. Někteří diváci jsou nadšení, jiné tento způsob práce naopak irituje. Ale tak to obzvlášť u autorského divadla bývá.

Nevesely truchlivy aneb Kabaret duševní soubor zvolil jako inspiraci balady K. J. Erbena (Vodník, Polednice, Svatební košile, Dceřina kletba), které doplnil o citace z díla Erbenova souputníka K. H. Máchy. To vše je zasazeno do prostředí psychiatrické léčebny, kde přednes a svérázná vizualizace balad slouží v rámci principu psychodramat, v nichž se řeší jednotlivé úchylky chovanců, ale i doktorů. Tak, jak to ve správné psychiatrické léčebně bývá.

V prostředí black boxu je pro toto zvláštní prostředí vytvořen magický, byť trochu kýčovitě působící prostor, který oživuje nejen „zombie“ líčení protagonistů, ale i – až psychedelické – barevné proměny scény. Vážný přednes doplňuje množství drobných vtípků, gagů slovních i vizuálních, a tak z celku máte dojem naivisticky laděného pohyblivého obrazu.

Jak tak přibývají jednotlivé balady = psychodramata, nabývá rytmus interpretace na rychlosti a řekněme jisté rozvernosti. Nejvýraznější je v tomto smyslu až popově zpracovaná balada Svatební košile (v Hronově v roli chovankyně zaskakuje herečka Bohdana Pavlíková). Bezpochyby výrazným prvkem je hudební doprovod, který má na starosti Sonia Koutová, jež preluduje na klavír, za asistence svých dvou synů, kteří hrají a „vyrábějí zvuky“ na housle. Poslední balada je pak jakousi postmoderní směskou útržků z rozmanitých erbenovských balad, tak jak si je možná mnozí ze školních lavic pamatují. A pokud to divákovi celé přijde „nějaké divné“, pak závěrečná pointa nabízí logickou odpověď. Kardiovci jsou poučení tvůrci a do svého kabaretu vplétají nejrůznější gagy a odkazy. Nicméně jde jim především o to pobavit diváky, ale i sebe. A dle reakcí publika se jim to docela dobře daří.

SOPROVÁ, Jana. Ponuře i rozverně v psychiatrické léčebně. Recenze na inscenaci Kabaret duševní aneb Nevesely truchlivy. Online. Web Jiráskův Hronov 7. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/ponure-i-rozverne-v-psychiatricke-lecebne [cit. 2024-08-22]

Související Osobnosti

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.