KODEŠOVÁ, Eva. Klub dětského diváka HDM 2025. Závěrečné kukátko. Online. Němčice nad Hanou, Hanácký divadelní máj 2025, s. 31-33

Klub dětského diváka HDM 2025

V letošním roce se na HDM přihlásilo pět soutěžních pohádek, či příběhů pro děti. Takže děti se opravdu nenudily a měly si o čem přemýšlet, povídat i malovat. Pořadatelé sestavili klub z 15 dětí, ve věku sedm až šestnáct let, z místní ZŠ. Z toho byli tři kluci a pouze jedna holčička chodí do dramaťáku. Takže z mého pohledu jsou to děti nepolíbené divadlem. Chci jim poděkovat za zájem a elán s jakým se zhostily svých rolí. Dík platí i mé asistence Janě Jančíkové, která mě byla velkou oporou a doufám, že i nadále bude pokračovat v této činnosti nejen na HDM. A teď se pokusím stručně shrnout postřehy dětí.

1. Zdeněk Kozák, O bojácném Floriánkovi

Tato pohádka oslovila hlavně mladší děvčata do 13 let, většina se orientovala v příběhu, hledaly v něm vztahy, kdo má koho rád, velmi ocenily kulisy, kostýmy, světla, zvolily by trochu jiné písničky, ale nevadily jim. Z pohádky se dozvěděly: „stačí si věřit a dokážeš všechno, nemáme krást ani lhát, a hlavně, když se bojím a mám to rád, tak se překonám a udělám to. V kresbách se objevily hlavně postavy (Rozalka, Floriánek) protože byly pro příběh nepostradatelné.

2. Vendula Kořínková, Piráti a Lumie, ostrov splněných přání

Ohlas na představení byl „WOU, COOL, SUPER. Došlo k dokonalému souznění dětí s příběhem. Byly okouzlené scénou, svítícím stromem přání, hudbou, světlem, zpěvem, herci (Theodor, Sirény, tanečnice v krčmě, Morwen, opilým pirátem). Vztahy mezi postavami pro ně byly jasné, nebo si je rychle domyslely z jednání herců. Jen se neorientovaly přesně, proč se Morwen, kterou nevlastní otec vyhodil z domova vrátila domů a dostala od otce vynadáno, kde se toulá, když je doma nepořádek. Téma“ hledání rodiny“ bylo dětem jasné. V kresbách se objevovaly jak ústřední postavy, tak scéna, tak i pocit štěstí, lásky a radosti.

3. Radoslav Lošťák, Poněkud ztracená princezna

V této pohádce se děti nemohly ztotožnit se scénografickým řešením ani kostýmy. Špatně se orientovaly v příběhu. Pohádka byla pro ně upovídaná, dlouhá, vůbec ne pro malé děti, ale ani pro větší děti. Vadily jim pomíchané pohádky, o kterých se tam jen mluvilo. Nerozuměly věkovému obsazení postav (princezna a kuchtík). Ale nejvíce jsme se zasekly u tématu pohádky, které je pro ně nepřijatelné. Princezna musí zhubnout, aby si ji někdo vzal. Zkusily jsme s dětmi nakresli plakáty k představení, aby děti vyjádřily téma nebo příběh.

4. Pavel Čech, O čertovi

Tato pohádka na děti dýchla jinak, než jsou zvyklé. Zasáhla je emotivně, zvláštní atmosférou, se kterou se nesetkávají. Vše bylo pro ně snové, krásné, byl to pro ně prožitek, zvláště pro starší děvčata. Vůbec dětem nevadil, že to hrají pouze čtyři herci. Vypravěčku srovnávaly s ročními obdobími. Dokázaly si vysvětlit proč němá Kominice zpívá (zpívá si v srdci). Hledaly jsme společně, jak toto divadlo zařadit. Z dětí padala slova: „byla to legenda, muzikální pohádka s baletem, poezie“. Nepřímo, pomocí jiných názvů jsme našly i téma příběhu (Čert a láska, Čertovo štěstí, Čert, Tradamila a mimino – důsledek lásky). Při malbě jsme se zaměřili na pocity a barevnost inscenace. Vše bylo pro děti zářivé, jasné, veselé, teplé barvy s občasným černým šmouhem – výraz pocitu štěstí a radosti a přítomnosti něčeho temného co je v každém z nás.

5. David Kvapil, Čert na baterky

Toto vyprávění bylo pro děti velmi rozporuplné. Dalo by se říci, že jedna skupina (5 dětí) to obhajovala a druhá skupina to nepochopila. Zahrály jsme si na soudní dvůr. Z takové obhajoby a žaloby vzešlo nakonec to, že nejlepší byla představitelka čerta Baterky, ale mluvila o sobě, jako že je kluk. Pochválily klíčníka, kterému pořád padaly klíče a byla sranda. Nepochopily, jak se princezna dostala do vězení, jak to, že babička v lese věděla, jak se čert jmenuje, že král zůstal ve vězení jenom proto, že klíčníkovi vyhrožoval, že když mu neodemkne vězení, tak zboří hospodu, ….. Celou diskusí dětí se táhlo, proč se blecha jmenuje Prcka a variace s tímto jménem jim přišly nevhodné. Starší holčičky to komentovaly, že je to sprosté, že jsou v tom dvojsmysly a není to pro děti vhodné. Ony ví, že kamarádi mluví hodně sprostě, ale pro malé děti to není.

Vůbec nechtěly kreslit obrázky, ale pak se do nich pustily a většinou se objevily pocity. Použily temné barvy. Mladší děti nakreslily čerta Baterku.

KODEŠOVÁ, Eva. Klub dětského diváka HDM 2025. Ohlasy na představení pro děti vytaženy z práce dětí. Online. Závěrečné kukátko. Němčice nad Hanou, Hanácký divadelní máj 2025, s. 29-30. Dostupné z: https://nemcicenh.cz/files/nemcicenh/gallery/15735/68188d1035dff_HDM2024-Zaverecne-kukatko.pdf
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':