Inscenace NOMINOVANÁ k postupu na KDP 2022
ŽAS Homole
Stanislava Kočvarová: Dokud se tančí
Kočvarová ví velmi dobře, jak má složený soubor, a ví velmi přesně, co chce na jevišti komunikovat, s čím si chce pohrávat. Během své autorské tvorby pro tento soubor se - ke svému mírnému zděšení - propracovala k plnokrevné činohře. Text je vystaven na bilančním klíči srazu ženské party po 50ti letech. V prostoru a situaci, kdy se s jejich společností již jaksi nepočítá. Frekventantky jsou ale natolik lačné po sebeprezentaci svých úžasných životů, že si večírek "v předsálí" prosadí. Nebezpečí nedramatických vyprávění režisérka hravě překonává rozehráváním situací, prací s rekvizitou, obrazností. Je zřejmé, že jsou tyto situace připraveny už u stolu, při psaní textu.
Inscenace dokáže zručně pracovat s propojením prvního plánu a děním v hlavním sále (na pomyslném jevišti), kde se divoce baví UZAVŘENÁ SPOLEČNOST.
Soubor ví, proč se tak děje, a ví to i hlediště. Herečky své postavy znají, a jejich přístup k nim se opírá o osobní zkušenosti. Režie rozděluje jevištní úkoly na základě dobré znalosti složení souboru. Je k diskusi, nakolik by Kočvarové - autorce prospěla rasantnější Kočvarová -režisérka/dramaturgyně...
Celý koncept podporuje scénografie.
Po celou dobu se nad jevištěm vznáší jistá laskavá poťouchlost a sebeironie, proto nedostává šanci obávaný sentiment. I díky odvážně řešenému finále.
A ano, jedná se o generační výpověď s prvky oprávněně unaveného, umírněného feminismu ...
V Českých Budějovicích 21. 9. 2021
René Vápeník