Učitelské noviny č. 30/2010
Malí herci hrají české pohádky anglicky
O tom, ve kterém věku dítěte je nejefektivnější zahájení výuky cizího jazyka, se vedou časté diskuze. Myslím si, že neexistuje jednoznačná odpověď. Ve svém příspěvku se budu snažit popsat, jaké zkušenosti máme s počáteční výukou anglického jazyka v naší škole. ZŠ Soběšovice je vesnická málotřídní dvojtřídka s 1. – 5. ročníkem.
Již před šesti lety jsme začali využívat metodu výuky anglického jazyka napříč předměty od 1. ročníku. V matematice se žáci učili anglické názvy čísel, v prvouce názvy měsíců a fráze o počasí, ve výtvarné výchově názvy barev, v hudební výchově se učili anglické písničky, v tělesné výchově jsme vedli rozcvičky s anglickými pokyny.
Třetím rokem vyučujeme podle ŠVP ZŠ Soběšovice, podle kterého je anglický jazyk vyučován jako povinný jazyk v rámci dvou vyučovacích hodin týdně od 1. ročníku, od 3. ročníku pak v rámci tří vyučovacích hodin týdně. V 1. a 2. ročníku se žáci snaží porozumět mluvenému slovu, reagovat na pokyny, odpovídat na základní otázky, učí se jednoduché fráze, čtou některá slova, nepíší a neseznamují se s gramatikou. Od třetího ročníku čtou, píší a učí se gramatická pravidla.
Jako další metodu jsme začali používat propojení dramatické výchovy s výukou anglického jazyka. Každý rok nacvičujeme jedno divadelní představení, do kterého se snažíme zapojit všechny žáky 2. – 5. ročníku. Texty vytváříme přiměřené schopnostem žáků a při nácviku se dialogy mění a doplňují. Jedna obětavá maminka nám vždy ušije originální kostýmy, jiní rodiče pomáhají s rekvizitami. Žáci nejdříve své umění předvedou rodičům u nás v obci. Veřejným vystupováním se zbavují trémy při užívání cizího jazyka. Tím, že je učení spojeno s pohybem, že při učení zapojují všechny smysly, emoce i fantazii, zapamatují si děti jednotlivé fráze snadněji a trvaleji. Ve školním roce 2008/2009 jsme se s divadelní hrou „The tvelwe months” zúčastnili festivalu Divadlo jazyků v Praze v divadle Na Prádle, který organizovala ZŠ Marjánka ve spolupráci s Jazykovou školou Jeviště. Také jsme vystoupili v Ostravě na akci English Week pořádané jazykovou školou Fishnet. Ve školním roce 2009/2010 jsme nacvičili pohádku „Little Red Riding Hood“, se kterou jsme opět vystoupili v Ostravě na akci English Week.
Samozřejmě, že všichni žáci nezvládají anglický jazyk na stejné úrovni. Důležité ale je, že se naši žáci anglického jazyka nebojí a všichni se ho učí rádi. Úkolem počáteční výuky cizího jazyka je přece děti neodradit, ale motivovat je k dalšímu učení.
Lucie Michálková – ZŠ a MŠ Soběšovice