Osnovu zachytil František Smažík v publikaci – učebnici Ochotnické divadelnictví v přehledech a obrazech s ilustracemi Ing. arch. Karla Mezery, Pragotisk 1943, 155 str.
K zpracování obsáhlé látky v přehledech a obrazech ho přivedla jednak předepsaná osnova ÚMDOČ, jednak osobní zkušenosti z pěti běhů školy v obvodu vnitřní Prahy Pražského okrsku ÚMDOČ.
Kapitoly:
Smysl ochotnické práce / Organizace ÚMDOČ / Spolková administrativa
Osnova:
- Umění, jeho pojem a rozdělení
- Divadelní umění, definice a náležitosti
- Cíl ochotnické služby umění
- Ochotnický slib
- Stručné dějiny ÚMDOČ
- Statistika
- Členství
- Pojem ÚMDOČ
- Práva a povinnosti
- Prostředky k dosažení účelu
- Okresek – obvod – spolek
- Spolkové stanovy
- Dramaturg
Vznik a vývoj divadelní hry
Osnova:
- Rozdělení slovesných děl
- Stavba dramatu
- Rozdělení dramat podle podstaty řešení sporu
- Ostatní dramatické útvary
- Řecké divadlo
- Tragedie a komedie
- Římské divadlo
- První křesťané
- Druhé zrození divadla ve středověku
- Vývoj divadla v novověku
- Vznik a vývoj českého divadla a české divadelní hry
Jevištní řeč
Osnova:
- Nářečí
- Pojem jazyka spisovného
- Poměr herce k textu
- Jaká má být divadelní mluva
- Nejčastější chyby proti správnému tvarosloví a skladbě, proti správné výslovnosti a přednesu
- Přízvuk a nejčastější chyby proti němu
- Zvuková podoba věty
Jevištní pohyb, společenské vystupování a chování
Osnova:
- Všeobecné zásady správného pohybu na scéně
- Mimika
- Gesta
- Chůze
- Postoj
- Sezení
- Vstupování
- Smekání
- Podání ruky, líbání ruky
- Kouření
- Obsluha u stolu, jídlo, pití
- Hostitel
- Společnost
Vytvoření dané role
Osnova:
- Podmínky uměleckého hereckého výkonu
- Předpoklady správné mluvy a pohybů
- Postup herecké práce (technika tvoření role)
- Prožití a tvoření role
Kostýmování
Osnova:
- Stručné dějiny kostýmování
- Egypťané
- Babyloňané a Asyřané
- Řekové
- Římané
- Románská doba
- Gotika
- Renaissance italská, španělská a švédská
- Baroko
- Rokoko
- Empire
- Biedermaier
- 1840–1875
- 1875–1900
- Pánská móda a správné oblékání dnešní doby
Líčení
Osnova:
- Potřeby k líčení, líčidla, náčiní
- Postup vytvoření masky
- Hlavní pravidla úspěchu v líčení
Režisérova práce
Osnova:
- Vlastnosti dobrého režiséra
- Režijní příprava bez hereckého souboru
- Práce s herci na zkouškách
- Technická zkouška
Výtvarníkova práce
Osnova:
- Dějiny divadelní dekorace
- Vývoj jevištní techniky
- Výtvarné směry
- Výhody menšího jeviště proti jevišti velkému
- Vlastnosti dobrého jevištního výtvarníka
- Postup práce a povinnosti jevištního výtvarníka
Divadelní představení a jeho organizace
Osnova:
- Desatera: pro herce – režiséra – zkoušky – představení – inspicienta
- Patera: pro napovědu – technické spolupracovníky