KASKA, František: POEZIE NA (V) OSTROVĚ = OSTROV POEZIE. Deník Dětské scény Trutnov 2006/0.
Možná, nebo spíše dost pravděpodobně, už někoho tato slovní „hříčka“ napadla, ale na oblastním kole Celostátní přehlídky dětských recitátorů Dětská scéna 2006 pro Karlovarský kraj v Ostrově nad Ohří se skutečně podařilo vytvořit ostrůvek, který žil poezií a byl vynikajícím zážitkem nejen pro soutěžící interprety, ale pro všechny, kteří se věnují a fandí dětskému přednesu a poezii vůbec. Dík za to patří především organizátorům - občanskému sdružení Minidiv a ZUŠ Ostrov v čele s Irenou Konývkovou. Pro dětské interprety byly připraveny nejen kvalitní prostory pro vystoupení, drobné dárky s pamětními listy, ale také občerstvení a především rozehřívací, seznamovací a rozmlouvací semináře, jejichž vedení se ujali zkušení studenti LDO ZUŠ Ostrov. Semináře probíhaly přímo v prostorách, kde soutěžící později přednášeli, a tak si, krom jiného, mohli i dopředu „osahat“ prostor, zkusit akustiku, světla a vybrat ideální místo pro svůj výstup. Přehlídky se zúčastnilo celkem 43 dětí. Výkony hodnotily dvě odborné poroty: Jiřina Lhotská, Eva Venclíková a Jiří Oudes pro I. a II. kategorii, Iva Dvořáková, Eva Willigová a František Kaska pro III. a IV. kategorii. Přehlídka I. a II. kategorie měla poměrně vysokou úroveň bez výraznějších propadů. Vybírané texty většinou odpovídaly interpretačním možnostem dětí, kromě řady „osvědčených“ se objevily i méně známé, zajímavé.
Ve II. kategorii takto zaujali především postupující
Nazareno Klug interpretací textu René Goscinyho Šachy a
Jakub Velička přednesem náročného, ale dramaturgicky objevného textu Simona Bretta Kdo to tady chodí.
Ocenění recitátoři I. kategorie
Jana Talpová a Ondřej Muller zaujali především autentickým projevem.
Velmi slušná byla i úroveň recitátorů III. kategorie, kteří kvalitou převýšili kategorii IV. (Ta byla, až na výjimky, mírným zklamáním). Z hlediska dramaturgie se zde střetly texty ještě „dětské“ (Jiří Žáček, František Nepil) a velmi „dospělé“ (Bertolt Brecht, Josef Kainar) , „osvědčené“ (poznáte je i podle třikrát přeškrtaných jmen na ofocených odevzdaných textech), texty „navracejících se“ klasiků (Karel Čapek, Eduard Bass, Ivan Vyskočil) i stále přítomných klasiků (Ivan M. Jirous, Josef Kainar, Jiří Suchý). Již tradičně se objevily prozaické texty, které souznějí s duší náctiletých interpretů, ale jejichž umělecká kvalita je diskutabilní. Novým fenoménem jsou texty stažené z internetu (někdy i bez autora) a tvorba samotných pedagogů. Opravdových překvapení bylo však málo.
Ve III. kategorii k nim rozhodně patřila citlivá
interpretace prózy Jana Dvořáka Jak chasník doběhl smrt v podání Jonáše Tůmy
a příjemný, vtipný výstup Petry Smutné s textem Gianniho Rodariho O
myši, která požírala kočky (oba postupující).
Přirozenost a interpretační zdatnost zajistily postup i Kristýně Šajtošové, která s texty Františka Nepila Než začne ptáček hnízdit a Jana Kašpara Tulikráska (2 básně) patřila k vrcholům přehlídky.
Diváky potěšily a pobavily ještě Tereza Holá vtipnou Pohádkou o Anče, která se nemyla a smrděla (autor Dušan Taragel) a
Lucie Mullerová s Kudýšem Ivana Vyskočila.
Ve IV. kategorii převýšil ostatní interprety jediný postupující –
Tomáš Havlínek s bajkou Jiřího Žáčka O medvědovi, který znal nejlepší odpověď a interpretačně náročnější povídkou Williama Saroyana Vrchol.
Zaujala ještě Martina Holčáková s Proměnami od Liv Ullmanové
a obtížného úkolu se spíše zdařile zhostil Jakub Krejča interpretací rozsáhlé
básně Davida Herberta Lawrence Had.
Živým projevem potěšila také Hana Zubričanová s prózou Lenky Procházkové Bundička. Přehlídka byla zakončena po kategoriích rozborovými semináři a slavnostním vyhlášením, kde si interpreti rozdělili 8 hlavních cen (6 s postupem na národní kolo) a 18 čestných uznání s věcnými cenami. I za tento neobvykle vysoký počet patří na závěr ještě jednou dík organizátorům a jimi atakovaným sponzorům. A příští rok opět: JEDEME NA OSTRO(V)
František Kaska