Restaurování opony z bývalé divadelní scény hotelu Liverpool
OBSAH:
I.Základní údaje o předmětu
II.Charakter pošození
III.Restaurátorský záměr
IV.Popis restaurování
V.Instalace opony na podpůrný mechanismus
VI.Fotodokumentace
I. ZÁKLADNÍ ÚDAJE O PŘEDMĚTU
Předmětem konzervování a restaurování byla divadelní opona t.č. majetek města Chlumec nad Cidlinou. Kompozičně je malba rozložena takto: střed tvoří panorama města Chlumec nad Cidlinou, které obklopuje ornament znázorňující textilní draperie. Vyobrazení města a ornamentu je od sebe dělené stylizovanými antickými sloupy (viz. foto). Autor opony je Josef Barták, dobové určení-r.1890, technika-klížené pigmenty na plátěném podkladu. Rozměry opony jsou 3x4,7m. Původ-bývalá divadelní scéna hotelu Liverpool.
II.CHARAKTER POŠKOZENÍ
Původní stav nebyl uspokojivý hlavně díky těmto faktorům:
- nedostatečná ochrana malby povrchovou vrstvou
- dlouhodobé nevhodné uložení opony
- nešetrná manipulace
Díky těmto faktorům došlo k celkové degradaci materiálů, která se projevila především těmito "závadami":
- znečištění povrchovými nečistotami
- omezení přilnavosti barev k podkladovému plátnu
- vznik velkých i menších trhlin
- degradace barevné plochy, vlivem které došlo k "prášení" pigmentů
III. RESTAURÁTORSKÝ ZÁMĚR
1.Návrh konzervátorského a restaurátorského postupu
2.Použité materiály a pomůcky
-čištění opony mechanickou cestou
-zpevnění okrajů opony
-fixace malby k podkladovému plátnu
-zcelení trhlin z rubové strany
-dočištění líce malby chemickou cestou
-tmelení trhlin a ostrůvků vypadané malby
-opracování a následné retuše tmelených míst
-povrchová úprava voskopryskyřičnou směsí
Materiály:
-terpentýnový olej
-želatina
-plavená křída
-damarová pryskyřice
-včelí vosk
-akvarelové barvy
-disperzní roztok
Pomůcky:
-skalpely
-štětce
-plastická guma
-korek-pomůcka k obroušení tmelů
-pozinkovaný plech-pomůcka k zažehlení voskopryskyřičné směsi
-žehlička
-hedvábný papír
IV.POPIS RESTAUROVÁNÍ
Opona byla z rubové i lícové strany oprášena hrubým štětcem. Vyprášené nečistoty byly odsávány příručním vysavačem. Po odstranění největších nečistot bylo přistoupeno k postupnému gumování celé barevné plochy plastickou gumou. Po mechanickém vyčištění se přistoupilo ke zpevnění horního i dolního okraje opony. To bylo provedeno pruhy nažehleného konopného plátna. K nažehlení se použila voskopryskyřičná směs. Takto vznikla dostatečně pevná plocha, která bez obav z protržení unese celou oponu. Poté se přistoupilo k fixaci malby k podkladnímu plátnu stejnou voskopryskyřičnou směsí složenou ze 2 dílů včelího vosku a 1 dílu damarové pryskyřice. Plátno se celé roztavenou směsí z rubové strany natřelo a po vychladnutí se směs zažeh lováním vpravila mezi plátno a malbu. Malba se tak dostatečným způsobem opět zafixovala k podkladu. Po tomto kroku bylo přistoupeno ke zcelování trhlin. Ty se zcelovaly opět z rubové strany, nejdříve pomocí stehů vláknem vytaženým z okraje opony, poté záplatami z vysráženého roztřepeného konopného plátna, které byly k podkladu přilepeny a zažehleny stejnou fixační směsí.
Po tomto "zpracování" rubové strany opony bylo přistoupeno k práci na líci. Nejdříve se musely dočistit zbylé nečistoty a prosáklá fixační směs. K chemickému dočištění byl použit relativně šetrný terpentýnový olej. Po vyčištění se začaly tmelit "jizvy" po zcelených trhlinách a vypadané "ostrůvky" malby. K tmelení byla použita směs z želatinového roztoku, do kterého byla přisypávána plavená křída až do požadované hustoty. Touto směsí byla všechna narušená místa v tenké vrstvě vytmelena, po zaschnutí korkovou zátkou vyhlazena a nasycena disperzním roztokem kvůli větší elasticitě tmelených částí. Takto připravená zaschlá místa byla retušována akvarelovými barvami do požadovaných barevných tónů. Na závěr byl restaurovaný povrch opatřen povrchovou úpravou lakem složeným z 1 dílu damarové pryskyřice, 1 dílu včelího vosku a 7 dílů terpentýnového oleje. Lak je dostatečně pevný a pružný na to, aby ochránil lícovou vrstvu během následujících manipulací s oponou. Navíc se do opony vpravoval pomocí flanelových hadříků a pod dostatečným tlakem. Tímto způsobem se docílilo co nejhlubšího prostoupení laku malbou tak, aby do budoucna byla barevná vrstva v celé své hloubce chráněna proti okolním nepříznivým vlivům.
V.INSTALACE OPONY NA PODPŮRNÝ MECHANISMUS
Tento závěrečný krok bude proveden až na definitivním místě uložení. Přikláníme se
k variantě ukotvení horního i dolního okraje na dřevěnou kulatinu a to po celé délce okraje. Vzdálenost mezi okraji (t.j. šířka opony) bude přibližně po 80-ti cm fixována lněnými popruhy připevněnými ke kulatině na okrajích. Takto instalovaný podpůrný mechanismus pak zajistí rozvinuté a zavěsené oponě tvarovou stálost.
Vypracovala : Sońa Háková
Dana Barvová
V Hradci Králové 27. září 2005