HÁDER, Juraj. HDM 2025 - Liďáčkovo divadlo - Poněkud ztracená princezna - hodnocení poroty. Web Němčice nad Hanou 1. 5. 2025

HDM 2025 - Liďáčkovo divadlo - Poněkud ztracená princezna

Poněkud ztracená princezna
Spolek: Lidáčkovo divadlo

Termín představení: 29.04.2025 10:00

Divácká soutěž: ---

Hodnocení poroty:
Poněkud ztracená princezna je pohádková divadelní hra českého dramatika Radoslava Lošťáka. Vypráví příběh princezny Kručinky, nešťastně „očarované“ k neustálému hladu. Kvůli obezitě nenachází ženicha, a navíc jednoho dne záhadně zmizí. Samotný text nám předkládá myšlenku, že je zdravé nebýt tlustý a hubnout. Odsuzuje obezitu jako takovou. Jistě se jedná o velmi výbušné a v dnešní společnosti aktuální téma. Text samotný však bohužel neřeší rozdíl mezi nezdravým životním stylem a vrozenou indispozicí. Režisérka Pavlína Šebestová si přepsala jazyk předlohy do dnešní podoby, avšak minimálně upravila po stránce obsahové. Tím pádem ze hry bohužel jako hlavní téma vychází stigmatizace jakékoliv obezity.

Herecký soubor už od začátku hraje s nadšením a výraznou energií. Je to vidět zejména na postavách sudičky Jenovéfy (Pavlína Šebestová) a rádce Prorady (Vladimír Šebesta). Pro oba sourozence není tato inscenace první setkání s jevištěm a nutno říci, že herecky se dostali nejdál. I přesto, že např. Jenovéfa místy „přehrává“ a rádce Prorada by mohl lépe pracovat s melodií hlasu, oba jsou na jevišti dobře zapamatovatelní. Výrazné jsou také obě další sudičky: sudička Eva (Pavlína Urbánková) a sudička Radka (Karolína Krátká).

Na čem by herci mohli do budoucna zapracovat je mluvní projev. Ne vždy je všemu na jevišti rozumět. Herci nepřesně intonují a špatně artikulují. Nedávají důraz na předložku a na významové slovo/slova, která většinou bývají na konci věty.

Jelikož se jedná o vyprávěcí pohádku, je třeba lépe pracovat s dynamikou a temporytmem hry. Vyprávěcí pasáže jsou vždy retardující. Režisérka by proto měla detailněji hledat cesty, jak hru po každé vyprávěcí pasáži zesvižnit, aby inscenace nepůsobila tak monotónně. Vyprávěcí pohádka také pracuje se záměrným porušováním čtvrté stěny. Ne vždy je ale porušování hercem nebo herečkou jasně odůvodněné. To je další rezerva na straně režie, která ubírá na temporytmu hry.

Inscenátoři by se mohli také více zaměřit na detaily a nelogičnosti, které ubírají na autenticitě. Evidentní věkový rozdíl mezi kuchtíkem Martinem a princeznou je jedním z nich. Nejednotnosti kostýmů by jistě prospěl důraz na detail a pěkné by také bylo, kdyby se jednotlivé scény odlišily změnou scénografie. Tím, že jsou všechny kulisy na jevišti po celou dobu, jeví se scéna mírně chaoticky a divák se brzy může ztratit v tom, kde se právě nacházíme.

Sousedské divadlo, které jsme měli možnost zhlédnout, má své rezervy. Na druhou stranu jsme však poznali velmi sympatický soubor, který, ač je ve své cestě na začátku, tak na sobě chce pracovat a má silný potenciál.

Juraj Háder

HÁDER, Juraj. HDM 2025 - Liďáčkovo divadlo - Poněkud ztracená princezna - hodnocení poroty. Web Němčice nad Hanou 1. 5. 2025 [cit. 2025-05-05]. Dostupné z: https://nemcicenh.cz/default/default/17985_hdm-2025
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':