Šumperk - Národní div. dílna 1998 - Hodnocení Karel Tomas
Národní divadelní dílna Šumperk 1998
Šumperk 14. - 22. 8. 1998
I. Základní údaje
Z pověření Ministerstva kultury ČR pořádaly:
IPOS ARTAMA Praha
Dům kultury Šumperk
Občanské sdružení DOMUS Šumperk
Projekt byl realizován s pomocí grantu Open Society Fund Praha
Mediálním partnerem byly Zemské noviny
Místo konání: Dům kultury Šumperk
Termín: 14.-22.8.1998
II. Program, splnění odborného účelu akce
Národní divadelní dílna Šumperk byla koncipována jako pracovní setkání mladých amatérských divadelníků, inspirace s dosahem a záběrem za hranice tradičního divadelního vzdělávání. Na šumperské dílně se mladí lidé kromě poctivé práce nad textem a na jevišti seznamovali s netradičními a hraničními obory a tendencemi amatérského divadla, s prací výrazných osobností naší i zahraniční divadelní (resp. umělecké) sféry. Dílna byla doplněna inspirativními vystoupeními a dalším doprovodným programem. Závěr dílny tvořila prezentace jednotlivých tříd.
Tematické zaměření šesti tříd vycházelo ze současných potřeb a tendencí mladého amatérského divadla, jak se projevily na Šrámkově Písku a dalších oborových přehlídkách a setkáních.
Většímu podílu hudební a zvukové složky v představeních odpovídala práce třídy A vedené přední českou jazzovou zpěvačkou a pedagožkou na pražské konzervatoři Janou Koubkovou. Třída \"Imterpretace\" si vzala jako materiál rytmizovanou mluvu doplněnou tóny. Zabývala se zvukovou improvizací nad nejrůznějšími texty (včetně autorských).
Třída B (Petr Nůsek), zabývající se \"jevištním šermem a akčními prvky na jevišti\" se objevila na šumperské dílně už poněkolikáté (pokaždé v jiné podobě. Je jedinou platformou v republice, kde se tvořivým způsobem setkávají amatérské divadlo a lidé zabývající se historickým šermem a v letošním roce její aktivita začala přesahovat rámec dílny - vznikla skupina lidí, kteří chtějí nabyté zkušenosti a znalosti dále rozšiřovat, a zejména bourat \"kastovnictví\" tradičních šermířských skupin, vkládat do akce obsah a hledat adekvátní prostředky jevištního účinku.
O třídu C - \"Pantomima a jevištní pohyb\" s lektorem Michalem Hechtem byl velký zájem - ukazuje se, že mladí lidé cítí, že zvládnutí pohybu a pohyb jako výrazový prostředek jsou častou mezerou a bolístkou amatérských divadelních souborů.
Ve třídě D se frekventanti seznamovali se základními prvky \"commedie dell´ arte\" a tím, čemu se v USA říká \"Physical comedy\" (přesný český překlad neexistuje). Lektor Brian Dic Wheeler z Connecticutu, profesionální režisér, klaun a žonglér nevedl skupinu k reprodukci nějakého hotového tvaru, ale k vlastní tvorbě na základě poznaných principů žánru.
Druhý zahraniční lektor, režisér Jozef Krasula, pracoval ve třídě E (\"Režijně dramaturgická dílna\")na textech, ke kterým mají často mladí lidé odpor z důvodu povinné četby - na textech N. V. Gogola. O co menší (po loňské rekordní) byla účast v dílně, o to větší byla intenzita práce, jak se ukázalo i na závěrečné prezentaci scénické zkratky Gogolovy Ženitby pro šest hráčů.
Třída F s (převážně) šumperskými lektory - režisérem Jaromírem Janečkem a hercem a pedagogem Ivanem Jiříkem pracovala v dílně \"od textu na jeviště\" na interpretaci klasického textu E. Rostanda Cyrano z Bergeracu. Zde měla dílna vliv nejen na seminaristy (v tomto případě převážně seminaristky - navíc šlo o třídu, o kterou byl letos největší zájem), ale i na lektory, kteří se dříve s podobnou prací s amatéry nesetkali, nicméně nyní v ní našli zalíbení a inspiraci i pro sebe.
Typickým prvkem práce dílen se již stalo jejich prorůstání do běžného šumperského života - místní obyvatelé si již zvykli na to, že městský park ožívá řadou aktivit, a někteří je přicházeli sledovat i pravidelně. Osobou lektorů třídy F byla dílna letos propojena i s domácím, tj. šumperským divadlem.
Součástí programu byla i hudební vystoupení Petera Janků (Šamani slovenského kmeňa aneb Nad Poltárom sa blýská), skupin November Second a -123 min., divadelní vystoupení Michala Hechta (pantomima Ze života štiky), Divadla Jesličky (Jelizaveta Bam), posluchačů III. ročníku Vysoké školy múzických umění v Bratislavě (Na koho to slovo padne), Petra Váši (Fyzické básnictví) a souboru Líšeň (Červená a Bez názvu). Do doprovodného programu lze zařadit i projekce části videozáznamu z dílny 1997 a závěrečný inspirativní večer, na kterém se jednotlivé třídy prezentovaly.
Jako neúčelná se ukázala odpolední beseda s Petrem Vášou, kterou si vyžádal sám účinkující. Změnila se na protahovaný monolog zejména proto, že P. Váša zapomněl na to, že sám konání této besedy inicioval, i na náplň, kterou pro ni navrhl a která měla být zcela odlišná od jeho večerního vystoupení.
Přihlášených účastníků bylo 72, nepřijelo (buď s omluvou nebo bez) 18, výsledný počet byl tedy 54.
III. Organizace akce
Organizačně (mimo programovou část, nábor a administrativu) zabezpečovali v místě akci zejména pracovníci Kulturního domu Šumperk (ředitel p. Vladimír Rybička). Byla určena pracovnice DK Petra Matysová, která byla pro celou akci \"styčným důstojníkem\", vycházela jí maximálně vstříc a byla přítomna po celou dobu pro řešení problémů, které souvisely s místem, tedy jak provozních záležitostí, tak i \"zázraků na počkání\".
Běh odborné a programové části dílny zajišťoval pracovník IPOS-ARTAMA K.Tomas, péči o lektory měla na starosti pí. Crhová. Všechny problémy a vzniklé potřeby byly řešeny operativně.
Podmínky v Šumperku jsou pro podobnou akci velmi dobré. K dispozici je řada kluboven, menších i větších sálů - současná práce šesti skupin byla bezproblémová. Intenzivně byly využívány i prostory přilehlého parku. Všechny prostory poskytl pořadatel za minimální úhradu.
Ubytování v Penzionu Grand bylo dostatečné kvality, i když se vyskytly drobné problémy s vodou. Stravování vlastními silami účastníků není vždy tím nejlepším řešením, ale z ekonomických důvodů se ukázalo jako snesitelné, všichni účastníci se k němu postavili kladně. Penzion poskytl noclehy za režijní cenu 130 Kč na noc s tím, že dílna obsadí celý objekt. To se zcela nepodařilo, pracovníci hotelu zajišťovali operativně využití volných pokojů turisty - což se kupodivu neobjevilo ve snížení ceny o takto dodatečně prodané pokoje.
IV. Propagace akce
Akce byla bohatě propagována v regionálních sdělovacích prostředcích, v centrálním denním tisku i v odborném časopise. Dílnu navštívily (příp. se telefonicky spojily) redakce celostátních i regionálních rozhlasových stanic (Český rozhlas Praha, Rádio Haná Olomouc, Česká rozhlas Brno, Český rozhlas Ostrava) a několik zástupců tisku (DNES Ostrava, DNES Olomouc, Rovnost Brno, regionální tisk).
Pro zviditelnění akce v místě byla závěrečná prezentace a večerní doplňkové programy veřejnosti přístupné.
Jako součást dokumentace dílny byl natočen amatérský videozáznam závěrečné prezentace, který je uložen na IPOS-ARTAMA.
Zveřejňování poskytovatelů grantů, sponzorů a pod. naráží na nechuť, resp. předpisy (včetně dodatečných korekcí) pracovníků sdělovacích prostředků ve vztahu k této (jejich slovy) \"skryté reklamě\". Na materiálech dílny, plakátech a transparentech byla však příslušná jména, příp. loga uvedena.
Závěry a doporučení
Pro rok 1999 je navržen pozdější termín 20. - 28. 8. 1999. Dílna bude pracovat 8 dní (9 nocí).
Stejně jako v minulém roce chyběla možnost společného sezení všech účastníků dílny, neformálního setkávání včetně možnosti občerstvení (např. v předsálí).
Na dílně chyběla větší forma fotografické či jiné dokumentace, kterou by snad bylo možné řešit žurnalistickou třídou. Jsme si však vědomi, že meze jsou dány finančními možnostmi.
V příštím ročníku by mohla být vydána alespoň 2 čísla Zpravodaje.
Zpracoval: Karel Tomas
Šumperk 14. - 22. 8. 1998
I. Základní údaje
Z pověření Ministerstva kultury ČR pořádaly:
IPOS ARTAMA Praha
Dům kultury Šumperk
Občanské sdružení DOMUS Šumperk
Projekt byl realizován s pomocí grantu Open Society Fund Praha
Mediálním partnerem byly Zemské noviny
Místo konání: Dům kultury Šumperk
Termín: 14.-22.8.1998
II. Program, splnění odborného účelu akce
Národní divadelní dílna Šumperk byla koncipována jako pracovní setkání mladých amatérských divadelníků, inspirace s dosahem a záběrem za hranice tradičního divadelního vzdělávání. Na šumperské dílně se mladí lidé kromě poctivé práce nad textem a na jevišti seznamovali s netradičními a hraničními obory a tendencemi amatérského divadla, s prací výrazných osobností naší i zahraniční divadelní (resp. umělecké) sféry. Dílna byla doplněna inspirativními vystoupeními a dalším doprovodným programem. Závěr dílny tvořila prezentace jednotlivých tříd.
Tematické zaměření šesti tříd vycházelo ze současných potřeb a tendencí mladého amatérského divadla, jak se projevily na Šrámkově Písku a dalších oborových přehlídkách a setkáních.
Většímu podílu hudební a zvukové složky v představeních odpovídala práce třídy A vedené přední českou jazzovou zpěvačkou a pedagožkou na pražské konzervatoři Janou Koubkovou. Třída \"Imterpretace\" si vzala jako materiál rytmizovanou mluvu doplněnou tóny. Zabývala se zvukovou improvizací nad nejrůznějšími texty (včetně autorských).
Třída B (Petr Nůsek), zabývající se \"jevištním šermem a akčními prvky na jevišti\" se objevila na šumperské dílně už poněkolikáté (pokaždé v jiné podobě. Je jedinou platformou v republice, kde se tvořivým způsobem setkávají amatérské divadlo a lidé zabývající se historickým šermem a v letošním roce její aktivita začala přesahovat rámec dílny - vznikla skupina lidí, kteří chtějí nabyté zkušenosti a znalosti dále rozšiřovat, a zejména bourat \"kastovnictví\" tradičních šermířských skupin, vkládat do akce obsah a hledat adekvátní prostředky jevištního účinku.
O třídu C - \"Pantomima a jevištní pohyb\" s lektorem Michalem Hechtem byl velký zájem - ukazuje se, že mladí lidé cítí, že zvládnutí pohybu a pohyb jako výrazový prostředek jsou častou mezerou a bolístkou amatérských divadelních souborů.
Ve třídě D se frekventanti seznamovali se základními prvky \"commedie dell´ arte\" a tím, čemu se v USA říká \"Physical comedy\" (přesný český překlad neexistuje). Lektor Brian Dic Wheeler z Connecticutu, profesionální režisér, klaun a žonglér nevedl skupinu k reprodukci nějakého hotového tvaru, ale k vlastní tvorbě na základě poznaných principů žánru.
Druhý zahraniční lektor, režisér Jozef Krasula, pracoval ve třídě E (\"Režijně dramaturgická dílna\")na textech, ke kterým mají často mladí lidé odpor z důvodu povinné četby - na textech N. V. Gogola. O co menší (po loňské rekordní) byla účast v dílně, o to větší byla intenzita práce, jak se ukázalo i na závěrečné prezentaci scénické zkratky Gogolovy Ženitby pro šest hráčů.
Třída F s (převážně) šumperskými lektory - režisérem Jaromírem Janečkem a hercem a pedagogem Ivanem Jiříkem pracovala v dílně \"od textu na jeviště\" na interpretaci klasického textu E. Rostanda Cyrano z Bergeracu. Zde měla dílna vliv nejen na seminaristy (v tomto případě převážně seminaristky - navíc šlo o třídu, o kterou byl letos největší zájem), ale i na lektory, kteří se dříve s podobnou prací s amatéry nesetkali, nicméně nyní v ní našli zalíbení a inspiraci i pro sebe.
Typickým prvkem práce dílen se již stalo jejich prorůstání do běžného šumperského života - místní obyvatelé si již zvykli na to, že městský park ožívá řadou aktivit, a někteří je přicházeli sledovat i pravidelně. Osobou lektorů třídy F byla dílna letos propojena i s domácím, tj. šumperským divadlem.
Součástí programu byla i hudební vystoupení Petera Janků (Šamani slovenského kmeňa aneb Nad Poltárom sa blýská), skupin November Second a -123 min., divadelní vystoupení Michala Hechta (pantomima Ze života štiky), Divadla Jesličky (Jelizaveta Bam), posluchačů III. ročníku Vysoké školy múzických umění v Bratislavě (Na koho to slovo padne), Petra Váši (Fyzické básnictví) a souboru Líšeň (Červená a Bez názvu). Do doprovodného programu lze zařadit i projekce části videozáznamu z dílny 1997 a závěrečný inspirativní večer, na kterém se jednotlivé třídy prezentovaly.
Jako neúčelná se ukázala odpolední beseda s Petrem Vášou, kterou si vyžádal sám účinkující. Změnila se na protahovaný monolog zejména proto, že P. Váša zapomněl na to, že sám konání této besedy inicioval, i na náplň, kterou pro ni navrhl a která měla být zcela odlišná od jeho večerního vystoupení.
Přihlášených účastníků bylo 72, nepřijelo (buď s omluvou nebo bez) 18, výsledný počet byl tedy 54.
III. Organizace akce
Organizačně (mimo programovou část, nábor a administrativu) zabezpečovali v místě akci zejména pracovníci Kulturního domu Šumperk (ředitel p. Vladimír Rybička). Byla určena pracovnice DK Petra Matysová, která byla pro celou akci \"styčným důstojníkem\", vycházela jí maximálně vstříc a byla přítomna po celou dobu pro řešení problémů, které souvisely s místem, tedy jak provozních záležitostí, tak i \"zázraků na počkání\".
Běh odborné a programové části dílny zajišťoval pracovník IPOS-ARTAMA K.Tomas, péči o lektory měla na starosti pí. Crhová. Všechny problémy a vzniklé potřeby byly řešeny operativně.
Podmínky v Šumperku jsou pro podobnou akci velmi dobré. K dispozici je řada kluboven, menších i větších sálů - současná práce šesti skupin byla bezproblémová. Intenzivně byly využívány i prostory přilehlého parku. Všechny prostory poskytl pořadatel za minimální úhradu.
Ubytování v Penzionu Grand bylo dostatečné kvality, i když se vyskytly drobné problémy s vodou. Stravování vlastními silami účastníků není vždy tím nejlepším řešením, ale z ekonomických důvodů se ukázalo jako snesitelné, všichni účastníci se k němu postavili kladně. Penzion poskytl noclehy za režijní cenu 130 Kč na noc s tím, že dílna obsadí celý objekt. To se zcela nepodařilo, pracovníci hotelu zajišťovali operativně využití volných pokojů turisty - což se kupodivu neobjevilo ve snížení ceny o takto dodatečně prodané pokoje.
IV. Propagace akce
Akce byla bohatě propagována v regionálních sdělovacích prostředcích, v centrálním denním tisku i v odborném časopise. Dílnu navštívily (příp. se telefonicky spojily) redakce celostátních i regionálních rozhlasových stanic (Český rozhlas Praha, Rádio Haná Olomouc, Česká rozhlas Brno, Český rozhlas Ostrava) a několik zástupců tisku (DNES Ostrava, DNES Olomouc, Rovnost Brno, regionální tisk).
Pro zviditelnění akce v místě byla závěrečná prezentace a večerní doplňkové programy veřejnosti přístupné.
Jako součást dokumentace dílny byl natočen amatérský videozáznam závěrečné prezentace, který je uložen na IPOS-ARTAMA.
Zveřejňování poskytovatelů grantů, sponzorů a pod. naráží na nechuť, resp. předpisy (včetně dodatečných korekcí) pracovníků sdělovacích prostředků ve vztahu k této (jejich slovy) \"skryté reklamě\". Na materiálech dílny, plakátech a transparentech byla však příslušná jména, příp. loga uvedena.
Závěry a doporučení
Pro rok 1999 je navržen pozdější termín 20. - 28. 8. 1999. Dílna bude pracovat 8 dní (9 nocí).
Stejně jako v minulém roce chyběla možnost společného sezení všech účastníků dílny, neformálního setkávání včetně možnosti občerstvení (např. v předsálí).
Na dílně chyběla větší forma fotografické či jiné dokumentace, kterou by snad bylo možné řešit žurnalistickou třídou. Jsme si však vědomi, že meze jsou dány finančními možnostmi.
V příštím ročníku by mohla být vydána alespoň 2 čísla Zpravodaje.
Zpracoval: Karel Tomas
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.