SOPROVÁ, Jana. Nahlédnutí do Hlavy Johna Lennona (či Džona Lemouna). Rozhovor s Lenkou Tretiagovou z Tanečního studia Light. Online. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2025

Sleduji práci Studia Light dlouhodobě, ale tohle byl nejzvláštnější tvar, který jsem od vás viděla. Méně tance, více textů, muziky. Jak to celé vzniklo?

Celé to bylo inspirováno Lennonovými povídkami z knihy Písání. Zaujala nás ta nonsensová hra se slovy. Odtud jsme tedy vycházeli. Zpracovali jsme textů daleko více, než jste tady viděli. Pak jsme hledali principy, jak ty texty zpřítomnit, zdivadelnit, jestli je to vůbec možné. A k tomu jsme přidali Lennonovu muziku. Bavily je Lennonovy písničky, tak jsme si s tím hráli, oni si sami zvučili, zkusili si ty animáky. Jsou šikovní, a tak jsme jim dali volnou ruku, aby si s tím poradili podle svého. Je ovšem třeba říci, že to nevzniklo jako jevištní tvar. Je to vlastně část širšího projektu, který hrajeme jako imerzivní divadlo, kdy se naše pětipatrová ZUŠ promění v Hlavu Džona Lemouna, kam jsou lidi vpuštěni očima a ústy, můžou sami chodit a prozkoumávat nitro té hlavy, sledovat jednotlivé povídky. Pak se tam koná Lennonův koncert a zároveň je tam k vidění hodně výtvarných věcí. Jejich předchůdci v souboru, Lukáš Brychta a Štěpán Tretiag, jim radili, jak na to. Pro děti je to hrozně velká výzva zkusit si princip imerzivního divadla, poznat a vyzkoušet si tuhle formu, být odpovědný sám za sebe. V tom projektu nemůžu být zároveň v pěti patrech, takže hodně věcí si dělají děti samy a stojí si za nimi.

Zdá se mi, že v tomhle projektu jsou různé věkové skupiny promíchané víc než jindy. Od nejmenších po dospělé…

Ono je to tím, že děti odrůstají, je jich už hodně dospělých – a pořád neodcházejí a brzdí přísun těch malých. To, co jste viděli, jsou spíše sourozenci, nebo ti otrlejší. Jinak samozřejmě máme i mladší skupiny. Ale my na ZUŠ nemáme to pravidlo, že komu je osmnáct, tak odchází, takže zůstává tak dlouho, dokud je neodtáhne škola, studium v zahraničí nebo práce.

Písničky Beatles, to už je stará klasika pop-music. Nebyl to pro ně pravěk?

Zařadili jsme ty písničky logicky, protože děláme Lennonovy texty. Ale když se ptáte, muzika se jim hrozně líbila. Ta aranžmá jim udělala jedna z maminek. Určitě se v tom strašně moc našli a baví je to. Je to dost nadčasové. Když hrajeme všechny ty povídky, a máme jich dost, hodně téma směřujeme na mírové otázky Johna Lennona. V projektu máme i Yoko Ono s Lennonem v posteli, kam chodí diváci diskutovat. Myslím si, že i tohle je pro děti strašně důležité. Děláme na tom už třetí rok, na počátku jsme dlouho pátrali, proč je ten humor tak strašně černý. Oni sami si zjištovali věci o válce ve Vietnamu a došli jsme k tomu, že ta americká demokracie nebyla zdaleka tak růžová, jako jsme si ji v těch letech odtud představovali. Takže z tohoto pohledu to pro soubor byl i proces zjištování a zrání.

autorka: Jana Soprová / foto: Ivo Mičkal

SOPROVÁ, Jana. Nahlédnutí do Hlavy Johna Lennona (či Džona Lemouna). Rozhovor s Lenkou Tretiagovou z Tanečního studia Light. Online. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/nahlednuti-do-hlavy-johna-lennona-ci-dzona-lemouna [cit. 2025-08-05]
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':