Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: RICHTER KOHUTOVÁ, Petra: Tyl Brodek u Přerova / Kazimír Lupinec: Upokojenkyně, recenze, Divadelní Kojetín 2024

Upokojenkyně Jana Červeného, potažmo Kazimíra Lupince, od roku svého zrodu ve VAD Kladno (2015) potěšily mnoho diváků z ochotnických i profesionálních jevišť napříč republikou. Režisér Martin Šmída ze souboru Tyl Brodek u Přerova si je vybral, protože ho svého času okouzlilo kladenské provedení na Jiráskově Hronově a jeho verze už prošla před dvěma lety venkovskou přehlídkovou větví (tedy od Němčic nad Hanou po KDP Vysoké nad Jizerou).

Černá komedie, odehrávající se v domově pro seniory, je skvěle napsaná, řeší poslední věci člověka s nadhledem a zároveň empatií. Bylo napsáno mnoho o jejích různých inscenačních verzích; u brodeckých dominuje téma neporozumění mezi nejstarší a střední generací a téma odcházení, střet různých druhů reality tolik nefunguje (živý TV moderátor, který se viditelně stává snovým panem Oldřichem, jde mimo styl předlohy, která pracuje s nedoslovností a náznaky).

Hra potřebuje, aby byla inscenována na hraně. Mimo jiné v herectví na hraně stylizace a civilismu, aby psychologie postav byla stavěná zevnitř a zároveň s vědomím komediálnosti, plus s přesností ve výstavbě dialogů a situací. Brodeckým se to daří ve scénách se starými dámami, Aneta Klvaňová jako Anna Vrbičková a Ludmila Binderová jako paní Ptáčková jsou skvělé. Rozpadají se scény u Vrbičků, zejména proto, že režisér se je pokouší rozpohybovat, tím pádem představitelé Vlastimila a Jaroslava Jiří Procházka a Jiří Urban cítí potřebu psychologizovat a dialogy nefungují jak v odpovědích, tak v rytmu. (Škoda scény s Euklidovou větou nebo s čajem.)

Rozprava se souborem byla štěpná. Postřeh divačky Idy, že otrávené buchtičky by neměly být modré, protože modrá je barva s neodolatelnou přitažlivostí pro pacienta Vaňka, nikoli pro sestru Marcelku. Na základě ředitelské scény se rozebíraly možnosti významového aranžmá. A na závěr režisér přiznal, že při předchozích debatách, ať už v Němčicích či ve Vysokém, směřovaly připomínky ke stejným sporným bodům. Přesto patří brodeckým díky za inscenaci, jež sice vyvolává lehké pochybnosti, ale také silné emoce.

Související Ročníky přehlídek

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.