Vypravěčské desatero (storytelling) Martina Haka
12 ledna, 2023
Vendula Melíšková
Rubriku DESATER již jistě dobře znáte. Oslovujeme pro vás osobnosti, které mohou, z pozice své odbornosti, sestavit deset bodů – pravidel k rozličným aspektům divadla. Jejich rady zaměřené zcela prakticky, vám, jak doufáme, poslouží jako inspirační zdroje.
K desateru pro „vypravěčský výkon“, čili tzv. „storytelling“, jsme oslovili specialistu na slovo – Martina Haka.
Martin Hak – herec, vypravěč, „storyteller“
Martin Hak se narodil v sedmdesátém čtvrtém roce a dětství a jinošství vyběhal v lesích kolem města Chocně. Vyučil se nástrojařem, pak strojařem a pak učitelem od divadla z DIFA JAMU. Pracoval v soukromé ZŠ, v SVČ Lužánky v Brně, v projektu ACOR na FF MU, a od roku 2000 až doposud také jako vypravěč příběhů a učitel vyprávění (storytelling) na volné noze. Co se dětí a manželek týká, žije v hojnosti, dostatku, šťasten. Když vidí kočku, je ostražitý jako rys. Má rád sýr, dřevo, ticho, šípy, oheň a příběhy kouzelné a starší než uši báby prabáby.
Následující Vypravěčské desatero je dle autora platné bez pořadí, protože to všechno je ve hře zároveň. A navíc to prý ani není všechno.
Storytelling – desatero
1 – Buď tam, kde jsi. Nebuď jinde.
Než se s publikem společně vypravíme „do jiného světa“, do světa příběhu, je důležité ujistit se, odkud vycházíme. To proto, abychom věděli, kde žijeme, a kam se budeme osvěženi z příběhu vracet.
2 – Dívej se, pozoruj. Vnímej všemi smysly.
Publikum i příběh. Vidět, slyšet, čichat, hmatat, chutnat, cítit, … můžeme i to, co tu právě teď není.
3 – Nedělej, že něco není, když to je.
Obejmi celou chvíli, celý svět, v aktu vyprávění. Zahrň do své tvorby a hry i to, co zdánlivě překáží.
4 – Hraj si.
Hra souvisí s radostí a hlubokým štěstím. Vytvoř situaci aktu vyprávění tak bezpečnou, důvěryplnou a svobodnou, aby hra byla možná.
5 – Vyprávěj příběh a věz při tom, že o příběh nejde.
Je to jen materiál. Vyprávění příběhu je vysoká hra. Nutnou podmínkou sice je vytvářet „vizuál“ světa příběhu, tzv. obrazy děje. Avšak to důležité, o co běží, vidět není. Dílo s vysokou přidanou hodnotou z příběhu vytvoříš v čase vyprávění Ty společně s druhými. Jde o porozumění na úrovni témat a o osobní objevy, nové úhly pohledu na vlastní život a na svět, ve kterém spolu žijeme.
6 – Podporuj setkání, protkání.
Bez setkání není vyprávění. Blízkost je důležitá. Propojuj sebe a lidi, lidi a lidi, příběh a sebe, příběh a lidi… a je-li v publiku prázdné místo, žádej laskavě o jeho obsazení. Prázdné místo je mezera v propojení a pohlcuje teplo blízkosti. Je jako díra ve zdi v pokoji, kde se chceme ohřát u kamen.
7 – Přesuň postupně střed pozornosti od sebe k příběhu a pak dál.
Vypravěč je tu od toho, aby se příběh mohl vyjevit v obrazech děje, a abychom v něm mohli začít zkoumat svět. Svatá chvíle nastane, když vypravěč „zmizí“. Když zůstane jen krajina příběhu otevřená objevům.
8 – Nehraj divadlo.
Divadlo je krásné, ale vyprávění příběhů je něco docela jiného. Tvou hlavní úlohou (rolí) je úloha vypravěče – průvodce dějem a situací aktu vyprávění. Vypravěč samosebou vstupuje do postav děje příběhu a jednáním za postavu se jeho výkon divadlu podobá. Ale zatímco na divadle je herec často 100% času postavou v ději, vypravěč používá hereckou pozici jen občas. Může takto střídat mnoho postav děje, nesmí však zapomenout na svou hlavní úlohu – průvodce tím vším.
9 – Vymýšlej si.
Vymýšlet si je skvělé; vymýšlet si skvěle je bláznivě nádherné; vymýšlet si je dovoleno. Jen vždycky, když to děláš, řekni všem jasně, že to děláš. Kdybys to neudělal, mohl bys někomu ublížit. A ještě raději dodávám, že vymýšlet si neznamená lhát. Lhaní je něco docela jiného. Lhář chce něco získat nebo si něco udržet. Moc, peníze, přízeň, obdiv, klid, bezpečí… a dělá to tak, aby to druzí nevěděli. A to vypravěč nikdy nesmí. Lež je jedovatá bylina v zahradě moci a vypravěčství snadno může být mocným nástrojem v rukách toho, kdo chce ovládat.
10 – Nezapomeň se ptát a pro otázky vytvářet prostor.
Kdo se neptá, je mrtev. Život se skrývá v otázce (a v hledání odpovědí). Živé vyprávění příběhů se bez otázek neobejde a tím je také obhájena jeho „dialogická forma“. Vypravěčský výkon je péče o dialog v proudu otázek a odpovědí. Ptej se pohybem, očima, slovy, mlčením…
Storytelling na vlastní kůži?
Zaujal vás storytelling? Martin Hak vypravěčství zprostředkovává nejen jako vypravěč, ale i jako lektor. Můžete se s ním často potkat během léta na seminářích na Jiráskově Hronově, v Olomouci na čtyřdenní intenzivní dílně StorySEČ nebo na kurzech, které pořádá, či pro vás rád na míru uspořádá. Mrkněte na jeho web Vypravěč, kde najdete všechny podstatné reference a kontakt.
O DESATERECH
Desatera na portálu Divadelník.cz přibývají postupně (byť nepravidelně). K některým tématům se jistě budeme vracet i vícekrát. To proto, abychom vám nabídli vícero úhlů pohledu různých odborníků na jednotlivé aspekty divadelní tvorby.
MELÍŠKOVÁ, Vendula; HAK, Martin. Vypravěčské desatero (storytelling) Martina Haka. Online. Divadelník.cz 12. 1. 2023. Dostupné z: https://divadelnik.cz/vypravecske-desatero-storytelling-martina-haka/ [cit. 2024-06-10]