U opony v Dolní Čermné mohou existovat oprávněné pochybnosti, zda byla původně určena pro jeviště Orlovny, kde je ve 30. letech 20. století doložena. Ústřední výjev se téměř utápí v přebohaté soustavě drapérie, skládané po dvou závěsech na každé straně. Tento bohatý systém závěsů takřka utlačuje ústřední výjev, kde před Matkou Vlastí s obvyklým vítězným věncem sklání prapor muž s čamarou v modré košili. Prapor napůl zahaluje, ale tím právě akcentuje, výrazný český znak u nohou trůnící figury. Jedná se tedy znovu o dobově příznačný hold Vlasti, zde pojaté velmi tradičně, bez obvyklých akcentů, které ji na jiných oponách definují jako Republiku.
Původní určení pro Dolní Čermnou zpochybňuje též krajina, v níž se výjev odehrává. Vpravo od ústřední dvojice sice roste tradiční slovanská lípa a pohled do kraje lze interpretovat jako běžný obraz kvetoucí české země, avšak kostel v levé části obrazu, zobrazený v pohledu od východu, je zcela jednoznačně k poznání: je to Velehrad.
Svérázná firma Pepa Máca, Dílny moderních jevišt, sídlila v Újezdu u Brna, takže jako firma moravská mohla své dekorace přizdobit vedutou Velehradu jako typickým motivem. Přesto se zdá, že jeho zdůraznění na pozadí jinak celkem konvenčního výjevu mělo něco společného s původním určením tohoto dekorativního kusu.
(Mgr. Jakub Synecký, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jakub Synecký, s. 52-53.