Odpolední a podvečerní sobotní blok letošního Dětského divadelního Tartasu zahájilo dvojí uvedení (sál musel být speciálně upraven pro toto náročné představení) indiánské báje Dar ohnivého ptáka souboru Hop Hop z Ostrova. Ostrovský soubor pod vedením Ireny Konývkové patří již dlouho dobu mezi nejlepší české dětské divadelní soubory a dá se říci, že ani letos nezklamal, jejich představení bylo působivé, pohybově, výtvarně.
Jednoduchý příběh o cestě za oheň vychází z indiánské báje severoamerických indiánů. Pravě poetiku inspirovanou světem indiánského kmene také navozuje v tradičně velmi estetizované podobě i výtvarné řešení nové ostrovské inscenace, jednoduché režné oděvy světlé barvy podsvícené osvětlením s modrými filtry, evokuje zimu a sever (může dojít dokonce k představě, že je to příběh Eskymáků). Také další prostředky, metaforické obrazy (boj s příšerou, cesta přes hory), jsou v podání Hop Hopu již, dá se říci, pro soubor stylové. Nesilněji působí inscenace v rytmu a obraze a blíží se tak rituálu. Lze sice diskutovat o použití “etno“ nástrojů (degereedoo, afro buben), ale například taneční projev hocha představujícího oheň stejně jako taneční obraz plaček jsou opravdu dobře zvládnuté a působivé.
V semináři po představení se největší diskuse vedla o použitém jazyku, kterým mluví postavy. Indiáni jsou představeni jako ti, kteří mluví jen v podstatných jménech a infinitivech sloves, je to hodně prvoplánové a celkově to degraduje vyznění inscenace. Také dramaturgie celého kusu, jako by se nemohla rozhodnout, zda vyprávět příběh o statečné dívce, co kmeni získala oheň, nebo nabídnout divákům setkání se stylizovaným indiánským rituálem. Inscenace se tak rozpadá na dvě nestejnorodé složky a v některých momentech jdou jednotlivé obrazy a kroky proti sobě a přispívají k dojmu jisté formálnosti představení.
Představení je však z mnoha stran zajímavou inspirací pro cestu za jevištním tvarem s důrazem na všechny divadelními složky a také velmi slušnou dovednostní výbavu dětských aktérů. Představení bylo lektorským sborem doporučeno do výběru pro Dětskou scénu 2008.