22.9.2005 V Dialogu kraluje pohyb
Vladimír Gardavský
Plzeň - Po "neverbálním zamyšlení" nad románem Kena Keseyho Vyhoďme ho z kola ven, uváděném pod názvem Přelet, nastudoval plzeňský divadelní soubor Dialog v režii profesionálního mima Michala Hechta další titul formou pohybového divadla. Autorskou inscenaci Plakát Dory Gray můžeme vidět dnes od 19 hodin na jeho domovské scéně v Plzni.
Pojmenování hry vzdáleně připomíná Wildův román Obraz Doriana Graye a tato kniha prý skutečně byla "na stole" na počátku zkušebního procesu. Na jeho konci se však místo morality z prostředí pokrytecké společnosti 19. století tvůrcům na jevišti "vyloupla" moralita o světě současného šoubyznysu. Kolik plakátů slavných denně míjíme? Jaká cesta tyto tváře na plakáty asi přivedla? Za jak dlouho zase zmizí a kam? A co na to jejich duše? Podobné otázky divákům klade poutavé podobenství o nepodplatitelnosti svědomí, respektive Duše (Marie Chmelíková, alternuje Anna Chmelíková) dnešní tuctové dívky Dory (Veronika Holubová nebo Kamila Komorousová). Tu zláká ošidná cesta mediální slávy úspěšné herečky a zpěvačky, aniž by její strmý vzestup byl podložen mimořádným talentem či pílí. Ale svodům Ďábla (Petr Vodica) je v takových případech těžko odolat, méně atraktivní Bůh (Ivan Brankov je zároveň autorem scénické hudby) přichází obvykle zkrátka.
Michal Hecht vypracoval inscenaci precizně do detailu, každé gesto má v ní svou váhu a o něčem vypovídá. Zábavné představení, které diváky baví sledovat od začátku do konce, zaujme množstvím přesně odpozorovaných jednotlivostí ze života i hlubším poselstvím výsledného tvaru. Technicky zdařilé využívání stínového divadla vytváří takřka dojem multimediální produkce.
FOTO: Přemysl Žižka