SCHOD — SCéna Hravá Občas Dravá
(Valašské Meziříčí)
Impulzem ke vzniku souboru byla snaha obnovit přerušenou tradici amatérského divadla malých forem a využít k tomu adaptované prostory zámeckého sklepení, kde už v šedesátých letech vznikl klubový prostor (M-klub Jednotného kulturního zařízení). V M-klubu se pravidelně pořádal Moravský festival poezie, později – i v souvislosti s existencí souboru SCHOD – se klub stal hostitelem přehlídky divadel malých jevištních forem a klubové tvorby.
V roce 1973 založili Miroslav Kyšák, Jiří Vymětal a Josef Fabián v rámci M-klubu JKZ divadélko, které se v období limitujících normalizačních pokynů snažilo svou existenci udržet příležitostnými pořady a účelovými pásmy, mezi něž čas od času pronikla i autorská tvorba. V tomto duchu vznikal také pořad Good by Jimi (1974), sestavený z tvorby Ivana Vyskočila, Petra Skoumala, Jana Vodňanského aj., který však v den premiéry příslušné orgány zakázaly. Přes zákaz se představení uskutečnilo a současně bylo založené divadlo pojmenováno. Soubor, který pak po řadu dalších let vzdoroval cenzorům, představoval ve svém regionu výjimečné autorské divadlo malých jevištních forem, které mělo blízko ke kabaretu i svérázné muzikálové formě.
Název v duchu semaforské zkratky vyjadřoval i vztah ke scéně, jejíž poetikou se SCHOD inspiroval – počátečním cílem bylo dělat veselou poezii a text-appealy. Postupně se však soubor soustředil na ucelenější tvar blízký kabaretním travestiím, autorským adaptacím v humorné a osobité nadsázce, které vyústily v tzv. klubový muzikál. Kmenovým autorem, iniciátorem a režisérem většiny inscenací byl Josef Fabián, souborem za dobu trvání prošlo více jak sedmdesát členů.
Počáteční inspirace šedesátými léty se projevila uvedením hry z repertoáru Večerního Brna Hamlet IV., po níž následoval text-appeal Vladimíra Badalíka a Josefa Fabiána Pojedu do Madridu (1975), který zahájil linii autorských text-appealových či spíše kabaretních titulů. Nejvýrazněji se z nich prosadila inscenace Ej, vy české luhy (1976 – účast na divadelním festivalu v Karolince).
Inscenace se vyznačovaly nápaditostí v přetváření původních námětů, satirickou nadsázkou a humorným nadhledem, nechyběly v nich autorské písničky, vtipně pointované situace a blackouty. Od druhé poloviny sedmdesátých let se divadlo SCHOD stává pravidelným účastníkem přehlídek klubové tvorby. V dramaturgii se po kabaretech objevuje pokus o muzikál – nejprve přepracované texty z knihy Roarka Bradforda Černošský pánbůh a páni Izraelité (Achab a Jezabel – 1977), potom už čistě autorský muzikál Ondráš, Juráš a Guláš (1977), po němž následovaly další – Homo Dalibor (1978 – úspěch na Klubové tvorbě), cimrmanovsky pojatý Robinson z Krhové (1979 – postup na Šrámkův Písek), Rosalba Carriera (1980), Hamlet V. (1980). Důsledně autorská linie klubového muzikálu byla dodržována i v dalších letech, kdy soubor patří už mezi vyhledávaná divadla malých jevištních forem s vlastním rukopisem i jevištní poetikou čerpající z bezprostředního herectví (Luboš Gruber, Jiří Vymětal, Josef Voráč, Dana Vesková, Jitka Volfová, Libuše Cvrčeková, Saša Zůbková, aj.) a z profesionální úrovně hudebních čísel (hudebník Luboš Nohavica, Vlastimil Rédl). K úspěšným patřily i Takový malý Gaskoněc (1982), Nejhloupější válka (1983 – celostátní Klubová tvorba), Jánošík (1984), Dlouhý, Široký a ten třetí (1986).
Soubor patřil ke špičkovým amatérským divadlům, jeho satirická nadsázka však mnohé pobuřovala. Na základě udání vztahujících se k jánošíkovskému titulu a k jedné z happeningových akcí byl soubor v roce 1986 umlčen.
V roce 1988 se pokusil o návrat hrou Studňa, listopadové události však nový start přerušily; v jiném složení, v čele opět s Josefem Fabiánem, obnovil SCHOD tradici klubového muzikálu titulem Smrt Caesarova (1994).
Bibliografie:
Bk: Malé formy na Valašsku. Amatérská scéna 1979, č. 6, s. 4–5.
Čejka, Karel: Malé formy – velké možnosti. Ostravský kulturní měsíčník, 1978, č. 5, s. 72.
Fabián, Josef: Pravděpodobný svět. Valašské Meziříčí 1999.
-jpn-: Dvakrát z M-klubu. Ostravský kulturní měsíčník, 1980, č. 4, s. 69 –71.
-jpn-: Křižovatky mladého divadla. Ostravský kulturní měsíčník, 1979, č. 6, s. 62–63.
Krůta, Jan: Chemický vzorec štěstí – rozhovor s Josefem Fabiánem. Mladý svět, 1979, č. 34, s. 20–21.
Pochmon, Jaroslav: Vyprodáno. Ostravský kulturní měsíčník, 1980, č. 2, s. 60–61.
Veselý, Petr: Schod. Mladý svět, 1986, č. 11, s. 19.