O loutkářském nadělení v Čechách 2010
Ze zpráv porotců jednotlivých regionálních přehlídek amatérského loutkového divadla připravila Pavlína Schejbalová.
Stejně jako loni požádala jsem jednotlivé porotce o stručné zprávy. Přehlídek proběhlo deset, oslovených autorů bylo osm. Letošní apel na stručnost byl ještě hlasitější, a tak se v následujících řádcích dočtete podrobněji o souborech a jejich inscenacích nominovaných či doporučených na letošní Loutkářskou Chrudim (LCH) a jen velmi stručně o ostatních. Zároveň byl kladen důraz na to, aby bylo zřejmé, s jakými textovými předlohami a s jakými druhy loutek soubory pracují. Ukázalo se, že v převaze byly inscenovány dramatizace a adaptace textů původně neurčených pro loutky (téměř 50 procent textů). Druhou polovinu textů tvoří původní předlohy pro loutkové divadlo, a to jednak starší hry, jednak texty současné. Z hlediska použitých loutek „vedou“ marionety (přibližně 27 procent inscenací), za nimi v těsném závěsu se umístily maňásci (přibližně 18 procent). Hranici deseti procent ještě překročili manekýni a také „různé předměty“, tj. hračky a jiné věci využité pro loutkové divadlo. Stejně často jako manekýni byly v uvedených loutkářských inscenacích použity kombinace loutek (tj. více druhů najednou). Nejvzácněji se vyskytly javajky, plošné loutky, spodové loutky. Některé soubory vedle loutek pracují také se stínohrou a černým divadlem, jde o výjimky. (Výše uvedenou „statistiku“ přijměte, prosím, jako zajímavost, protože jednak vstupní informace nebyly stoprocentně přesné, jednak by to v mnoha případech ani nebylo možné. Koneckonců, jde o divadlo…)
Opavská rolnička, 26–28. 3. 2010
Sylva Pracná
Víkendové soutěžní klání regionální přehlídky amatérských loutkářských souborů pod názvem Opavská rolnička zahájil v pátek večer 26. března 2010 host přehlídky Tichý jelen z Roztok u Prahy s inscenací Richard 3. Následující dva dny se nesly v příjemném duchu soutěžní atmosféry, v rámci kterých vystoupilo šest soutěžních souborů se sedmi představeními. Dalším zpestřením se stal sobotní host přehlídky DS Siesta LS SVČ Opava s inscenací Když se ruka v ruce vine…
Vraťme se ale k soutěžícím. Ze šesti souborů byla polovina domácích a své zázemí mají právě v Loutkovém divadle Střediska volného času v Opavě, kde přehlídka probíhala. Na domácí scéně tedy vystoupil dětský divadelní soubor Štěkáček s inscenací pohádky O třech prokletých princeznách (úprava klasické pohádky bratří Grimmů, tyčkové loutky), zkušený soubor OPAL, který se představil ve dvou samostatných inscenacích O prolhané koze (na motivy pohádky Obušku, z pytle ven od bratří Grimmů, marodky) a s veršovanými pohádkami Smolíček Pacholíček a ti druzí (na motivy pohádek Františka Hrubína, tyčkové trojrozměrné a plošné), a dále z opavských souborů nesmíme opomenout ještě dětský divadelní soubor Rarášci, který si připravil „veselé pohádky pro celou rodinu“ pod názvem Čertíkovy lumpačiny (na motivy Jiřího Břenka, maňásci a kombinované). Ostatní tři soubory přijely z Bohumína, Frýdlantu nad Ostravicí a z Ostravy. S klasickým pojetím loutkového divadla se představilo Galimortovo divadlo marionet DDM Bohumín s inscenací Zamilovaný loupežník ve vlastní úpravě. V sobotním odpoledním bloku pak vystoupil s variací na známou pohádku Rybář a moře dětský soubor Blechy ZUŠ Leoše Janáčka z Frýdlantu nad Ostravicí (vlastní úprava, plošné loutky ) a pod vedením téže vedoucí souboru se prezentoval divadelní soubor 2 1 z Ostravy s příběhem Bobří věže (vlastní adaptace, kombinované loutky).
Složení souborů bylo různorodé, a to jak z pohledu svého trvání (od začínajících souborů, až po „loutkářské stálice“), tak z hlediska věkové skladby (od dětských a mládežnických souborů, až k dospělým a mezigeneračním), přičemž je nutno říci, že tentokrát na jevišti převládali dětští aktéři. Tomu odpovídala i zvolená dramaturgie, která byla zaměřena na svět pohádek a dětských příběhů. Loutkáři se inspirovali v předlohách bratří Grimmů, Františka Hrubína, ale nezalekli se také soudobých textů či vlastních adaptací.
Z jednotlivých typů loutek byly upřednostněny spodové loutky (tyčkové, plošné, marodky, maňásci), avšak nechyběli ani představitelé marionetového divadla (Galimortovo divadlo marionet DDM Bohumín) nebo hra předmětů a poutavá práce s materiálem (divadelní soubor 2 1 Ostrava).
Na letošní přehlídce byla pro loutkáře tvrdým oříškem dramaturgie. Nemyslím tím výběr textu, ale především vystavění příběhu, sled jednotlivých akcí a událostí s propojením vzájemných vazeb a následného sdělení, které by vyústilo v poutavý příběh.
Porota na závěr svého rozhodování doporučila do širšího výběru celostátní přehlídky 59. Loutkářské Chrudimi první z pohádek z inscenace Čertíkovy lumpačiny dětského divadelního souboru Rarášci LD SVČ z Opavy.
www.amaterskascena.cz. AS 2010/3, s. 40.