Nový Bor
1. doporučení: 1. neratovická divadelní společnost – František Hrubín: Kráska a zvíře
Odborná porota krajské postupové přehlídky Dospělí dětem se rozhodla doporučit k účasti na národní přehlídce Popelka Rakovník představení Kráska a zvíře 1. neratovické divadelní společnosti v režii Miroslava Krále. Velmi ambiciózní tvar usiloval o realizaci básnického textu převážně formou jevištního obrazu. Souboru se podařilo vytvořit velmi působivou atmosféru, která dokázala silně oslovit i mnohem menší diváky, než pro jaké je text určen. Podílela se na tom především nadprůměrná scénografie a výběr hudby. Vyrovnané a zdařilé byly i herecké výkony. Problémem inscenace však byla malá dramatičnost. Dále pak to, že se nepodařilo na jevišti dostatečně pregnantně realizovat základní režijní záměr – a to, že postava Hlasu, personifikována do postavy Alter Ega, na sebe postupně přebírá zvířecí rysy tak, jak se Zvíře polidšťuje, a nakonec umírá, aby s ní zemřelo vše, co bylo ve Zvířeti nelidské – takže zůstává člověk krásný vně i uvnitř. Tento záměr byl však pouze odilustrován. Režijně nebyly vytvořeny odpovídající vztahy mezi postavami Zvířete, Alter Ega a Krásky. Postava Alter Ega byla velmi zmatečně a nejednoznačně naexponována. Králův režijní záměr si tak divák musel pouze dokonstruovat (měl-li však o to zájem). Přesto porota shledala inscenaci za velmi inspirativní – a to v jejích přednostech i nedostatcích.
Na přehlídce se dále představila inscenace hry J.Š. Kubína a P. Vašíčka Když se čerti rojili DS Scéna Kralupy nad Vltavou. Tvar odkazující k divadlu na divadle a pouličnímu divadlu trpěl především doslovnou ilustrativností namísto hravosti a nedostatečným kontaktem s publikem – a to i přes vynikající, na jevišti živě hranou hudební složku.
DS Hraničář OS Rumburk přijel s představením Chyťte zloděje podle vlastního původního textu (Josef Zach). Zajímavý, i když poněkud didaktický námět se však neubránil některým základním dramaturgickým chybám – často se zásadní věci děly mimo jeviště a byly posléze pouze vyprávěny.
Čarodějnická pohádka Pavla Doležala v podání DS Čapek Děčín se mohla pochlubit vynikajícími ženskými hereckými výkony a humorem. Bohužel dějová linie byla zvláště ve druhé polovině překombinovaná a souboru se ji nepodařilo zinscenovat tak, aby se stala přehlednější a méně zmatečnou.