Tate Iyumni je soubor mladých nadšenců přírody, trampingu, indiánské kultury a loutkového divadla. Sledujeme jejich práci od 1. ročníku Pražského tajtrlíka, kdy se představili znamenitým představením Dva havrani aneb To nebyl dobrý křesťan, a tak je každé jejich další představení očekáváno s jistou netrpělivostí. Krevní msta a jiné příběhy, inscenace, s kterou se prezentovali letos, sice nepostrádala jejich svérázný humor ani loutkoherectví zvýrazňující grotesknost, přesto zůstalo značně pozadu za loňskou parodii na televizní krimiseriály. Vláďa Veselý, přemýšlivý tvůrce, tahoun souboru a principál Vláďa Veselý, přiznával, že indiánský příběh Krevní msty je de facto návratem k prvním pokusům souboru. Proto také jejich oblíbené indiánské téma. A stalo se tak trochu přešlapováním na místě, navíc na místě již poněkud pozapomenutém. Jsem přesvědčen, že si jen vybrali oddechový čas, kdy se v příští premiéře jejich spontaneita, vynalézavost a chuť zkusit to jinak, znovu dostaví.
A sobota měla být dnem návratů k hereckým počátkům. V případě souboru Klika, navíc jako v představení Tate Iyumni, je návratem k Indiánské
pohádce. I ta byla oprášenou inscenací z prvních kroků tohoto souboru. Bylo to kultivované představení, tak trochu v duchu indiánského
patosu, ale dnes zdaleka nejiskřilo jako jejich předcházející tvorba. Soubor se viditelně nachází ve stavu jakéhosi tvůrčího útlumu. Snad
způsobeného existenčními problémy, možná také potřebou hlubšího nadechnutí. Vzhledem k tomu, že již loňské představení bylo remakem
vlastní tvorby, je si jen přát, aby soubor našel znovu chuť hledat.