2025 - Setkání mladých amatérských divadelníků 2025, Šumperk
Začátek: 15.8.2025
Konec: 24.8.2025
Pořadatel:
NIPOS, útvar ARTAMA, a Společnost Amatérské divadlo a svět, z. s., ve spolupráci s Divadlem Šumperk a Střední zdravotnickou školou.
CO SETKÁNÍ MLADÝCH AMATÉRSKÝCH DIVADELNÍKŮ – S.M.A.D. 2025 nabízí:
• osm dní intenzivní práce pod vedením lektora z řad divadelních profesionálů,
• zaměření na praktické využití zkušeností v další práci ve vlastních souborech,
• možnost osobního rozvoje,
• otevření okrajovým divadelním oborům,
• směřování k závěrečné prezentaci,
• rodinnou atmosféru,
• specifické prostředí města Šumperka.
1. Třída A – (Ne)hraj!
Lektoři: Štěpán Gajdoš, Mical Sikora
Jak hrát dramatický text, který nemá postavy, není v něm napsáno, kdo má co říkat, ani dokonce pro kolik herců a hereček je určen? Komu směřovat repliky na jevišti? A kde je potom dramatická situace? Jak ho divákovi zprostředkovat tak, aby mu porozuměl? A co udělat pro to, abychom mu porozuměli my? V rámci workshopu se zaměříme na hru německého dramatika Rolanda Shimmelpfenniga 100 songů, na kterém si vyzkoušíme nejen hereckou práci s postdramatickým textem.
2. TŘÍDA B – Dílna masek
Lektor: Pavel Bednář
Maska současně něco skrývá i odkrývá. Skrývání pod maskou nám poskytuje bezpečí – získáváme odstup od sebe. A odkrývání těla pod maskou nás přivádí víc k sobě – fyzicky zpřítomňuje to, co se děje v nás. Tento dvojí způsob fungování masky bude i východiskem pro vedení celého workshopu. V jedné části dne budeme vrstvit, zakrývat – modelovat a kašírovat masku na sádrovém odlitku vlastního obličeje. A v druhé části dne se budeme seznamovat s technikami hry v masce a učit se postupně odkrývat vše, co maska skrývá. Budeme při tom používat neutrální, larvální a jednoduché charakterové masky. Nakonec oživíme i vyrobené masky – pomocí jednoduchých improvizací a v interakci s jinými maskami budeme objevovat tajemství v nich ukrytá. Po celou dobu budeme hodně pracovat s tělem jako nástrojem nonverbálního vyjadřování – rozvíjet jeho výrazové možnosti směrem k otevřenému, uvolněnému a autentickému projevu.
3. TŘÍDA C – Autorský přístup k textu
Lektor: Šimon Spišák
Workshop zameraný na autorský prístup k textu (z pohľadu herca – herečky, režiséra – režisérky, výtvarníka – výtvarníčky atd.) a k hereckej tvorbe (z pohľadu herca – herečky), existencia na javisku vo vzťahu k predlohe, sebe samému a k divákom, vedomé herectvo a prvky dramaturgického myslenia u hercov pri tvorbe inscenácie. Vnímanie tvorenej inscenácie ako spoločnej (a spoločenskej) výpovede s dôrazom na snahu zmeniť svet. Súčasťou workshopu bude nepretržitá debata o témach, ktoré ešte nikto netuší, pretože ich zistíme až na mieste. Samozrejme v spolupráci so starými majstrami. (Brecht, Čechov, Shakespeare, Ibsen alebo ďalší). Táto debata bude sčasti náplňou, sčasti formou a sčasti cieľom aj výsledkom nášho snaženia, keďže debatu (komunikáciu, dialóg, diskurz…) vnímame ako veľmi dôležitú (základnú?) zložku celého divadelného snaženia.
Výsledkom samozrejme nebude len táto debata. Pokúsime sa dospieť ku viac či menej štandardnému divadelnému tvaru, ktorý viac či menej štandardne odprezentujeme publiku.
4. Třída G – Paralelné pokoje II – autorské divadlo / autorská tvorba
Lektor: Patrik Lančarič
(scénická úvaha o poruchách komunikácie)
Téma: Komunikácia je jednou z prvých vecí, ktoré sa učíme od narodenia.
Prečo teda toľko prostredí a skupín v spoločnosti trpí výpadkom komunikácie? Komunikácia je obojsmerná. Ide o výmenu informácií medzi dvoma alebo viacerými ľuďmi.
Porucha komunikácie je definovaná ako zlyhanie pri výmene informácií.
Zmes osobností v kombinácii s rôznymi súbormi schopností, zručností, skúseností, výchovy, vzdelania a svetonázorov vytvára spleť komunikačných štýlov. V tom spočívajú problémy komunikácie. Ako ich odstrániť? A ako zabrániť tomu, aby sa prerušená komunikácia stala normou?
Motív: Deštrukcia komunikácie a jej možný kolaps sa javí byť mimoriadne dôležitým problémom súčasného sveta. A to rovnako ako na individuálnej, tak na celospoločenskej i globálnej úrovni. Zabrániť tomu, aby došlo k totálnemu kolapsu komunikácie, zrejme bude veľkou výzvou blízkej budúcnosti.
Proces: Na základe analýzy zvolenej témy budeme hľadať divadelné prostriedky, situácie, znaky a obrazy v snahe pochopiť a pomenovať mechanizmy komunikácie i problémy s ňou spojené. Tie sa potom pokúsime organizovať do uceleného divadelného tvaru (scénickej úvahy) s autentickou umeleckou výpoveďou.
• osm dní intenzivní práce pod vedením lektora z řad divadelních profesionálů,
• zaměření na praktické využití zkušeností v další práci ve vlastních souborech,
• možnost osobního rozvoje,
• otevření okrajovým divadelním oborům,
• směřování k závěrečné prezentaci,
• rodinnou atmosféru,
• specifické prostředí města Šumperka.
1. Třída A – (Ne)hraj!
Lektoři: Štěpán Gajdoš, Mical Sikora
Jak hrát dramatický text, který nemá postavy, není v něm napsáno, kdo má co říkat, ani dokonce pro kolik herců a hereček je určen? Komu směřovat repliky na jevišti? A kde je potom dramatická situace? Jak ho divákovi zprostředkovat tak, aby mu porozuměl? A co udělat pro to, abychom mu porozuměli my? V rámci workshopu se zaměříme na hru německého dramatika Rolanda Shimmelpfenniga 100 songů, na kterém si vyzkoušíme nejen hereckou práci s postdramatickým textem.
2. TŘÍDA B – Dílna masek
Lektor: Pavel Bednář
Maska současně něco skrývá i odkrývá. Skrývání pod maskou nám poskytuje bezpečí – získáváme odstup od sebe. A odkrývání těla pod maskou nás přivádí víc k sobě – fyzicky zpřítomňuje to, co se děje v nás. Tento dvojí způsob fungování masky bude i východiskem pro vedení celého workshopu. V jedné části dne budeme vrstvit, zakrývat – modelovat a kašírovat masku na sádrovém odlitku vlastního obličeje. A v druhé části dne se budeme seznamovat s technikami hry v masce a učit se postupně odkrývat vše, co maska skrývá. Budeme při tom používat neutrální, larvální a jednoduché charakterové masky. Nakonec oživíme i vyrobené masky – pomocí jednoduchých improvizací a v interakci s jinými maskami budeme objevovat tajemství v nich ukrytá. Po celou dobu budeme hodně pracovat s tělem jako nástrojem nonverbálního vyjadřování – rozvíjet jeho výrazové možnosti směrem k otevřenému, uvolněnému a autentickému projevu.
3. TŘÍDA C – Autorský přístup k textu
Lektor: Šimon Spišák
Workshop zameraný na autorský prístup k textu (z pohľadu herca – herečky, režiséra – režisérky, výtvarníka – výtvarníčky atd.) a k hereckej tvorbe (z pohľadu herca – herečky), existencia na javisku vo vzťahu k predlohe, sebe samému a k divákom, vedomé herectvo a prvky dramaturgického myslenia u hercov pri tvorbe inscenácie. Vnímanie tvorenej inscenácie ako spoločnej (a spoločenskej) výpovede s dôrazom na snahu zmeniť svet. Súčasťou workshopu bude nepretržitá debata o témach, ktoré ešte nikto netuší, pretože ich zistíme až na mieste. Samozrejme v spolupráci so starými majstrami. (Brecht, Čechov, Shakespeare, Ibsen alebo ďalší). Táto debata bude sčasti náplňou, sčasti formou a sčasti cieľom aj výsledkom nášho snaženia, keďže debatu (komunikáciu, dialóg, diskurz…) vnímame ako veľmi dôležitú (základnú?) zložku celého divadelného snaženia.
Výsledkom samozrejme nebude len táto debata. Pokúsime sa dospieť ku viac či menej štandardnému divadelnému tvaru, ktorý viac či menej štandardne odprezentujeme publiku.
4. Třída G – Paralelné pokoje II – autorské divadlo / autorská tvorba
Lektor: Patrik Lančarič
(scénická úvaha o poruchách komunikácie)
Téma: Komunikácia je jednou z prvých vecí, ktoré sa učíme od narodenia.
Prečo teda toľko prostredí a skupín v spoločnosti trpí výpadkom komunikácie? Komunikácia je obojsmerná. Ide o výmenu informácií medzi dvoma alebo viacerými ľuďmi.
Porucha komunikácie je definovaná ako zlyhanie pri výmene informácií.
Zmes osobností v kombinácii s rôznymi súbormi schopností, zručností, skúseností, výchovy, vzdelania a svetonázorov vytvára spleť komunikačných štýlov. V tom spočívajú problémy komunikácie. Ako ich odstrániť? A ako zabrániť tomu, aby sa prerušená komunikácia stala normou?
Motív: Deštrukcia komunikácie a jej možný kolaps sa javí byť mimoriadne dôležitým problémom súčasného sveta. A to rovnako ako na individuálnej, tak na celospoločenskej i globálnej úrovni. Zabrániť tomu, aby došlo k totálnemu kolapsu komunikácie, zrejme bude veľkou výzvou blízkej budúcnosti.
Proces: Na základe analýzy zvolenej témy budeme hľadať divadelné prostriedky, situácie, znaky a obrazy v snahe pochopiť a pomenovať mechanizmy komunikácie i problémy s ňou spojené. Tie sa potom pokúsime organizovať do uceleného divadelného tvaru (scénickej úvahy) s autentickou umeleckou výpoveďou.
Lektoři:
Štěpán Gajdoš, vystudoval herectví na konzervatoři v Brně a režii na KALD DAMU. Zabývá se především tvorbou autorských inscenací a inscenací pro děti a mládež. Ve své tvorbě často zkoumá možnosti nových médií a jejich využívání v performativních tvarech, blízké je mu i divadlo ve specifických prostorách. V současné době je kmenovým režisérem Malého divadla v Českých Budějovicích.
Michal Sikora, vystudoval herectví na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a následně na KALD DAMU. Už během studia spolupracoval s řadou českých divadel, v současnosti je členem souboru Činoherního studia v Ústí nad Labem. Ve své tvorbě klade důraz na otevřený přístup, hledání nových interpretačních metod a aktuálních témat, která rezonují ve společnosti. Zvláštní pozornost věnuje otázkám menšin a současným společenským výzvám.
Pavel Bednář, původně vystudoval lesní inženýrství na VŠZ v Brně, ale zájem o ekologii a ochranu životního prostředí ho přivedl až ke studiu ve Velké Británii. Během svého pobytu v Anglii studoval také herectví a výrobu i použití masek pro divadlo a osobnostní rozvoj. Po návratu domů pak absolvoval obor dramatická výchova na DAMU. V roce 2015 založil neziskovou organizaci Otevřený prostor s cílem otvírat prostor u nás méně známým aktivitám jako je Bothmerova gymnastika, práce s maskou a clowning, s kterými se blíže seznámil během svého pobytu v zahraničí.
Šimon Spišák, absolvent DAMU. Působil jako umělecký šéf Starého divadla Karola Spišáka v Nitre, byl členem radikální divadelní skupiny Lachende Bestien, působil v kočovném Divadle koňa a motora, v Divadle T601 a v legendárním Teatro Tatro, se kterým tvoří dodnes. Pravidelně spolupracuje s Bábkovým divadem v Žilině, s Bratislavským bábkovým divadlem a s Divadlem Z Pasáže. V Česku spolupracuje pravidelně s divadly: Divadlo Lampion v Kladně, Divadlo loutek Ostrava, Divadlo Drak
a Mezinárodní institut figurálního divadla v Hradci Králové.
Patrik Lančarič, slovenský filmový a divadelný režisér, od roku 2017 umelecký šéf Městského divadla Zlín. Spolupracoval s mnohými divadlami po celom svetě i v Českej republike. Na Slovensku pravidelne spolupracuje so štátnymi i nezávislými profesionálnymi divadlami (Slovenské národné divadlo, Divadlo Astorka Korzo ’90, Národné divadlo Košice, Slovenské komorné divadlo Martin, Štúdio L S, Divadlo v podpalubí a.i.). Za jeho najvýznamnejšie filmové diela sú považované HRANA – 4 filmy o Marekovi Brezovskom a rozsiahly dokument VÁLEK. Za svoju filmovú a rozhlasovú tvorbu získal viacero ocenení. Dvakrát získal cenu slovenskej filmovej kritiky, je laureátom Ceny Nadácie Tatra Banky za umenie, niekoľkonásobný držiteľ Tvorivej prémie Literárneho fondu. V roku 2023 získal za svoj dokumentárny film Dežo Hoffmann – Fotograf Beatles významné ocenenie Českého filmového a televizního svazu TRILOBIT a následne aj Národnú filmovú cenu Slnko v sieti.
Michal Sikora, vystudoval herectví na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a následně na KALD DAMU. Už během studia spolupracoval s řadou českých divadel, v současnosti je členem souboru Činoherního studia v Ústí nad Labem. Ve své tvorbě klade důraz na otevřený přístup, hledání nových interpretačních metod a aktuálních témat, která rezonují ve společnosti. Zvláštní pozornost věnuje otázkám menšin a současným společenským výzvám.
Pavel Bednář, původně vystudoval lesní inženýrství na VŠZ v Brně, ale zájem o ekologii a ochranu životního prostředí ho přivedl až ke studiu ve Velké Británii. Během svého pobytu v Anglii studoval také herectví a výrobu i použití masek pro divadlo a osobnostní rozvoj. Po návratu domů pak absolvoval obor dramatická výchova na DAMU. V roce 2015 založil neziskovou organizaci Otevřený prostor s cílem otvírat prostor u nás méně známým aktivitám jako je Bothmerova gymnastika, práce s maskou a clowning, s kterými se blíže seznámil během svého pobytu v zahraničí.
Šimon Spišák, absolvent DAMU. Působil jako umělecký šéf Starého divadla Karola Spišáka v Nitre, byl členem radikální divadelní skupiny Lachende Bestien, působil v kočovném Divadle koňa a motora, v Divadle T601 a v legendárním Teatro Tatro, se kterým tvoří dodnes. Pravidelně spolupracuje s Bábkovým divadem v Žilině, s Bratislavským bábkovým divadlem a s Divadlem Z Pasáže. V Česku spolupracuje pravidelně s divadly: Divadlo Lampion v Kladně, Divadlo loutek Ostrava, Divadlo Drak
a Mezinárodní institut figurálního divadla v Hradci Králové.
Patrik Lančarič, slovenský filmový a divadelný režisér, od roku 2017 umelecký šéf Městského divadla Zlín. Spolupracoval s mnohými divadlami po celom svetě i v Českej republike. Na Slovensku pravidelne spolupracuje so štátnymi i nezávislými profesionálnymi divadlami (Slovenské národné divadlo, Divadlo Astorka Korzo ’90, Národné divadlo Košice, Slovenské komorné divadlo Martin, Štúdio L S, Divadlo v podpalubí a.i.). Za jeho najvýznamnejšie filmové diela sú považované HRANA – 4 filmy o Marekovi Brezovskom a rozsiahly dokument VÁLEK. Za svoju filmovú a rozhlasovú tvorbu získal viacero ocenení. Dvakrát získal cenu slovenskej filmovej kritiky, je laureátom Ceny Nadácie Tatra Banky za umenie, niekoľkonásobný držiteľ Tvorivej prémie Literárneho fondu. V roku 2023 získal za svoj dokumentárny film Dežo Hoffmann – Fotograf Beatles významné ocenenie Českého filmového a televizního svazu TRILOBIT a následne aj Národnú filmovú cenu Slnko v sieti.
Posluchači:
Mladí divadelníci věkem i duchem pod názvem S.M.A.D. Dílna je určena lidem od 17 let s aktivním zájmem o divadlo.
Obor:
činohra
Zaměření:
herectví
jevištní řeč
líčení
jevištní řeč
líčení
Typ vzdělávání:
jednorázové
Skupiny organizací:
Centrální organizace a spolky
Působnost:
celorepubliková
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.