Malované opony českého divadla (pro Výr. zprávu NIPOS 2009 V. Šrámková)
Počátek myšlenky mapovat výskyt malovaných opon v divadlech a u divadelních spolků na území České republiky souvisí s pracemi na Místopisu českého amatérského divadla (1998-2002). Při dokumentaci historie ochotnických divadelních aktivit v jednotlivých obcích České republiky řešitelé úkolu zaznamenali řadu zmínek o malovaných oponách spolků a uvědomili si, že dosud neexistuje žádný ucelený přehled o této movité části kulturního dědictví českého divadla. Jak historici výtvarného umění, tak teatrologové si dosud všímali pouze několika uměleckých děl - většinou umístěných v předních kamenných divadlech, nebo pověstných díky jménu významného autora. Potvrdilo se také, že malé povědomí o výskytu a uměleckohistorickém významu opon do značné míry přímo ovlivňuje časté nedocenění, a tím i nedostatečně šetrné zacházení s nimi.
Už v první žádosti NIPOS (v roce 2004) o grant z tzv. Norských fondů, byla proto dokumentace opon samostatnou a významnou součástí úkolu realizace Databáze českého amatérského divadla. Práce na vyhledávání dosud existujících opon a výzkum i soustřeďování jejich obrazové a písemné dokumentace, pak mohly být cílevědomě realizovány a významně zintenzivněny v polovině roku 2008, kdy NIPOS společně s Divadelním ústavem získal podporu projektu Uchování a prezentace kulturního dědictví českého a světového divadla z tzv. Norských fondů. Práce na výzkumu vyvrcholily v roce 2009, kdy bylo dohledáno a dle možností i zdokumentováno 395 opon. (Toto množství patrně není konečné, přesto významně překročilo původní předpoklady, které se pohybovaly kolem několika desítek.) Znamenalo to velmi intenzivní, obsáhlou (většinou vstřícnou, ale často i nelehkou) spolupráci s mnoha archivy, muzei, divadly a divadelními spolky, s představiteli obcí i soukromými majteli. Zvláště náročné – organizačně, technicky i fyzicky – bylo získat kvalitní fotografickou dokumentaci (už vzhledem k velkému formátu opon, z nichž převaha byla např. po řadu let svinuta – v lepším případě v depozitáři).
Původním záměrem bylo soustředit informace o oponách venkovských jevišť. Databáze ukázala, jak významné bylo působení ochotnických organizátorů při iniciování staveb divadelních budov a jak přispívali k jejich činnosti. I proto bylo zřejmé, že nelze rozlišovat opony na profesionoální a „ochotnické“. Výsledkem výzkumu a jeho závěrů bude publikace Malované opony českých divadel, kterou v rámci uvedeného projektu Uchování kulturního dědictví… připraví a vydá NIPOS v roce 2010.Malované opony českého divadla