Štapferovy rodinné dekorace KAREL ŠTAPFER
Opona pochází ze Štapferova výtvarně snad nejzdařilejšího a ve své době zřejmě nejžádanějšího souborně vydaného
loutkového divadla. Tištěná divadla tohoto malíře se zřejmě pro svou dokonalou, líbivou a starobyle působící idealizaci
těšila velké přízni, v době nastupujícího progresivního modernismu však už působila dosti tradicionalisticky.
Štapferovy rodinné dekorace pro loutky 18 a 25 cm včetně opony vydal v roce 1923 A. Münzberg, odborný závod
pro zřizování loutkových divadel a divadelních loutek v Praze. Litografie a tisk František Tocl, Praha; 2; rozměr: arch
100 x 72 cm, opona 80 x 50 cm, proscénium118 x 90 cm.
• Moravské zemské muzeum, Brno (kompletní tiskové archy i hotové divadlo s podlepenými dekoracemi a plátěnou oponou)
• Muzeum loutkářských kultur, Chrudim (hotové divadlo)
> Blecha, Jaroslav: Rodinná loutková divadélka, skromné stánky múz. Brno, MZM 2009, s. 58, 112
KAREL ŠTAPFER (1863 Praha – 1930
Praha), malíř, grafik, scénograf.
Vystudoval pražskou Akademii výtvarných
umění a pracoval jako ilustrátor dobových
časopisů. V letech 1900-1923 působil
v Národním divadle jako scénograf, brzy
i jako šéf výpravy. Jeho malířské a scénografické
dílo je typickou ukázkou
narativního historismu. K formování
loutkového divadla přispěl velmi výrazně
jako scénograf i autor loutek pro
Uměleckou loutkovou scénu, dále také
jako tvůrce předloh Dekorací českých
umělců (IV. Série – 12 archů) a několika
vynikajících souborně vydaných stolních
divadel a dekorací pro firmu Antonín
Münzberg (tři obsáhlé a zákazníky oblíbené
samostatné série realisticky pojatých
dekorací různých formátů včetně proscénií,
celkem 76 archů). Zajímal se také o stínové
divadlo, pro něž vymýšlel a sestrojoval
pohyblivé loutky. Štapfer byl autorem prvních
českých tištěných dekorací malého formátu
(pozadí 30 x 21 cm), které vydalo v roce
1894 pražské Nakladatelství J. R. Vilímek
v Knihovně Malého čtenáře. Šlo o 4 archy
s proscéniem, dekorací návsi a plošnými
figurami ke hře Pan Franc ze zámku. Byly
provedeny černým nátiskem s výzvou
„k vystříhání a omalování“.