FIKEJZOVÁ PROUZOVÁ, Kateřina. HROM do Police. Mezi groteskou, dramatem a hledáním místa ve světě (Roman Krejčíř: Páni vesmíru, aneb koupím duši, Divadlo PoZa, režie: Roman Krejčíř). Online. Divadelník.cz 14. 6. 2025

Divadlo PoZa: Páni vesmíru, aneb koupím duši. Foto archiv přehlídky.
Soubor vznikl v roce 2024 jako pokračování hereckých kurzů, proto název Divadlo PoZa (Pokročilých Začátečníků). Jeho volba padla na černou sci-fi komedii ze sanatoria Rozbřesk, ve kterém se zkoumají duše. Text řeší vtipně aktuální naléhavá témata jako jsou otázka identity, tělesné svobody, jak s námi druzí zacházejí, jak nás druzí vnímají. Nacházíme tam téma umělé inteligence, ovlivňování ze strany médií. To všechno najdete ve funkčním textu, který má na jevišti čitelnou strukturu a řád.

Roman Krejčíř neinscenoval svůj text poprvé. Už jednou jsme ho mohli vidět v podání Divadla Šňůra (např. na přehlídce v Miletíně nebo Červeném Kostelci). První nastudování vznikalo za covidu a text byl napsán na tělo souboru. Tehdejší inscenaci pomohlo, že byla typově velmi dobře obsazená.

Teď se sešla parta lidí, která chtěla hrát divadlo. Obsazení po typu nebylo zas tak možné. Navíc se během zkoušení obsazení měnilo. Parta, která se nazvala PoZa zkoušela po hospodách a své dvě reprízy si odbyla v malém kabaretním sále. Pro herce bylo silným zážitkem, že si mohli zahrát ve skutečném divadle. Tím více je fajn, že Kolárovo divadlo má výbornou akustiku a skvělé festivalové publikum. Z výše uvedeného vyplývá, že to také pro většinu byla premiéra v účasti na jakékoliv přehlídce.

Podle toho se odvíjel i rozborový seminář, kde se spíše pojmenovávaly základní složky, které tvoří inscenaci. Ať už se týká mizanscén, situací nebo jevištního svícení.

První kroky souboru do světa amatérského divadla zatím nejsou příliš jisté. Partneřina, jednání, motivace postav, dokončování situací je zatím v plenkách. Ale takto jsme začínali všichni.

Pokud mám být konkrétnější, inscenaci podrážela nohy nesourodá scénografie. V hereckých výkonech byl často rozpor mezi slovním jednáním a tím, co vyjadřovalo tělo, což diváka mátlo.

Představení uškodil nedostatek energie. Zvláště v žánru sci-fi je potřeba technické záležitosti, které jsou důležité pro děj, vysvětlit divákovi tak, aby jim porozuměl. Nesmělá byla i práce s hudbou, která mohla jednotlivé obrazy lépe podtrhnout a pomoct proměně temporytmu.

FIKEJZOVÁ PROUZOVÁ, Kateřina. HROM do Police. Mezi groteskou, dramatem a hledáním místa ve světě (Roman Krejčíř: Páni vesmíru, aneb koupím duši, Divadlo PoZa, režie: Roman Krejčíř). Online. Divadelník.cz 14. 6. 2025. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/hrom-do-police-mezi-groteskou-dramatem-a-hledanim-mista-ve-svete/ [cit. 2025-06-14]
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':