DRTINA, Michal; GAŽÁKOVÁ, Eva. Plzeňské Pimprlení 2024. Online. Amatérská scéna 29. 4. 2024

Plzeňské Pimprlení 2024

Regionální přehlídka loutkového divadla pro kraje Plzeňský a Karlovarský se uskutečnila v Plzni v sobotu 20. 4. 2024 v krásné budově bývalého nádraží přebudované na kulturní prostor Moving Station. Sobotní hemžení probíhalo po celý den a bylo opravdu inspirativní.

Setkalo se zde pět loutkářských uskupení, čtyři z Plzně a jedno z Mostu. Diváci měli možnost zažít inscenace souborů, z nichž jednomu je již přes 100 let (LD Špalíček), jednomu je téměř 100 (LD V Boudě), dvěma je přes 30 (Rámus a Divadýlko Kuba) a poslednímu něco málo přes 3 (Divadlo Brambůrky). Všechny soubory pracovaly s klasickou lidovou pohádkou, k jejímu zpracování však přistoupily každý odjinud, s jiným úmyslem a odlišnými loutkářskými prostředky. Špalíček odehrál svoji Šípkovou Růženku klasickými marionetami v klasické kukátkové scéně, s rozdělenou interpretací, a na konci představení zaskočil a rozveselil diváky počtem loutkoherců, kteří byli do té doby diváckým zrakům zcela skryti. Loutkové divadlo V Boudě hrálo Kérkonošskou pohádku také s klasickými marionetami v kombinaci s dalšími druhy loutek a s vodiči již přiznanými na scéně. Loutkoherci souboru Rámus si v Malé sázce o velké pivo pohráli s jednoduchými marionetami a možností přelévat hereckou akci z loutky na jejího vodiče a zpět. Herci Divadýlka Kuba ztvárňovali v inscenaci V jednom lese, v jednom domku herecké postavy, jež se stávaly loutkoherci, aby s využitím různého harampádí z internetu odehráli hned čtyři klasické pohádky. Škálu přístupů k podílu loutkoherectví a herectví (od iluzivního vedení loutky přes vedení přiznané a následně přiznané vedení loutky střídané s vodičovým vlastním hraním postavy) doplnili herci Divadla Brambůrky hrající v Perníkajdě sebe sama a oživujíc loutkářskými technikami předměty denní potřeby a spotřeby (nástroje, jídlo).

My diváci jsme si tedy rozhodně přišli na své. Lektorský sbor ve složení Kristýna Franková, Tereza Vydarená a František Kaska také vypadal spokojeně, a nakonec se zhostil i nelehkého úkolu výběru inscenace na Loutkářskou Chrudim 2024. Krom přímé nominace využil i možnost doporučení dalších inscenací do širšího výběru a udělil konkrétní ocenění:

Nominace na Loutkářskou Chrudim
Perníkajda/Divadlo Brambůrky

Doporučení do širšího výběru na Loutkářskou Chrudim
Kérkonošská pohádka/Loutkové divadlo V Boudě
Tak dlouho vodíš, až se loutka utrhne…/ Rámus (ihned po premiéře na přehlídce došlo k přejmenování inscenace –původně: Malá sázka o velké pivo)

Ocenění
za bravurní tahání za nitě a zvládnutí jiného prostoru: Šípková Růženka/Loutkové divadlo Špalíček
za svěží přístup k fenoménu rodičovství: V jednom lese, v jednom domku/Divadýlko Kuba
Lektorský sbor k inscenacím, jež nominoval či doporučil k postupu na LCH

Divadlo Brambůrky – Perníkajda Inscenace nese typické znaky brambůrkovské hravé poetiky, drží jednotnou formu. S obecně známou pohádkovou předlohou nakládá soubor svobodomyslně a v energické souhře. Využívá nápaditou hru s běžnými předměty (především potravinami) ve funkční kombinaci loutkoherectví a svérázné činohry. Osvěžuje autorským přístupem a výborně reaguje na dětského diváka.

Divadlo Brambůrky / Perníkajda
Divadlo Brambůrky / Perníkajda
Loutkové divadlo V Boudě – Kérkonošská pohádka Původní inscenaci souboru Střípek uvádí soubor s loutkohereckou suverenitou a v dobře fungující souhře. Umně kombinuje různé druhy loutek (marionety a maňásek, plošné loutky) a působivě zapojuje zvukově-hudební složku. Využívá prvky původní scénografie, která ne vždy koresponduje s výtvarným pojetím nových loutek. Tvůrci byli upozorněni na drobné dramaturgické nesrovnalosti.

Loutkové divadlo V Boudě / Kérkonošská pohádka
Loutkové divadlo V Boudě / Kérkonošská pohádka
Rámus – Tak dlouho vodíš, až se loutka utrhne… Soubor opět invenčně pracuje s předměty a materiálem, tentokrát zapojuje i loutky, bohužel s nepříliš dobře zvolenou vizuální podobou. Zpracovává známou pohádku o Rampelníkovi, kterou ovšem využívá ke sdělení zvoleného tématu – osamostatnění dětí od rodičů. Inscenaci výborně oživuje nasazení dětských – mladých herců v části jejich putování. Souboru bylo doporučeno posílit dramaturgický záměr inscenace a zpřehlednit sdělení směrem k divákovi.

Rámus / Tak dlouho vodíš, až se loutka utrhne…
Rámus / Tak dlouho vodíš, až se loutka utrhne…
Plzeňské Pimprlení se v Moving Station konalo poprvé a inscenacím divadelní prostor velmi svědčil. Přesto se pravidelní účastníci neubránili stesku po hřejivé náruči Loutkového divadla V Boudě, nostalgickým vzpomínkám na domáckou atmosféru a bouďácký catering. Tak snad se do budoucna podaří pozitiva obou míst nějak propojit.

Eva Gažáková

DRTINA, Michal; GAŽÁKOVÁ, Eva. Plzeňské Pimprlení 2024. Online. Amatérská scéna 29. 4. 2024. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/plzenske-pimprleni-2024/ [cit. 20240505]
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':