Ústřední matice divadelního ochotnictva československého (dále ÚMDOČ), významná organizace založená roku 1866, založila v roce 1931 v rodišti spisovatele Aloise Jiráska přehlídku divadelních souborů, kterou nazval Jiráskův Hronov. Z původní přehlídky inscenací Jiráskových her se do roku stého výročí jeho narození (1951) ustálil model uvádění alespoň jedné jeho hry v řadě ostatních vybraných nejlepších inscenací.
Za 2. světové války přehlídky nebyly německými okupačními úřady povoleny, přesto se konaly v menším zastoupení souborů. Do 1948, kdy organizátorem byla ÚMDOČ, byl uváděn hlavně klasický prvorepublikový repertoár, pořádána byla celotýdenní škola pro režiséry a výtvarníky. Soubory byly vybírány pomocí tabulkového systému, měřícího technickou vyspělost a vyhodnocovaného matematicky. Postupně se prosazoval systém veřejných diskusí o představeních.
Po roce1948 pod vlivem politických událostí a za pomoci zásahů státních institucí značně změnila dramaturgie, prosazovány byly především ruské a sovětské hry, zpočátku také tzv. budovatelské hry, některé ročníky byly zaměřeny tematicky (vesnické prostředí...). Docházelo ke krizi kvality. Mocenským zásahem byly zrušeny spolky a s nimi i zakladatelka Jiráskových Hronovů ÚMDOČ.
Systém státních kulturních zařízení potom umožnil jednak ovlivnit uměleckou úroveň zvláště organizováním pomoci profesionálních divadelníků, ale měl stinnou stránku v možnosti tendenčně ovlivňovat dramaturgii. Součástí přehlídky se postupně stávaly kromě diskusí také odborné přednášky a škola lidové tvořivosti, soustředění účastníků dálkového školení režie a dramaturgie, diskuse k představením v kroužcích.
V 60. letech se plenárních diskusí zúčastňovalo i 400-500 účastníků. Od pol. 60. let se pracovní část přehlídky odehrávala převážně v diskusních klubech, rostla kvalita inscenací, přibývalo zahraničních účastníků, uskutečňovaly se výjezdy na mezinárodní festivaly mezinárodní organizace amatérského divadla AITA/IATA. V období politického uvolňování bylo zde v roce 1968 připraveno a 1969 realizováno ustavení Svazu českých divadelních ochotníků.
V 70. létech po vpádu okupačních armád nastaly výrazné ideologické tlaky na průběh přehlídky. Došlo na čas k návratu tradičního realistického inscenačního stylu i titulů klasického dědictví. Zároveň však rostl spontánní zájem o vzdělávání v zájmu vyšší kvality obrazného sdělení, výsledky se projevily v inscenacích přehlídky.
V 80. letech se v programu začala prosazovat představení tzv. autorského netradičního divadla. Stávala se příležitostí vyjádřit se ke stavu společnosti.
Od 90. let je v ovzduší svobodného života a tvorby organizován jako mezioborová přehlídka všech druhů amatérského divadla doplňovaná různými typy vzdělávacích příležitostí za pomoci lektorského sboru vynikajících profesionálních umělců. Počet účastníků v dílnách stoupal od 50 do 200 frekventantů. V roce 2000 byl Jiráskův Hronov organizován jako mezinárodní festival Středoevropské sekce AITA/IATA, pod záštitou prezidenta ČR.
Přehlídka se každoročně stává příležitostí bilancovat nejlepší výsledky různých typů divadelních souborů a v diskusích se dobírat smyslu amatérské divadelní tvorby.