Opony, opony, opony… SOS
Není v naší zemi jen ta Hynaisova, kterou kdekdo zná, váží si jí a předvádí svým potomkům jako národní poklad. Pěkná řádka divadel se pyšní díly slavných umělců, kteří vytvořili monumentální obrazy - opony, aby navodili slavnostní atmosféru před začátkem divadelního představení. Kdo ale vzpomene na stovky divadelních sálů v městečkách a vsích naší země, které byly v minulých dvou stoletích obohaceny o díla a dílka výtvarných umělců nebo o nesmělé projevy místních malířů.
V souvislosti s budováním Databáze českého amatérského divadla na stránkách www.amaterskedivadlo.cz jsme soustředili již hezkou řádku těchto výtvarných projevů. Jsou to nejčastěji alegorie umění, výjevy z dějin od praotce Čecha na Řípu, po Libušinu věštbu, zavraždění sv. Václava, bělohorskou tragédii, po zobrazení takových symbolů jako jsou Hradčany, Vyšehrad nebo zobrazení výjevů z pověstí o založení měst. Ovšem dokladem nejcennějším jsou veduty měst, městeček a obcí s kostelíčky, zámky a návsemi. Reprodukce těch nejpůvabnějších dnes může zájemce vidět ve vstupní expozici rodícího se Muzea českého amatérského divadla v Miletíně.
Miletínští ochotníci si pospíšili. Dvě opony, které jsou součástí expozice, předhodili památkářům a jejich péčí obě byly prohlášeny ministerstvem kultury za movité kultuní památky. Takovou ochranu už má řada těchto rychle mizících památek, mezi nimi např. opona Alfonse Muchy ve Zbirohu nebo opona v Podůlší na Jičínsku. O kolika oponách ovšem ještě nevíme, kolik z nich si zaslouží podobnou ochranu.
Proto Vás prosíme, začněte se starat o osudy Vaší opony, která možná trouchniví ve skladišti nebo nepoužívána odpočívá na válci v útrobách Vašeho jeviště. Možná, že už jen z vyprávění víte o její podobě. Pošlete nám dokumentaci Vaší malované opony, všechny informace o ní i její digitální fotografii na adresu divadlo.baze@nipos-mk.cz nebo volejte 221 507 972.
Opony, opony, opony... se pozvolna ztrácejí, stávají se předmětem nekalých obchodů. Opony volají. Zachraňte je.
autor: Jiří Valenta | publikoval(a): Petr Macháček | 3.4.2007 | čteno: 179x