Pohárek SČDO – národní kolo soutěže divadelních monologů a dialogů
Ladislav Vrchovský
Ve dnech 18.-19. dubna 2009 proběhla ve Velké Bystřici národní přehlídka monologů a dialogů Pohárek SČDO. V soutěži se utkalo celkem 15 výstupů, z toho šest monologů v mužské herecké kategorii, šest v ženské a tři dialogy. Šedesát procent soutěžících tvořili účastníci, kteří se před očima obecenstva objevili poprvé, což svědčí o tom, že Pohárek SČDO je soutěž živá a těší se vzrůstajícímu zájmu neprofesionálních divadelníků a adeptů hereckého umění. Ve výběrech předloh dominovala próza, většinou dramatizovaná přímo samotnými aktéry nebo jejich kolegy a pedagogy, šest účinkujících vystoupilo s monologem či dialogem pocházejícím z dramatického textu. Lze konstatovat jistý kvalitativní vzestup v sólových kategoriích, naopak v dialozích byla letošní úroveň nižší než v minulých ročnících.
Porota, které předsedal Dušan Zakopal, nakonec ocenila udělením první ceny v kategorii Monology ženy Annu Zemanovou (N.V. Gogol: Ženitba – Agáta), dále výkon Magdy Nováčkové (Divadlo Sklep: Televizní besídka – Pižďucha) a čestné uznání obdržela Anna Zemanová za kvalitní jevištní mluvu v monologu Agáty N.V. Gogola.
V kategorii Monology muži byly výsledky následující: 1. místo Vladimir Benderski (David Avidan: Politici jazyka – muž), 2. místo Michal Pivoňka – (István Örkény: Rodina Tótů – Listonoš). Čestné uznání udělila porota Karlu Vaňkovi za mladý talentovaný herecký výkon v roli Chlapce (R. Křesťan: První rande).
Soutěž v dialozích nebyla obsazena tak kvalitně jako v minulých ročnících a z toho důvodu bylo uděleno pouze jedno čestné uznání, a to Ludmile Panenkové za herecký výkon v roli Smrti (Lenka Procházková: O babě hladové).
Porota se také rozhodla doporučit k výběru do hlavního programu Jiráskova Hronova defilé účastníků Pohárku SČDO a současně je navrhla zařadit do programu Krakonošova divadelního podzimu.
Jako největší potíž Pohárku do budoucna se rýsuje vzrůstající problém se souměřitelností výkonů vystavěných na dramatickém textu a konkrétní dramatické osobě, na postavě převedené na jeviště z prozaického či poetického literárního textu, případně na vlastní prozaické či dramatické tvorbě. Členové poroty proto dávají organizátorům ke zvážení, zda tyto tři skupiny nedefinovat jako samostatné soutěžní kategorie. Lze uvážit i další možnost, a to takovou, ve které by národní přehlídka již nebyla přehlídkou soutěžní, nicméně lektorský sbor by oceňoval úroveň interpretačních prostředků i kvalitu výběru textu či jeho aktuálnost, případně autorský podíl.