Kolář, Miroslav: České loutkové divadlo
Opona brněnského architekta Miroslava Koláře se skládá ze dvou zrcadlově převrácených částí, otevírala se
(jakoby shrnovala) do stran. Dokonale korespondovala s výtvarně i formátově naprosto atypickým proscéniem, kryla
proscéniový otvor v podobě „zubatého“ lomeného oblouku.
Divadélko v roce 1920 vydal Moravský papírový průmysl, Brno-Husovice. Pětibarevná litografie, rozměr: arch 54 x 40 cm,
opona ca 60 x 40 cm, portál divadla 75 x 60 cm. Vytiskl Bílek a spol. – Kamenotisk Brno; 2 archy bez čísel, uváděné
jako III „pravá polovina opony“ a IV „levá polovina opony“.
• Moravské zemské muzeum, Brno (kompletní tiskové archy i hotové divadlo s podlepenými dekoracemi)
• Soukromé sbírky: Pavel Jirásek, Brno (původní arch i hotové divadlo), Josef Merhout, Svojšovice (hotové divadlo), Igor Rymarenko,
Bratislava (původní arch i hotové divadlo)
> Blecha, Jaroslav: Rodinná loutková divadélka, skromné stánky múz. Brno, MZM 2009, s. 53–54, 113, 121
MIROSLAV KOLÁŘ, architekt, Brno.
Podrobnější životopisná data se zatím
nepodařilo zjistit.
K loutkářství přispěl v roce 1920 svým
tištěným Českým loutkovým divadlem,
které představovalo soubor dvaceti litografických
pětibarevných archů
s proscéniem a „veškerými dekoracemi
k pohádkám“. Výtvarně i technologicky se
vymyká z tuctové dobové loutkářské tvorby.
Jde o vysoce stylizované kubizující dekorace
a proscénium zcela nekonvenčního pojetí.
Namísto dosud běžných pozadí a kulis
nabízí škálu dekoračních prvků, které je
možno téměř neomezeně kombinovat.
Kolorit je řešen jasnými jednobarevnými
nestínovanými a silně konturovanými
plochami. Divadlo bylo bezpochyby
inspirováno středoevropským
modernismem, resp. blízkou Vídní
a vídeňským užitým uměním, obzvláště
tvorbou proslulé dílny uměleckého
řemesla Wiener Werkstätte. Nezapře však
Kolářův jasný divadelní názor, z něhož
odvíjel styl svých dekorací.