MgA. Jiří Valenta, teatrolog, autor projektů Místopis, Bibliografie, Databáze, Muzeum českého amatérského divadla, editor publikace Malované opony divadel českých zemí, autor scénáře TV cyklu Malované opony českých divadel, člen Asociace muzeí a galerií České republiky, spolupracovník Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu v Praze
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V souvislosti s pracemi na soupisu informací o divadelních aktivitách v obci Slatina nad Úpou jsem měl možnost seznámit se s fondem kulis, které zůstaly zachovány po působení divadelního souboru Orla v třicátých a čtyřicátých letech 20. století. Provedl jsem jejich fotografickou dokumentaci a připojil ji k již zjištěným základním údajům k heslu Slatina nad Úpou a Divadelní soubor Orla v Databázi českého amatérského divadla http://amaterskedivadlo.cz/main.php?data=soubor&id=21158
Na základě porovnání s jinde zjištěnými skutečnostmi docházím k následujícím závěrům:
1/ Dochované exponáty kulis jsou pro dnešní provoz divadelních scén věru nepoužitelné, jsou však unikátní památkou, dokumentující scénografické postupy divadelních spolků a sdružení první poloviny 20. století – tedy období, kdy amatérská divadelní produkce v naší zemi vrcholila prakticky ve většině obcí země.
2/ O souboru zachovaných kulis v takovém rozsahu a úplnosti zatím na jiném místě nevíme. Dosavadní průzkumy ukazují, že jinde nepotřebné kulisy byly v průběhu posledního půlstoletí nemilosrdně likvidovány, jednak v souvislosti s ukončením práce většiny tradičních ochotnických souborů, jednak následkem necitelných postupů nových majitelů sálů.
3/ Slatinská kolekce kulis obsahuje komfortní sestavy scén (náves, les, světnice, pokoje, vězení), umožňující při vhodné instalaci dokumentovat historickou podobu přístupu ochotníků k tvorbě výprav pro jednotlivá představení. Zdá se, že tvůrci dekorací, jak po výtvarné stránce, tak po stránce technického přístupu k jejich výrobě a k postupům při jejich sestavování, volili samostatnou cestu bez vlivu tehdy již průmyslové výroby.
4/ Pokud budou vytvořeny předpoklady pro umístění a finanční zajištění projektu, mohla by být část uchovaného dekoračního materiálu po jejich odborném ošetření využita jako velmi zajímavé exponáty výstavy nebo muzea.
5/ Obec Slatina nad Úpou dokázala (na rozdíl od jiných venkovských míst) zachovat tyto významné památky a zajišťuje jejich pozorné uskladnění na vyhovujícím místě, které neprohlubuje možnost jejich devastace.
MgA. Jiří Valenta
Praha, 26. listopadu 2011