2025 - Semináře Divadelního Pikniku, Most
Začátek: 30.6.2025
Konec: 4.7.2025
1. HERECKÁ LABORATOŘ
Lektorka: Zuzana Burianová
Zajímá vás, jakou roli v procesu vzniku inscenace hraje herec? Rádi zkoušíte různé způsoby hereckého vyjádření a rozvíjíte svůj autentický projev? Máte téma, krátký text nebo jinou inspiraci a chcete začít zkoumat, zda se hodí k jevištnímu zpracování? Pětidenní seminář autorského herectví se zaměřením na hledání osobního tvůrčího jazyka je otevřený všem, kdo se nebojí zastavit v čase a zaměřit se na detail bez nároku na výsledek. Budeme improvizovat, propojovat tělesné a verbální, vnímat sebe i okolí a zkoumat, co děláme na jevišti a proč. Jako materiál nám poslouží vaše témata a příběhy.
2. IMPROVIZACE JAKO NÁSTROJ AUTORSKÉHO DIVADLA
Lektor: Jiří Ondra
Zajímá vás kouzlo okamžiku, kdy z „nulového bodu“ začíná vznikat divadelní inscenace? Seminář nabízí účastníkům vyzkoušet improvizační postupy, metody a techniky, které se využívají v procesu zkoušení inscenace, zejména v autorském divadle. Je určen pro zájemce o režii i herectví s důrazem na práci s otevřeným tvarem a improvizací. Umožňuje frekventantům lépe poznat zkušební proces s důrazem na cílené využití improvizace coby režijního i hereckého nástroje. Dále se účastníci seznámí s dramaturgicko-režijní metodou verbatim, při níž scénář budoucí inscenace vzniká souběžně s procesem zkoušení a dalšími improvizačními technikami, které mohou vést k výslednému divadelnímu tvaru.
3. DRAMATURGIE
Lektorka: Jana Slouková
Společně se pustíme na výpravu po stopách dramaturgovy úlohy od výběru hry až po premiéru inscenace. Budeme číst, analyzovat a interpretovat text. Zkoumat jeho možnosti a hranice, odhalovat vnitřní zákonitosti struktury, vytvářet nové tvary, pracovat se situací, škrty, volbou překladů, tvorbou dramatizace a dramatických koláží. Budeme si pojmenovávat témata a motivace a zkusíme si práci s klasickým i experimentálním dramatickým textem. Konzultovat můžeme také hry, které vám právě leží na stole. Budeme společně hledat krásu za slovy a cestu, jak ji přenést na jeviště. Ráda přivítám účastníky minulých ročníků i zcela nové tváře.
4. SVĚTELNÝ DESIGN
Lektor: Martin Špetlík
Předmětem dílny bude svižný průlet světem osvětlovačů a světelných designérů. Začneme u neporazitelných přírodních zákonů a ošálitelných lidských smyslů, vejdeme sklepením technologických nezajímavostí a skrze několik pater starého dobrého světýlkářského řemesla vystoupáme do věže vysokého umění, kde budou padat pojmy jako “sémantika světla”, “dynamika neviditelné změny” a “kotlit to jak pán”. Předstíraným záměrem dílny je udělat z vás přes noc světelné designéry, přáním v pozadí je učinit vás méně bezradnými v situacích, kdy stojíte tváří v tvář nevraživému místnímu osvětlovači a jeho ošuntělému světelnému parku.
5. SEMINÁŘ PRO ČLENY SČDO – PRINCIPY REŽIE A DRAMATURGIE
Lektorka: Hana Marvanová
Jak vypadá režijně-dramaturgická práce v praxi od přípravy textu až po práci s hercem?To budeme společně ohledávat na semináři, který si klade za cíl představit účastníkům základní stavební kameny a mechanismy režijního řemesla. Vyzkoušíme si analýzu textu a rozbor situací, budeme se učit pojmenovávat klíčová témata a motivace postav. Dotkneme se toho, jak při interpretaci textu pracovat s hercem a jak formovat svoji režijní koncepci.
6. KURZ PRAKTICKÉ REŽIE
Lektorky: Marie Nováková, Hana Franková
Určeno pouze frekventantům 7. běhu Kurzu praktické režie. Frekventanti se budou věnovat dramaturgicko-režijní koncepci a základům herectví s důrazem na práci režiséra s hercem.
7. DĚTSKÝ TÁBOR A DĚTSKÝ SEMINÁŘ
Lektoři: Leona Houdková, Stanislav Čermák
Dětský tábor proběhne formou letního divadelního soustředění a je určený dětem od 5 do 14 let. Letos bude inspirován pohádkou Lotrando a Zubejda, ze které budou vycházet nejen odpolední oddílové aktivity, ale i inscenace, kterou budeme během tohoto týdne zkoušet. Inscenace bude kombinovat hereckou, hudební a taneční složku. Děti budou spát ve vlastních spacácích, k dispozici budou mít hygienické zázemí a celodenní stravování včetně pitného režimu. Mladší děti mohou soustředění po dohodě absolvovat formou semináře vždy od 8.30 do 18.00, k dispozici budou mít denně oběd, večeři, 2 svačiny a pitný režim. Tábor povedou lektoři a pedagogové Leona Houdková, Stanislav Čermák, Jana Havlová a jejich přátelé.
Lektorka: Zuzana Burianová
Zajímá vás, jakou roli v procesu vzniku inscenace hraje herec? Rádi zkoušíte různé způsoby hereckého vyjádření a rozvíjíte svůj autentický projev? Máte téma, krátký text nebo jinou inspiraci a chcete začít zkoumat, zda se hodí k jevištnímu zpracování? Pětidenní seminář autorského herectví se zaměřením na hledání osobního tvůrčího jazyka je otevřený všem, kdo se nebojí zastavit v čase a zaměřit se na detail bez nároku na výsledek. Budeme improvizovat, propojovat tělesné a verbální, vnímat sebe i okolí a zkoumat, co děláme na jevišti a proč. Jako materiál nám poslouží vaše témata a příběhy.
2. IMPROVIZACE JAKO NÁSTROJ AUTORSKÉHO DIVADLA
Lektor: Jiří Ondra
Zajímá vás kouzlo okamžiku, kdy z „nulového bodu“ začíná vznikat divadelní inscenace? Seminář nabízí účastníkům vyzkoušet improvizační postupy, metody a techniky, které se využívají v procesu zkoušení inscenace, zejména v autorském divadle. Je určen pro zájemce o režii i herectví s důrazem na práci s otevřeným tvarem a improvizací. Umožňuje frekventantům lépe poznat zkušební proces s důrazem na cílené využití improvizace coby režijního i hereckého nástroje. Dále se účastníci seznámí s dramaturgicko-režijní metodou verbatim, při níž scénář budoucí inscenace vzniká souběžně s procesem zkoušení a dalšími improvizačními technikami, které mohou vést k výslednému divadelnímu tvaru.
3. DRAMATURGIE
Lektorka: Jana Slouková
Společně se pustíme na výpravu po stopách dramaturgovy úlohy od výběru hry až po premiéru inscenace. Budeme číst, analyzovat a interpretovat text. Zkoumat jeho možnosti a hranice, odhalovat vnitřní zákonitosti struktury, vytvářet nové tvary, pracovat se situací, škrty, volbou překladů, tvorbou dramatizace a dramatických koláží. Budeme si pojmenovávat témata a motivace a zkusíme si práci s klasickým i experimentálním dramatickým textem. Konzultovat můžeme také hry, které vám právě leží na stole. Budeme společně hledat krásu za slovy a cestu, jak ji přenést na jeviště. Ráda přivítám účastníky minulých ročníků i zcela nové tváře.
4. SVĚTELNÝ DESIGN
Lektor: Martin Špetlík
Předmětem dílny bude svižný průlet světem osvětlovačů a světelných designérů. Začneme u neporazitelných přírodních zákonů a ošálitelných lidských smyslů, vejdeme sklepením technologických nezajímavostí a skrze několik pater starého dobrého světýlkářského řemesla vystoupáme do věže vysokého umění, kde budou padat pojmy jako “sémantika světla”, “dynamika neviditelné změny” a “kotlit to jak pán”. Předstíraným záměrem dílny je udělat z vás přes noc světelné designéry, přáním v pozadí je učinit vás méně bezradnými v situacích, kdy stojíte tváří v tvář nevraživému místnímu osvětlovači a jeho ošuntělému světelnému parku.
5. SEMINÁŘ PRO ČLENY SČDO – PRINCIPY REŽIE A DRAMATURGIE
Lektorka: Hana Marvanová
Jak vypadá režijně-dramaturgická práce v praxi od přípravy textu až po práci s hercem?To budeme společně ohledávat na semináři, který si klade za cíl představit účastníkům základní stavební kameny a mechanismy režijního řemesla. Vyzkoušíme si analýzu textu a rozbor situací, budeme se učit pojmenovávat klíčová témata a motivace postav. Dotkneme se toho, jak při interpretaci textu pracovat s hercem a jak formovat svoji režijní koncepci.
6. KURZ PRAKTICKÉ REŽIE
Lektorky: Marie Nováková, Hana Franková
Určeno pouze frekventantům 7. běhu Kurzu praktické režie. Frekventanti se budou věnovat dramaturgicko-režijní koncepci a základům herectví s důrazem na práci režiséra s hercem.
7. DĚTSKÝ TÁBOR A DĚTSKÝ SEMINÁŘ
Lektoři: Leona Houdková, Stanislav Čermák
Dětský tábor proběhne formou letního divadelního soustředění a je určený dětem od 5 do 14 let. Letos bude inspirován pohádkou Lotrando a Zubejda, ze které budou vycházet nejen odpolední oddílové aktivity, ale i inscenace, kterou budeme během tohoto týdne zkoušet. Inscenace bude kombinovat hereckou, hudební a taneční složku. Děti budou spát ve vlastních spacácích, k dispozici budou mít hygienické zázemí a celodenní stravování včetně pitného režimu. Mladší děti mohou soustředění po dohodě absolvovat formou semináře vždy od 8.30 do 18.00, k dispozici budou mít denně oběd, večeři, 2 svačiny a pitný režim. Tábor povedou lektoři a pedagogové Leona Houdková, Stanislav Čermák, Jana Havlová a jejich přátelé.
Lektoři:
Leona Houdková - jestudentkou DAMU v oboru výchovná dramatika. Učila literárně-dramatický obor v ZUŠ F. L. Gassmanna v Mostě. Nyní je asistentkou na základní škole, lektorkou ekocentra Koniklec a tvoří divadlo s Divadlem Brambůrky. Ráda zpívá, hraje na akordeon a nejvíce miluje mluvit za všechny zvířata a výletování do koutů, kde není signál
Stanislav Čermák - absolvoval obor populární zpěv na Konzervatoři v Teplicích, následně vystudoval katedru hudební kultury na Západočeské univerzitě v Plzni. Od roku 2019 je sbormistrem a vyučujícím hudební nauky na ZUŠ F. L. Gassmanna v Mostě. Vyučuje také hudební výchovu na Gymnáziu v Lovosicích a Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích. Rád zpívá a hraje na klavír. Miluje cestování, přírodu a výlety vlakem.
Marie Nováková - jeabsolventka oboru dramaturgie na katedře činoherního divadla DAMU, divadelní a rozhlasová dramaturgyně a autorka, spoluzakladatelka a dramaturgyně divadla Tygr v tísni. Působila v Městském divadle Kladno a Klicperově divadle Hradec Králové.
Hana Franková - je pedagožka KVD DAMU a lektorka mnoha divadelních seminářů. Hrála v Divadelním studiu D3 Karlovy Vary, Divadle V. Nezvala Karlovy Vary, Městském divadle Karlovy Vary a od roku 1993 doposud hraje a režíruje v Divadle Dagmar.
Hana Marvanová - je absolventka magisterského oboru činoherní režie na JAMU. Od roku 2016 působila na osmnácti profesionálních, studentských a nezávislých českých scénách, kde se podílela na vzniku více než třiceti inscenací. Dlouhodobě se věnuje Young adult dramaturgii a adaptacím klasických děl. V roce 2021 nastoupila na částečný úvazek jako režisérka a dramaturgyně v Divadle rozmanitostí.
Martin Špetlík - divadlu se začal věnovat profesionálně jako osvětlovač v Dejvickém divadle, brzy poté nastoupil do Švandova divadla na pozici mistra scénického osvětlení. V roce 2007 odešel na volnou nohu a stal se zakládajícím členem Tantehorse a Spitfire Company a na mnoho let se připojil k mezinárodnímu souboru Krepsko. Za posledních dvacet let vytvořil přes sto světelných designů pro inscenace a performance v širokém spektru žánrů – od tanečního a fyzického divadla přes činohru, site-specific, muzikál až po operu. Spolupracoval s nesčetnými divadelními formacemi, za prací procestoval značnou část planety.
Jana Slouková - vystudovala dramaturgii činoherního divadla na DAMU a paralelně také obor teorie a kritika. Od roku 2008 působila jako dramaturgyně Klicperova divadla v Hradci Králové, v roce 2017 přijala nabídku stát se uměleckou šéfovou této scény. Byla dlouholetou dramaturgyní mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů. Spolupracovala i s dalšími českými scénami (Divadlo Na Zábradlí, Divadlo Petra Bezruče, Letní Shakespearovské slavnosti aj.) V roce 2019 odešla z Hradce Králové do Prahy a stala se šéfdramaturgyní Městských divadel pražských. Od sezony 2022/2023 je dramaturgyní Činohry Národního divadla. Kromě praktické dramaturgie se věnuje překládání divadelních her z němčiny a působí jako pedagožka dramaturgie na Katedře činoherního divadla DAMU.
Jiří Ondra - studoval DAMU, obor režie alternativního a loutkového divadla. Působil jako umělecký šéf Divadla D21 v Praze (2012–2017) a též jako kmenový režisér a dramaturg v Divadle rozmanitostí v Mostě. Od roku 2018 režijně a autorsky spolupracuje s A studiem Rubín v Praze. Jako režisér i autor spolupracoval s Divadlem Minor, Divadlem Drak Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Studiem Damúza, Divadlem Lampion Kladno, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Horáckým divadlem Jihlava, Slezským divadlem v Opavě, Teatr Novogo Fronta a Kolonie, z. s., s Divadlem Letí, PWST Wroclaw… Věnuje se také pedagogice, dramaterapii a teatroterapii. Od roku 2022 je vedoucím hereckého ročníku na VOŠH v Praze.
Zuzana Burianová - je divadelní a rozhlasová režisérka, absolventka režie interpretačního divadla na DAMU. Je kmenovou režisérkou spolku Tygr v tísni, který se zaměřuje na site-specific a imerzivní divadlo. Založila sociální projekt CO ČUMIŠ, kde spolupracuje s neherečkami, které mají zkušenost s životem bez domova. Jako režisérka hostuje v oblastních kamenných divadlech, je lektorkou divadelních dílen a porotkyní na přehlídkách amatérského divadla.
Stanislav Čermák - absolvoval obor populární zpěv na Konzervatoři v Teplicích, následně vystudoval katedru hudební kultury na Západočeské univerzitě v Plzni. Od roku 2019 je sbormistrem a vyučujícím hudební nauky na ZUŠ F. L. Gassmanna v Mostě. Vyučuje také hudební výchovu na Gymnáziu v Lovosicích a Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích. Rád zpívá a hraje na klavír. Miluje cestování, přírodu a výlety vlakem.
Marie Nováková - jeabsolventka oboru dramaturgie na katedře činoherního divadla DAMU, divadelní a rozhlasová dramaturgyně a autorka, spoluzakladatelka a dramaturgyně divadla Tygr v tísni. Působila v Městském divadle Kladno a Klicperově divadle Hradec Králové.
Hana Franková - je pedagožka KVD DAMU a lektorka mnoha divadelních seminářů. Hrála v Divadelním studiu D3 Karlovy Vary, Divadle V. Nezvala Karlovy Vary, Městském divadle Karlovy Vary a od roku 1993 doposud hraje a režíruje v Divadle Dagmar.
Hana Marvanová - je absolventka magisterského oboru činoherní režie na JAMU. Od roku 2016 působila na osmnácti profesionálních, studentských a nezávislých českých scénách, kde se podílela na vzniku více než třiceti inscenací. Dlouhodobě se věnuje Young adult dramaturgii a adaptacím klasických děl. V roce 2021 nastoupila na částečný úvazek jako režisérka a dramaturgyně v Divadle rozmanitostí.
Martin Špetlík - divadlu se začal věnovat profesionálně jako osvětlovač v Dejvickém divadle, brzy poté nastoupil do Švandova divadla na pozici mistra scénického osvětlení. V roce 2007 odešel na volnou nohu a stal se zakládajícím členem Tantehorse a Spitfire Company a na mnoho let se připojil k mezinárodnímu souboru Krepsko. Za posledních dvacet let vytvořil přes sto světelných designů pro inscenace a performance v širokém spektru žánrů – od tanečního a fyzického divadla přes činohru, site-specific, muzikál až po operu. Spolupracoval s nesčetnými divadelními formacemi, za prací procestoval značnou část planety.
Jana Slouková - vystudovala dramaturgii činoherního divadla na DAMU a paralelně také obor teorie a kritika. Od roku 2008 působila jako dramaturgyně Klicperova divadla v Hradci Králové, v roce 2017 přijala nabídku stát se uměleckou šéfovou této scény. Byla dlouholetou dramaturgyní mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů. Spolupracovala i s dalšími českými scénami (Divadlo Na Zábradlí, Divadlo Petra Bezruče, Letní Shakespearovské slavnosti aj.) V roce 2019 odešla z Hradce Králové do Prahy a stala se šéfdramaturgyní Městských divadel pražských. Od sezony 2022/2023 je dramaturgyní Činohry Národního divadla. Kromě praktické dramaturgie se věnuje překládání divadelních her z němčiny a působí jako pedagožka dramaturgie na Katedře činoherního divadla DAMU.
Jiří Ondra - studoval DAMU, obor režie alternativního a loutkového divadla. Působil jako umělecký šéf Divadla D21 v Praze (2012–2017) a též jako kmenový režisér a dramaturg v Divadle rozmanitostí v Mostě. Od roku 2018 režijně a autorsky spolupracuje s A studiem Rubín v Praze. Jako režisér i autor spolupracoval s Divadlem Minor, Divadlem Drak Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Studiem Damúza, Divadlem Lampion Kladno, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Horáckým divadlem Jihlava, Slezským divadlem v Opavě, Teatr Novogo Fronta a Kolonie, z. s., s Divadlem Letí, PWST Wroclaw… Věnuje se také pedagogice, dramaterapii a teatroterapii. Od roku 2022 je vedoucím hereckého ročníku na VOŠH v Praze.
Zuzana Burianová - je divadelní a rozhlasová režisérka, absolventka režie interpretačního divadla na DAMU. Je kmenovou režisérkou spolku Tygr v tísni, který se zaměřuje na site-specific a imerzivní divadlo. Založila sociální projekt CO ČUMIŠ, kde spolupracuje s neherečkami, které mají zkušenost s životem bez domova. Jako režisérka hostuje v oblastních kamenných divadlech, je lektorkou divadelních dílen a porotkyní na přehlídkách amatérského divadla.
Archivy:
https://www.nipos.cz/seminare-divadelniho-pikniku-v-moste-2025/, 20250509
Obor:
činohra
pohybové divadlo
dramatická výchova
pohybové divadlo
dramatická výchova
Zaměření:
dramaturgie
režie
herectví
jevištní řeč
pohybová výchova
svícení
dramatická výchova dětí
režie
herectví
jevištní řeč
pohybová výchova
svícení
dramatická výchova dětí
Typ vzdělávání:
dlouhodobé
jednorázové
jednorázové
Skupiny organizací:
Centrální organizace a spolky
Působnost:
celorepubliková
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.