Ostrov, ...jinak je s tebou amen! - 2005; Bylo nás pět - 2006; Myšmaš pohádek - 2007;
POKORNÝ, Jiří: Dětské divadlo v Dobřanech. Deník dětské scény Trutnov 2005/0.
Soubor HOP-HOP ZUŠ Ostrov uvedl inscenaci ...jinak je s tebou amen!.
Výrazná dramaturgická úprava knihy německého autora je vlastně detektivkou. Autorka úpravy se pokusila zhutnit v expozici množství informací potřebných pro srozumitelnost vazeb mezi jednotlivými postavami hry a tak se paradoxně stalo, že i pro vnímavého a pozorného diváka při zachování cizích jmen a informací s nimi spojenými došlo k nesrozumitelnostem a šumlům, které jsou sice v průběhu představení vysvětleny, které však přece jen brání k plnohodnotnému vnímání jinak velice zajímavé inscenace. Funkční scénografie napomáhá řešit obsazení starších dětí do rolí dospělých (využití stínohry), vzácně zajímavě se pracuje s chórem (myšlenky) včetně přiznaného orchestru. Zatím ne zcela „hotová“ inscenace slibuje v budoucnu velký umělecký zážitek. Zcela ojedinělé na českých dramaťáckých a divadelních jevištích je použití filmových dotáček, které v současnosti spíše příběh ilustrují a připomínají myšlenku volnosti, za kterou je hrdina příběhu ochoten jít z počátku i za cenu podvodu. Inscenátoři vysvětlovali záměr dotáček a jejich smysl a je na nich, jestli bude i tento záměr naplněn.
TOTHOVÁ, Martina: Dětská scéna Trutnov, 17.-22.6.2006. AS 2006, č. 4, s. 16-24.
HOP – HOP ZUŠ Ostrov: Bylo nás pět – vedoucí Irena Konývková
Realizace této inscenace na přehlídce byla vážně ohrožena, když náhle onemocněli dva z pěti herců. Je až neuvěřitelné, že ostrovští recitátoři dokázali své nemocné kamarády zastoupit a že Irena Konývková dokázala tuto svízelnou situaci vyřešit tak rychle a dobře.
Představení se vypořádává s velmi známou předlohou, což většinou bývá na škodu věci. Zde se ale k novele Karla Poláčka přistupuje specificky. Dramatizace zpracovává dva jednotlivé příběhy, každý odlišným způsobem. Zajímavé je spojení těchto příběhů rámcovým tématem – hra Petra Bajzy na housle. Rámec ale bohužel nefunguje zcela přesvědčivě, na konci je ještě oslaben pouhým slovním dořečením. Jako bychom čekali ještě třetí příběh, který předchozí dva propojí a rámec uzavře. Přesto toto představení nabízí více pozitiv. Velmi výrazně vyniká hereckými kvalitami představitelů kluků, herci jsou v projevu přirození, technicky vybavení. Krásně fungují kostýmy, které příběh zařazují dobově, ale napomáhají rozlišit také sociální i charakterové zvláštnosti chlapců v partě. Inscenace je ukázkou velmi zajímavého a nový pohled přinášejícího zpracování klasické předlohy i ukázkou kvality divadelních dovedností malých herců.
Páteční odpolední blok představení zahájil soubor HOP HOP ze ZUŠ Ostrov nad Ohří inscenací nazvanou Myšmaš pohádek. Skupina dětí kolem deseti let, vedená Jonášem a Irenou Konývkovými pracovala s pěti pohádkami Olgy Hejné - Sněhulák, Vodník, Jak si bratři brouci koupili bordó klobouky, Klobouček a Kluci buci kaktusáci. Každá pohádka byla do jisté míry izolovanou studií malé skupinky dětí, dohromady spojených písní a strachem z myší. Děti si pod vedením svých vedoucích zkoušely na malém prostoru pohádek divadelní práci s předměty. Inscenace sice působila poněkud nesourodě, především kvůli nesourodé práci s předměty a jednoduchými loutkami. Ale tam, kde se děti mohly opřít o své výjimečné dovednosti hlasové, mluvní a pohybové, působilo představenísvěže a vyzrále. Lektorský sbor proto navrhl inscenaci do širšího výběru.
Soubor HOP-HOP ZUŠ Ostrov uvedl inscenaci ...jinak je s tebou amen!.
Výrazná dramaturgická úprava knihy německého autora je vlastně detektivkou. Autorka úpravy se pokusila zhutnit v expozici množství informací potřebných pro srozumitelnost vazeb mezi jednotlivými postavami hry a tak se paradoxně stalo, že i pro vnímavého a pozorného diváka při zachování cizích jmen a informací s nimi spojenými došlo k nesrozumitelnostem a šumlům, které jsou sice v průběhu představení vysvětleny, které však přece jen brání k plnohodnotnému vnímání jinak velice zajímavé inscenace. Funkční scénografie napomáhá řešit obsazení starších dětí do rolí dospělých (využití stínohry), vzácně zajímavě se pracuje s chórem (myšlenky) včetně přiznaného orchestru. Zatím ne zcela „hotová“ inscenace slibuje v budoucnu velký umělecký zážitek. Zcela ojedinělé na českých dramaťáckých a divadelních jevištích je použití filmových dotáček, které v současnosti spíše příběh ilustrují a připomínají myšlenku volnosti, za kterou je hrdina příběhu ochoten jít z počátku i za cenu podvodu. Inscenátoři vysvětlovali záměr dotáček a jejich smysl a je na nich, jestli bude i tento záměr naplněn.
TOTHOVÁ, Martina: Dětská scéna Trutnov, 17.-22.6.2006. AS 2006, č. 4, s. 16-24.
HOP – HOP ZUŠ Ostrov: Bylo nás pět – vedoucí Irena Konývková
Realizace této inscenace na přehlídce byla vážně ohrožena, když náhle onemocněli dva z pěti herců. Je až neuvěřitelné, že ostrovští recitátoři dokázali své nemocné kamarády zastoupit a že Irena Konývková dokázala tuto svízelnou situaci vyřešit tak rychle a dobře.
Představení se vypořádává s velmi známou předlohou, což většinou bývá na škodu věci. Zde se ale k novele Karla Poláčka přistupuje specificky. Dramatizace zpracovává dva jednotlivé příběhy, každý odlišným způsobem. Zajímavé je spojení těchto příběhů rámcovým tématem – hra Petra Bajzy na housle. Rámec ale bohužel nefunguje zcela přesvědčivě, na konci je ještě oslaben pouhým slovním dořečením. Jako bychom čekali ještě třetí příběh, který předchozí dva propojí a rámec uzavře. Přesto toto představení nabízí více pozitiv. Velmi výrazně vyniká hereckými kvalitami představitelů kluků, herci jsou v projevu přirození, technicky vybavení. Krásně fungují kostýmy, které příběh zařazují dobově, ale napomáhají rozlišit také sociální i charakterové zvláštnosti chlapců v partě. Inscenace je ukázkou velmi zajímavého a nový pohled přinášejícího zpracování klasické předlohy i ukázkou kvality divadelních dovedností malých herců.
Páteční odpolední blok představení zahájil soubor HOP HOP ze ZUŠ Ostrov nad Ohří inscenací nazvanou Myšmaš pohádek. Skupina dětí kolem deseti let, vedená Jonášem a Irenou Konývkovými pracovala s pěti pohádkami Olgy Hejné - Sněhulák, Vodník, Jak si bratři brouci koupili bordó klobouky, Klobouček a Kluci buci kaktusáci. Každá pohádka byla do jisté míry izolovanou studií malé skupinky dětí, dohromady spojených písní a strachem z myší. Děti si pod vedením svých vedoucích zkoušely na malém prostoru pohádek divadelní práci s předměty. Inscenace sice působila poněkud nesourodě, především kvůli nesourodé práci s předměty a jednoduchými loutkami. Ale tam, kde se děti mohly opřít o své výjimečné dovednosti hlasové, mluvní a pohybové, působilo představenísvěže a vyzrále. Lektorský sbor proto navrhl inscenaci do širšího výběru.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.