AS 2002, č. 3, s. 4 - 5, Martin Rumler.
JID 20 – 02 v Jihlavě
Festival nakonec kladl otázky po způsobu komunikace a připravenosti souborů na leckdy kritický posudek
Podruhé se na sklonku března uskutečnila přehlídka mladého divadla JID 20-02 v Jihlavě. I tentokrát dostála přízvisku krajová a přinesla osm soutěžních představení souborů z kraje Vysočina. Oba dva soutěžní dny zahájil soubor Chandraradar z Nového Města na Moravě, který nesl vlajku tahouna festivalu po celou dobu. Kromě zaznamenání hodných projektů se festival setkal i s konfliktem mezi potrotou a jedním souborem a inscenací, která kvalitativně nedosáhla úrovně na níž se v krajových přehlídkách musí počítat.
Onou inscenací byl chotěbořský pokus The obrazy, který by spíše slušel školní akademii s publikem zasvěcenců než divadelní přehlídce. Přesto nešlo upřít studentům některé zajímavé pokusy, které snad, vyzdviženy porotou ve složení Petr Christov, Hana Červinková a Martin Rumler, navedly začínající divadelníky na dlouhou cestu k hotovému divadelnímu tvaru. Zdá se, že určitý předvýběr, například v podobě okresních přehlídek, by kvalitě následných kol mohl jen prospět.
Více než nedotažené ale upřímné divadelní pokusy zaskočila porotu reakce na kritiku rockové opery J. Hnát - Superbastard souboru Havlíčkova gymnázia z Havlíčkova Brodu. Nepochopení vyústilo ve vulgární slovní výpady, které s divadlem měly pramálo společného, a konstruktivní výtky zanikly. Po opadnutí vášní vyplul na povrch problém připravenosti souborů na kritiku a vůbec jejich očekávání, které v nich účast na podobných přehlídkách vzbuzuje. Možná námět na větší materíál a širší diskusi mezi divadelníky.
Nejvýrazněji se do povědomí poroty i diváků zapsaly dva počiny souboru Chandraradar z Nového Města na Moravě. Inscenace Drobečkem sem, drobečkem tam i S pastýřkou představily nejvýsostnější formu základu jakéhokoli dramatického tvaru, totiž hry. I proto si režisérka odnesla ocenění za svoji práci se souborem a trojjedinou cenu získalo trio hereček za ztvárnění postavy Klárky z druhé jmenované inscenace. Hra v novoměstském podání se nespokojila jen s možností pobavit sebe sama, ale svoje kouzlo vyslala i mezi diváky.
Svoji svébytnou cestu, kterou naznačil už loňským Biblickým příběhem, neopustil divadelní soubor jihlavského gymnázia Spoušť ani letos v adaptaci Klímova Edgara. Velké filozofické téma, které mělo řád, smysl, náboj i energii, se odehrálo v příběhu muže bojujícího se svojí duší i okolím. Režisérka Ivana Fexová dokonce donutila své herce k nadějným výkonům a oporti minulým režiím zvládla ještě lépe svoji roli organizátora scénického dění.
Logickým důsledkem předvedených jevištních tvarů byl nakonec i verdikt poroty, která se zřekla práva nominovat a dvě inscenace na Šrámkův Písek doporučila. na druhém místě jihlavského Edgara na prvním potom inscenaci Drobečkem sem, drobečkem tam souboru Chandraradar.
Festival nijak nenaznačil, zdali studentským divadlem hýbe nějaký leitmotiv, který by se v různých podobách obrážel v divadelních projektech, nastolil však myšlenku po způsobu a úrovni komunikace jak odborné či divadelní, tak obecně lidské. Co potvrdilo zřejmě současný trend amatérského divadla, byla výrazová i kvalitativní pestrost zúčastněných.
Martin Rumler
Festival nakonec kladl otázky po způsobu komunikace a připravenosti souborů na leckdy kritický posudek
Podruhé se na sklonku března uskutečnila přehlídka mladého divadla JID 20-02 v Jihlavě. I tentokrát dostála přízvisku krajová a přinesla osm soutěžních představení souborů z kraje Vysočina. Oba dva soutěžní dny zahájil soubor Chandraradar z Nového Města na Moravě, který nesl vlajku tahouna festivalu po celou dobu. Kromě zaznamenání hodných projektů se festival setkal i s konfliktem mezi potrotou a jedním souborem a inscenací, která kvalitativně nedosáhla úrovně na níž se v krajových přehlídkách musí počítat.
Onou inscenací byl chotěbořský pokus The obrazy, který by spíše slušel školní akademii s publikem zasvěcenců než divadelní přehlídce. Přesto nešlo upřít studentům některé zajímavé pokusy, které snad, vyzdviženy porotou ve složení Petr Christov, Hana Červinková a Martin Rumler, navedly začínající divadelníky na dlouhou cestu k hotovému divadelnímu tvaru. Zdá se, že určitý předvýběr, například v podobě okresních přehlídek, by kvalitě následných kol mohl jen prospět.
Více než nedotažené ale upřímné divadelní pokusy zaskočila porotu reakce na kritiku rockové opery J. Hnát - Superbastard souboru Havlíčkova gymnázia z Havlíčkova Brodu. Nepochopení vyústilo ve vulgární slovní výpady, které s divadlem měly pramálo společného, a konstruktivní výtky zanikly. Po opadnutí vášní vyplul na povrch problém připravenosti souborů na kritiku a vůbec jejich očekávání, které v nich účast na podobných přehlídkách vzbuzuje. Možná námět na větší materíál a širší diskusi mezi divadelníky.
Nejvýrazněji se do povědomí poroty i diváků zapsaly dva počiny souboru Chandraradar z Nového Města na Moravě. Inscenace Drobečkem sem, drobečkem tam i S pastýřkou představily nejvýsostnější formu základu jakéhokoli dramatického tvaru, totiž hry. I proto si režisérka odnesla ocenění za svoji práci se souborem a trojjedinou cenu získalo trio hereček za ztvárnění postavy Klárky z druhé jmenované inscenace. Hra v novoměstském podání se nespokojila jen s možností pobavit sebe sama, ale svoje kouzlo vyslala i mezi diváky.
Svoji svébytnou cestu, kterou naznačil už loňským Biblickým příběhem, neopustil divadelní soubor jihlavského gymnázia Spoušť ani letos v adaptaci Klímova Edgara. Velké filozofické téma, které mělo řád, smysl, náboj i energii, se odehrálo v příběhu muže bojujícího se svojí duší i okolím. Režisérka Ivana Fexová dokonce donutila své herce k nadějným výkonům a oporti minulým režiím zvládla ještě lépe svoji roli organizátora scénického dění.
Logickým důsledkem předvedených jevištních tvarů byl nakonec i verdikt poroty, která se zřekla práva nominovat a dvě inscenace na Šrámkův Písek doporučila. na druhém místě jihlavského Edgara na prvním potom inscenaci Drobečkem sem, drobečkem tam souboru Chandraradar.
Festival nijak nenaznačil, zdali studentským divadlem hýbe nějaký leitmotiv, který by se v různých podobách obrážel v divadelních projektech, nastolil však myšlenku po způsobu a úrovni komunikace jak odborné či divadelní, tak obecně lidské. Co potvrdilo zřejmě současný trend amatérského divadla, byla výrazová i kvalitativní pestrost zúčastněných.
Martin Rumler
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.