POPAD 2022 – post?covidová divadelní přehlídka (všechny informace). Divadelník.cz.
POPAD 2022 – post?covidová divadelní přehlídka
3 března, 2022 Vendula Melíšková KC U Koruny
POPAD 2022, 48. ročník Pražské oblastní přehlídky amatérského divadla, v nových barvách a s novým logem, se stal od 24. do 27. února 2022 takovým malým mentálním útočištěm před momentálně všudypřítomnou válkou na Ukrajině a doznívajícím covidem.
Válka a výhrůžky atomovou bombou rezonovaly “jen” v našich myšlenkách. Covid se přehlídku pokusil paralyzovat fyzicky. Přestože se už mediálně rozpouští ve výše uvedené válce: Danu Radovou, spolupořadatelku, ředitelku Kulturního střediska U Koruny v Radotíně (kde se POPAD konal), zatáhl do postele a “osvobodil” ji až na poslední den v neděli. Během celého týdne před přehlídkou navíc postupně také odpadávaly soubory:
Z původních 11 přihlášených se až do začátku přehlídky počítalo s 8. Ovšem za cenu toho, že: v DS Klicpera Sadská museli narychlo sehnat záskok za jednu roli (výpomoc z Vojanu Libice nad Cidlinou), v pražském DI(v)OCHovi se na poslední chvíli rozhodl zaskočit sám pan režisér a v nedělním programu se uvolil zahrát soubor, který původně na žádnou přehlídku ani jet nechtěl – plzeňský Ragueneau.
Přes tyto umné šachy se ale nakonec ani 8 hrajících souborů nedokázalo udržet. V úterý skončilo v izolaci Divadlo Refektář a přehlídky se tudíž zúčastnilo pouze souborů 7. Divadelní přehlídka POPAD 2022, stejně tak jako ta loňská „navzdory covidu“, tak covidem opět přišla o možnost nominace.
O divácké zážitky jsme ale nepřišli!
V lektorském sboru POPAD 2022 zasedli
režisér Jaroslav Kodeš
režisér Miroslav Pokorný
dramaturgyně Petra Richter Kohutová
scénografka Jana Stejskalová
hlasový specialista Marek Frič
Porota POPAD 2022 – (zleva) Jana Stejskalová, Marek Frič, Jaroslav Kodeš, Petra Richter Kohutová, Miroslav Pokorný, foto Jindřiška Netrestová
Přihlášené soubory na POPAD 2022
Zajímavostí letošního ročníku bylo docela vysoké (1/3) zastoupení autorských her.
Divadelní spolek Gaudium (Praha) s inscenací John Misto: Sonáta pro lžíci
DS Klicpera Sadská – Vladimír Čepek: Konference
Divadlo Stay Si (Praha) s autorskou inscenací Tomáše Adlofa: Tenkrát v Itálii
Divadlo Refektář (Praha) s inscenací Marie Kotisové: Co není přece je – vyizolováni
Naoko Praha s autorskou inscenací Oldřicha Janeby: Šneci v aspiku
DI(v)OCH – Divadlo (v)Ochotných Chemiků VŠCHT Praha s inscenací Christiana Lollikea: O depresích a pohádkách
Činoherní studio BERETA (Praha) s autorskou inscenací Jana D. Hammera: Motorest Favorit
DS Amartum s inscenací Josefa Čapka a Karla Čapka: Ze života hmyzu – vyizolováni
Divadelní soubor Ragueneau s inscenací Alda Nicolaje: Několikrát do černého
Recenze jednotlivých představení najdete v článku Petry Richter Kohutové (Nejen) smrtící POPAD 2022 na webu AS.
Anketa mezi režiséry
Opět jsme pro vás oslovili zástupce všech zúčastněných souborů a položili jim tři otázky. Letos nás zajímalo:
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
(Pořadí odpovědí dle chronologie uvedení inscenací na programu přehlídky.)
Sonáta pro lžíci, DS Gaudium, režie Libor Ulovec, foto Jaroslav Kodeš
Režisér Libor Ulovec, j.h. za divadelní spolek Gaudium
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
LU: Byli jsme zvědaví na konstruktivní rozbor naší inscenace, a proto nás velmi potěšily individuální ceny pro obě herečky za jejich výkony.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
LU: Vlasta s Hankou se v rámci svých časových možností přehlídky poctivě účastnily, takže souhrnně – snad až na jednu inscenaci – zhlédly vše.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
LU: Méně může být někdy více.
Konference, DS Klicpera Sadská, režie Jan Pleskač, foto Jindřiška Netrestová
Jan Pleskač, režisér DS Klicpera Sadská
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
JP: Očekávali jsme, že bude některá z inscenací doporučena. (Ne ta naše, jakákoliv. Je škoda nevyužít takové možnosti.)
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
JP: Dny/představení. Zástupce souboru (já) viděl vše krom čtvrteční Sonáty. Důvod: Ve čtvrtek jsem byl v práci a Sonátu pro lžíci jsem již viděl. Víc lidí nebylo z důvodu buď pracovního vytížení, nebo z důvodu dalekého (pro nás specificky) dojíždění.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
JP: Jaaaj, tak to bude na dlouho. Nebát se napsat vlastní text, při sdělování tématu nezapomenout na budování dramatických situací a napětí při režijní stavbě inscenace, dbát na herecké zveřejňování motivací postav, dostatečně diverzifikovat charaktery postav, nezapomenout při režii na práci s pauzou a temporytmus inscenace…
Tenkrát v Itálii, Divadlo Stay Si, režie Anastasiya Stetsiy, foto Jindřiška Netrestová
Anastasiya Stetsiy, režisérka Divadla Stay Si
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
AS: do konce uzávěrky nepřišla odpověď
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
AS: do konce uzávěrky nepřišla odpověď
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
AS: do konce uzávěrky nepřišla odpověď
Šneci v aspiku, divadlo NAOKO Praha, režie Oldřich Janeba, foto Jindřiška Netrestová
Oldřich Janeba, režisér divadla Naoko Praha
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
OJ: S žádnými očekáváními jsme nepřijížděli, takže nemohlo dojít k žádnému nesplnění. Radost nám udělal sál s dobrou akustikou, hlubokým jevištěm a velkorysým zázemím. Nás je jak psů a obvykle hrajeme v malých klubech, kde se mačkáme jak na jevišti, tak v šatně, takže tady jsme se cítili výborně. A publikum bylo skvělé, přejícné, fajn lidi, co se přišli bavit.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
OJ: Bohužel jsme neviděli žádná další představení, na POPAD jsme si v podstatě „odskočili“ z plného zkoušení nové hry. Bohužel to jinak nešlo. Času je málo, termín se blíží. Ale za jiných okolností bychom se určitě přijeli podívat. Rozhodně bylo z čeho vybírat.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
OJ: Složitá otázka. Jsem si vědom chyb, které naše divadlo má, ale to je otázka dispozic souboru. Každý člen má nějaký strop, za který nedokáže jít. Respektive dokáže, ale za cenu tvrdého drilu. A to já nedělám, jednak je mi to z duše protivné a za druhé, pokud chcete udržet herce v neprofesionálním souboru, musíte jim nabídnout radost a tvořivost, ne buzeraci. To vám utečou. Všechny neprofi soubory hledají neustále herce, je toho plný internet. Já o své herce přijít nechci. Takže je beru i s limity jejich práce. Jiní nejsou. Věřím ve svůj text, spontánnost a kouzlo okamžiku. Představení se pak stává výslednicí těchto sil. Není ani lepší, ani horší. Z tohoto pohledu jsem se od poroty nedozvěděl nic, co bych předtím nevěděl.
O depresích a pohádkách, DI(v)OCH, režie Lukáš Tůma, foto Jindřiška Netrestová
Lukáš Tůma, režisér DI(v)OCH Praha
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
LT: (Tedy na úvod bych uvedl, že v rámci režijního přístupu, ač jsou otázky pokládány v plurálu, budu odpovídat bez konzultace se souborem čistě na základě svého majestátu.) Čekal jsem posun inscenace : splněno, Měl jsem obavu, že 30 minut na diskuzi je málo: splněno, potkal jsem se se známými: splněno. Postup, no aniž bych se chtěl tvářit nepokorně, nelezeš na postupovou přehlídku bez alespoň minimální ambice na postup: no tak třeba jindy.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
LT: Pá, Ne => 3. Pátek jsme ještě pilovali přestavby a v sobotu jsem řešil nenadálý záskok.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
LT: Má cenu na inscenaci dále pracovat a zlepšovat ji.
Motorest Favorit, Činoherní studio Bereta, režie Jan D. Hammer, foto Jindřiška Netrestová
Jan Duncan Hammer, autor, herec, režisér, Činoherní studio BERETA
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
JDH: My jsme popravdě žádná konkrétní očekávání neměli. Letošní POPAD byl náš vůbec první divadelní festival, takže jsme si chtěli hlavně zkusit, jaké to je. A bylo to báječné! Milí kolegové i lektoři, vnímaví diváci, kteří na představení přišli, úžasně ochotný technik… opravdu jsme si to představení neskutečně užili. A jestli jsme měli nějaký cíl, tak to byl právě ten nevšední intenzivní zážitek, takže za nás splněno.
To, že bylo naše představení nakonec také oceněno, je krásná přidaná hodnota a samozřejmě nám to udělalo velkou radost, ale to hlavní, co si odnášíme, jsou velké zkušenosti, cenné rady a podnětné postřehy z diskuse po představení.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
JDH: Ač je mi to opravdu upřímně líto, tak jsme se letos bohužel nedokázali na žádné další představení dostat. Částečně kvůli pracovnímu vytížení, v pátek večer jsme navíc měli představení v našem domovském Divadle Bez Hranic, pak zase do práce a v neděli jsme už od rána nakládali dekorace a po představení je zase odváželi, abychom nezdržovali přípravy večerního představení a mohli propustit půjčenou dodávku… zkrátka organizační peklo. Letos se toho zkrátka potkalo moc najednou.
…potkalo se moc věcí najednou…
Což neznamená, že nás to nemrzí. Myslím, že jsme tak přišli o celý další rozměr té přehlídky. Bylo by hezké vidět práci ostatních, vyslechnout si její rozbor lektorským týmem a vůbec navázat nové vztahy a povídat si o divadle s podobně nadšenými lidmi. Bohužel to ale letos nemělo řešení, takže je to náš morální dluh do dalších ročníků.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
JDH: Tak to je jednoznačné. Potřebujeme dramaturga! Dostali jsme mnohé skvělé připomínky, ale spousta z nich by asi vůbec nezazněla, kdyby náš text dostal do ruky ještě někdo s odstupem, kdo by dovedl akcentovat podstatnější myšlenky a proškrtal zbytečně rozvláčné konverzační pasáže. Tohle už ale autor a režisér (nedej bože i herec) v jedné osobě nemůže zvládnout, nebo tedy alespoň já osobně už mentální prostor na další rozštěpení osobnosti nemám. Ne, že by absence dramaturga byla jediná slabina, se kterou bychom mohli něco dělat, ale u této bych začal.
Několikrát do černého, Ragueneau, foto Jindřiška Netrestová
Robert Kotál Kunesch, herec, divadelní soubor Ragueneau
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
RK: Na divadelní přehlídku POPAD jsme se přihlásili z několika důvodů.
1) Byli jsme osloveni jako záskok za soubor, který se nemohl přehlídky zúčastnit.
2) Toužili jsme po zpětné vazbě od fundovaných členů poroty i od diváků.
3) Cítili jsme jako velkou čest se zúčastnit tak významné přehlídky, jakou POPAD je. Navíc… jako frekventanti školičky jsme naši případnou účast brali jako „návrat ke kořenům“.
Krom organizace a zabezpečení souboru (v tomto ohledu u nás panuje velké rozčarování) se nám naše očekávání splnila.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
RK: Osobně jsem byl účasten všechny čtyři dny a viděl jsem všechna představení (krom vlastního). Moje žena – členka souboru – viděla všechna nedělní představení páteční kus. Celý ansámbl byl přítomen všem nedělním představením.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
RK: Jako velmi přínosnou bereme diskuzi ohledně naší scény – již nyní pracujeme na změnách, ke kterým nás porota inspirovala.
Udělené ceny a čestná uznání na POPAD 2022
Čestná uznání
Vlastě Pilařové a Haně Řehořové za kostýmy v inscenaci DS Gaudium Sonáta pro lžíci
Janu Pleskačovi za hledání současného tématu v inscenaci Konference DS Klicpera Sadská
Julii Růžičkové za koncept scény inscenace Konference DS Klicpera Sadská
Štěpánovi Desenskému za roli Eichmanna v inscenaci Konference DS Klicpera Sadská
Zuzaně Baranové za roli Lisy Kotzy v inscenaci Tenkrát v Itálii Divadlo Stay Si
Lukáši Tůmovi za dramaturgickou volbu hry O depresích a pohádkách Divadlo Ochotných Chemiků
Janu Duncanovi Hammerovi za původní hru Motorest Favorit Činoherní studio Bereta
Cena a diplom
Vlastě Pilařové za roli Bridie v inscenaci Sonáta pro lžíci DS Gaudium
Haně Řehořové za roli Sheily v inscenaci Sonáta pro lžíci DS Gaudium
Oldřichu Janebovi za původní hru Šneci v aspiku
Kláře Kašové za roli Marty Zedníkové v inscenaci Šneci v aspiku divadla Naoko Praha
souboru DI(v)OCH za hledání divadelnosti ve smyslu „za málo peněz hodně muziky“
souboru studia BERETA za autentické herectví v inscenaci Motorest Favorit
Divadelní soubor Ragueneau za charismatické herectví v inscenaci Několikrát do černého
Ceny diváků „go to“…
Shodně (bez pořadí)
Činohernímu studiu BERETA za inscenaci Motorest Favorit
DS Ragueneau za inscenaci Několikrát do černého
Nominace na přehlídku Piknik Volyně nemohla být udělena z důvodu nižšího počtu inscenací v programu.
Lektorský sbor možnost doporučení nevyužil.
Poděkování podporovatelům a sponzorům
POPAD 2022 se uskutečnil za podpory Ministerstva kultury České republiky, Městské části Radotín (Praha 16) a také za podpory skupiny ČEPS. Záštitu nad přehlídkou převzal starosta městské části Praha Radotín – pan Karel Hanzlík.
V brzku bude vyhlášen POHÁDKOVÝ POPAD 2022. Takže, jestli nějakou pohádku nazkoušenu máte, neváhejte a sledujte buď web ADA či fb ADA nebo nás.
3 března, 2022 Vendula Melíšková KC U Koruny
POPAD 2022, 48. ročník Pražské oblastní přehlídky amatérského divadla, v nových barvách a s novým logem, se stal od 24. do 27. února 2022 takovým malým mentálním útočištěm před momentálně všudypřítomnou válkou na Ukrajině a doznívajícím covidem.
Válka a výhrůžky atomovou bombou rezonovaly “jen” v našich myšlenkách. Covid se přehlídku pokusil paralyzovat fyzicky. Přestože se už mediálně rozpouští ve výše uvedené válce: Danu Radovou, spolupořadatelku, ředitelku Kulturního střediska U Koruny v Radotíně (kde se POPAD konal), zatáhl do postele a “osvobodil” ji až na poslední den v neděli. Během celého týdne před přehlídkou navíc postupně také odpadávaly soubory:
Z původních 11 přihlášených se až do začátku přehlídky počítalo s 8. Ovšem za cenu toho, že: v DS Klicpera Sadská museli narychlo sehnat záskok za jednu roli (výpomoc z Vojanu Libice nad Cidlinou), v pražském DI(v)OCHovi se na poslední chvíli rozhodl zaskočit sám pan režisér a v nedělním programu se uvolil zahrát soubor, který původně na žádnou přehlídku ani jet nechtěl – plzeňský Ragueneau.
Přes tyto umné šachy se ale nakonec ani 8 hrajících souborů nedokázalo udržet. V úterý skončilo v izolaci Divadlo Refektář a přehlídky se tudíž zúčastnilo pouze souborů 7. Divadelní přehlídka POPAD 2022, stejně tak jako ta loňská „navzdory covidu“, tak covidem opět přišla o možnost nominace.
O divácké zážitky jsme ale nepřišli!
V lektorském sboru POPAD 2022 zasedli
režisér Jaroslav Kodeš
režisér Miroslav Pokorný
dramaturgyně Petra Richter Kohutová
scénografka Jana Stejskalová
hlasový specialista Marek Frič
Porota POPAD 2022 – (zleva) Jana Stejskalová, Marek Frič, Jaroslav Kodeš, Petra Richter Kohutová, Miroslav Pokorný, foto Jindřiška Netrestová
Přihlášené soubory na POPAD 2022
Zajímavostí letošního ročníku bylo docela vysoké (1/3) zastoupení autorských her.
Divadelní spolek Gaudium (Praha) s inscenací John Misto: Sonáta pro lžíci
DS Klicpera Sadská – Vladimír Čepek: Konference
Divadlo Stay Si (Praha) s autorskou inscenací Tomáše Adlofa: Tenkrát v Itálii
Divadlo Refektář (Praha) s inscenací Marie Kotisové: Co není přece je – vyizolováni
Naoko Praha s autorskou inscenací Oldřicha Janeby: Šneci v aspiku
DI(v)OCH – Divadlo (v)Ochotných Chemiků VŠCHT Praha s inscenací Christiana Lollikea: O depresích a pohádkách
Činoherní studio BERETA (Praha) s autorskou inscenací Jana D. Hammera: Motorest Favorit
DS Amartum s inscenací Josefa Čapka a Karla Čapka: Ze života hmyzu – vyizolováni
Divadelní soubor Ragueneau s inscenací Alda Nicolaje: Několikrát do černého
Recenze jednotlivých představení najdete v článku Petry Richter Kohutové (Nejen) smrtící POPAD 2022 na webu AS.
Anketa mezi režiséry
Opět jsme pro vás oslovili zástupce všech zúčastněných souborů a položili jim tři otázky. Letos nás zajímalo:
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
(Pořadí odpovědí dle chronologie uvedení inscenací na programu přehlídky.)
Sonáta pro lžíci, DS Gaudium, režie Libor Ulovec, foto Jaroslav Kodeš
Režisér Libor Ulovec, j.h. za divadelní spolek Gaudium
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
LU: Byli jsme zvědaví na konstruktivní rozbor naší inscenace, a proto nás velmi potěšily individuální ceny pro obě herečky za jejich výkony.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
LU: Vlasta s Hankou se v rámci svých časových možností přehlídky poctivě účastnily, takže souhrnně – snad až na jednu inscenaci – zhlédly vše.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
LU: Méně může být někdy více.
Konference, DS Klicpera Sadská, režie Jan Pleskač, foto Jindřiška Netrestová
Jan Pleskač, režisér DS Klicpera Sadská
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
JP: Očekávali jsme, že bude některá z inscenací doporučena. (Ne ta naše, jakákoliv. Je škoda nevyužít takové možnosti.)
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
JP: Dny/představení. Zástupce souboru (já) viděl vše krom čtvrteční Sonáty. Důvod: Ve čtvrtek jsem byl v práci a Sonátu pro lžíci jsem již viděl. Víc lidí nebylo z důvodu buď pracovního vytížení, nebo z důvodu dalekého (pro nás specificky) dojíždění.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
JP: Jaaaj, tak to bude na dlouho. Nebát se napsat vlastní text, při sdělování tématu nezapomenout na budování dramatických situací a napětí při režijní stavbě inscenace, dbát na herecké zveřejňování motivací postav, dostatečně diverzifikovat charaktery postav, nezapomenout při režii na práci s pauzou a temporytmus inscenace…
Tenkrát v Itálii, Divadlo Stay Si, režie Anastasiya Stetsiy, foto Jindřiška Netrestová
Anastasiya Stetsiy, režisérka Divadla Stay Si
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
AS: do konce uzávěrky nepřišla odpověď
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
AS: do konce uzávěrky nepřišla odpověď
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
AS: do konce uzávěrky nepřišla odpověď
Šneci v aspiku, divadlo NAOKO Praha, režie Oldřich Janeba, foto Jindřiška Netrestová
Oldřich Janeba, režisér divadla Naoko Praha
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
OJ: S žádnými očekáváními jsme nepřijížděli, takže nemohlo dojít k žádnému nesplnění. Radost nám udělal sál s dobrou akustikou, hlubokým jevištěm a velkorysým zázemím. Nás je jak psů a obvykle hrajeme v malých klubech, kde se mačkáme jak na jevišti, tak v šatně, takže tady jsme se cítili výborně. A publikum bylo skvělé, přejícné, fajn lidi, co se přišli bavit.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
OJ: Bohužel jsme neviděli žádná další představení, na POPAD jsme si v podstatě „odskočili“ z plného zkoušení nové hry. Bohužel to jinak nešlo. Času je málo, termín se blíží. Ale za jiných okolností bychom se určitě přijeli podívat. Rozhodně bylo z čeho vybírat.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
OJ: Složitá otázka. Jsem si vědom chyb, které naše divadlo má, ale to je otázka dispozic souboru. Každý člen má nějaký strop, za který nedokáže jít. Respektive dokáže, ale za cenu tvrdého drilu. A to já nedělám, jednak je mi to z duše protivné a za druhé, pokud chcete udržet herce v neprofesionálním souboru, musíte jim nabídnout radost a tvořivost, ne buzeraci. To vám utečou. Všechny neprofi soubory hledají neustále herce, je toho plný internet. Já o své herce přijít nechci. Takže je beru i s limity jejich práce. Jiní nejsou. Věřím ve svůj text, spontánnost a kouzlo okamžiku. Představení se pak stává výslednicí těchto sil. Není ani lepší, ani horší. Z tohoto pohledu jsem se od poroty nedozvěděl nic, co bych předtím nevěděl.
O depresích a pohádkách, DI(v)OCH, režie Lukáš Tůma, foto Jindřiška Netrestová
Lukáš Tůma, režisér DI(v)OCH Praha
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
LT: (Tedy na úvod bych uvedl, že v rámci režijního přístupu, ač jsou otázky pokládány v plurálu, budu odpovídat bez konzultace se souborem čistě na základě svého majestátu.) Čekal jsem posun inscenace : splněno, Měl jsem obavu, že 30 minut na diskuzi je málo: splněno, potkal jsem se se známými: splněno. Postup, no aniž bych se chtěl tvářit nepokorně, nelezeš na postupovou přehlídku bez alespoň minimální ambice na postup: no tak třeba jindy.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
LT: Pá, Ne => 3. Pátek jsme ještě pilovali přestavby a v sobotu jsem řešil nenadálý záskok.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
LT: Má cenu na inscenaci dále pracovat a zlepšovat ji.
Motorest Favorit, Činoherní studio Bereta, režie Jan D. Hammer, foto Jindřiška Netrestová
Jan Duncan Hammer, autor, herec, režisér, Činoherní studio BERETA
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
JDH: My jsme popravdě žádná konkrétní očekávání neměli. Letošní POPAD byl náš vůbec první divadelní festival, takže jsme si chtěli hlavně zkusit, jaké to je. A bylo to báječné! Milí kolegové i lektoři, vnímaví diváci, kteří na představení přišli, úžasně ochotný technik… opravdu jsme si to představení neskutečně užili. A jestli jsme měli nějaký cíl, tak to byl právě ten nevšední intenzivní zážitek, takže za nás splněno.
To, že bylo naše představení nakonec také oceněno, je krásná přidaná hodnota a samozřejmě nám to udělalo velkou radost, ale to hlavní, co si odnášíme, jsou velké zkušenosti, cenné rady a podnětné postřehy z diskuse po představení.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
JDH: Ač je mi to opravdu upřímně líto, tak jsme se letos bohužel nedokázali na žádné další představení dostat. Částečně kvůli pracovnímu vytížení, v pátek večer jsme navíc měli představení v našem domovském Divadle Bez Hranic, pak zase do práce a v neděli jsme už od rána nakládali dekorace a po představení je zase odváželi, abychom nezdržovali přípravy večerního představení a mohli propustit půjčenou dodávku… zkrátka organizační peklo. Letos se toho zkrátka potkalo moc najednou.
…potkalo se moc věcí najednou…
Což neznamená, že nás to nemrzí. Myslím, že jsme tak přišli o celý další rozměr té přehlídky. Bylo by hezké vidět práci ostatních, vyslechnout si její rozbor lektorským týmem a vůbec navázat nové vztahy a povídat si o divadle s podobně nadšenými lidmi. Bohužel to ale letos nemělo řešení, takže je to náš morální dluh do dalších ročníků.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
JDH: Tak to je jednoznačné. Potřebujeme dramaturga! Dostali jsme mnohé skvělé připomínky, ale spousta z nich by asi vůbec nezazněla, kdyby náš text dostal do ruky ještě někdo s odstupem, kdo by dovedl akcentovat podstatnější myšlenky a proškrtal zbytečně rozvláčné konverzační pasáže. Tohle už ale autor a režisér (nedej bože i herec) v jedné osobě nemůže zvládnout, nebo tedy alespoň já osobně už mentální prostor na další rozštěpení osobnosti nemám. Ne, že by absence dramaturga byla jediná slabina, se kterou bychom mohli něco dělat, ale u této bych začal.
Několikrát do černého, Ragueneau, foto Jindřiška Netrestová
Robert Kotál Kunesch, herec, divadelní soubor Ragueneau
V čem se (ne)splnila očekávání, s jakými jste se na POPAD 2022 přihlásili?
RK: Na divadelní přehlídku POPAD jsme se přihlásili z několika důvodů.
1) Byli jsme osloveni jako záskok za soubor, který se nemohl přehlídky zúčastnit.
2) Toužili jsme po zpětné vazbě od fundovaných členů poroty i od diváků.
3) Cítili jsme jako velkou čest se zúčastnit tak významné přehlídky, jakou POPAD je. Navíc… jako frekventanti školičky jsme naši případnou účast brali jako „návrat ke kořenům“.
Krom organizace a zabezpečení souboru (v tomto ohledu u nás panuje velké rozčarování) se nám naše očekávání splnila.
Jak dlouho jste na přehlídce pobyli a kolik představení jste se svým souborem viděli? /Pokud jste na žádná další nezůstali…proč?/
RK: Osobně jsem byl účasten všechny čtyři dny a viděl jsem všechna představení (krom vlastního). Moje žena – členka souboru – viděla všechna nedělní představení páteční kus. Celý ansámbl byl přítomen všem nedělním představením.
Jmenujte, prosím, alespoň jednu radu/pobídku, kterou si od letošní poroty odnášíte.
RK: Jako velmi přínosnou bereme diskuzi ohledně naší scény – již nyní pracujeme na změnách, ke kterým nás porota inspirovala.
Udělené ceny a čestná uznání na POPAD 2022
Čestná uznání
Vlastě Pilařové a Haně Řehořové za kostýmy v inscenaci DS Gaudium Sonáta pro lžíci
Janu Pleskačovi za hledání současného tématu v inscenaci Konference DS Klicpera Sadská
Julii Růžičkové za koncept scény inscenace Konference DS Klicpera Sadská
Štěpánovi Desenskému za roli Eichmanna v inscenaci Konference DS Klicpera Sadská
Zuzaně Baranové za roli Lisy Kotzy v inscenaci Tenkrát v Itálii Divadlo Stay Si
Lukáši Tůmovi za dramaturgickou volbu hry O depresích a pohádkách Divadlo Ochotných Chemiků
Janu Duncanovi Hammerovi za původní hru Motorest Favorit Činoherní studio Bereta
Cena a diplom
Vlastě Pilařové za roli Bridie v inscenaci Sonáta pro lžíci DS Gaudium
Haně Řehořové za roli Sheily v inscenaci Sonáta pro lžíci DS Gaudium
Oldřichu Janebovi za původní hru Šneci v aspiku
Kláře Kašové za roli Marty Zedníkové v inscenaci Šneci v aspiku divadla Naoko Praha
souboru DI(v)OCH za hledání divadelnosti ve smyslu „za málo peněz hodně muziky“
souboru studia BERETA za autentické herectví v inscenaci Motorest Favorit
Divadelní soubor Ragueneau za charismatické herectví v inscenaci Několikrát do černého
Ceny diváků „go to“…
Shodně (bez pořadí)
Činohernímu studiu BERETA za inscenaci Motorest Favorit
DS Ragueneau za inscenaci Několikrát do černého
Nominace na přehlídku Piknik Volyně nemohla být udělena z důvodu nižšího počtu inscenací v programu.
Lektorský sbor možnost doporučení nevyužil.
Poděkování podporovatelům a sponzorům
POPAD 2022 se uskutečnil za podpory Ministerstva kultury České republiky, Městské části Radotín (Praha 16) a také za podpory skupiny ČEPS. Záštitu nad přehlídkou převzal starosta městské části Praha Radotín – pan Karel Hanzlík.
V brzku bude vyhlášen POHÁDKOVÝ POPAD 2022. Takže, jestli nějakou pohádku nazkoušenu máte, neváhejte a sledujte buď web ADA či fb ADA nebo nás.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.