Recitační přehlídku Brno
Přehlídka dětských recitátorů v Brně letos hledala nejvhodnějšího pořadatele. Po mírném přemlouvání sejí ujala Jaruška Doležalová ze Střediska volného času Labyrint (pobočka CVČ Lužánky) a její průběh snad nenechal nikoho na pochybách, že to byla šťastná volba. Vlídné přijetí v domácky útulném prostředí nastolilo vstřícnou a nekonfrontační atmosféru a já si moc přeji, aby mladí recitátoři "zakotvili" v Labyrintu i na další léta. Příjemné klima přehlídky ovšem pochopitelně nedokázalo zajistit kvalitu recitačních výkonů. Naopak se zde projevilo, že Brno a okolí bylo v posledních letech z hlediska metodiky dětského přednesu poněkud zanedbané. Své dojmy se pokusila zachytit Jana Křenková:
...a pořád dokola... (Jiří Olič)
I letos jsem se zúčastnila jako doprovod i porotce několika přehlídek Dětské scény. Snažím se vydělit pocit z té krajské brněnské, ve Středisku volného
času Labyrint, kde ji pojmenovali soutěž (podtrženo mnou) recitace jednotlivců.
Otázky a odpovědi
Jak se vyvléct ze začarovaného kruhu Kocourků, Písniček o škaredých holkách a Psů v lomu? Je to věno, které se dědí?
Jak nevyvolat údiv otázkou, jak mladý interpret právě k tomuto textu dospěl?
Opravdu nelze předejít tomu, aby se texty pro porotu nepsaly na koleně před zahájením?
Odpovědí jsou opět otázky: Platí vydané propozice Dětské scény?
Znají je ti, co s dětmi pracují? Chápou jejich smysl?
Smutky a naděje
Pozoruji a poslouchám mladé lidi (v terminologii přehlídek 4. kategorii). Přednášejí statečně, ale vědomí odpovědnosti (porota, možnost postupu) výlučnost
chvíle, černé závěsy a plynoucí čas nemohou nepůsobit, k závěru atmosféra těžkne. Občas probleskne tlumený temperament, mimo přehlídku jsou asi
živí, hluční a "normální". Teď vzali na sebe tuto roli. Proč? A přesto se každý rok najdou tací, kteří tohle podstupují. Co je k přednesu láká a vábí? Kolik je
pedagogů, kteří si s nimi rádi vychutnají dobrodružství práce nad textem? A kolika z nich je nabídnuta systematická příprava?
(Ale vždyť tohle všichni víme. Proto ten Olič: Dokola)
Svět se nezboří?
Myslím na brněnskou Julii, Taťánu a Herodese, které jsme z městského kola do krajského nenechali postoupit. Naučili se krásné texty. Říkali je s velkým
nasazením. Špatně. Byli zklamaní, že nepostoupili. Krajské kolo bylo v tomto směru "učesanější", ale také bezbarvější.
Čí vinou?
Do příští poroty si přivezu Rozvrzaný mandl (Ernst Jandl)
tato báseň
ještě není dobrá
a měl bys na ní ještě dělat
ale svět se nezboří
necháš-li ji tak
ba nezboří se ani barák
Na závěr několik údajů: Ve II. kategorii postoupily na celostátní přehlídku Eliška Mezulániková (Klobouky u Brna) a Lenka Vejpustková (Hustopeče). Lektorský sbor pracoval ve složení Olga Strnadova, Petra Plechatá a Tomáš Doležal. Ze III. kategorie postoupila Blanka Linkeschová (Brno) na návrh lektorského sboru ve složení Ivona Čermáková, Ekaterini Poutachidou a Eva Růžičková. Z kategorie IV byl nominován Vojtěch Konečný. Lektorský sbor tvořili Jana Křenková, Marie Pavlovská a Jakub Hulák.
Jana Křenková, průvodní text Jakub Hulák