Sofranza se baví autorskou fraškou
Plzeňský neprofesionální divadelní soubor Sofranza přichází po sérii inscenací klasických textů na jeviště Divadla Dialog s již svojí druhou autorskou hrou a zdá se, že si mladý kolektiv tento obor už zdárně osvojuje. Poločernou komedii Miroslava Herejka Lazebník z Linas nastudovali přičinliví divadelníci v autorově režii na závěr minulé sezóny, aby v té současné vhodně doplnila jejich stávající repertoár.
Kostýmování a výprava na první pohled připomíná secesní prostředí frašek Feydeaua, do fiktivního francouzského městečka oné doby je děj také situován, a autor i režisér Herejk nás ubezpečuje, že i on dokáže docela obstojně vytvářet nevázaný humor a komické scény obohacené o odstíněnou charakteristiku jednajících postav. Dalším inspiračním zdrojem byly autorovi bezpochyby komedie Voskovce a Wericha, a to především při traktování ústřední dvojice společníků provozující lazebnický salon. Pierre Lefebvre (Miroslav Herejk) a Juste Fournier (Roman Gerhát) dokáží spolu bezprostředně konverzovat, uplatnit ve správnou chvíli slovní vtip a vzbuzovat zdání lehké improvizace. Někdy by se jejich rozmluvy mohly ovšem odvíjet ve svižnějším tempu. Podnětem pro fabulování některých dějových odboček se zase možná stal anglický gotický román či tzv. hřbitovní škola (četba hrůzostrašného hororu o krvavém Evženovi či inscenování strašidelné historie o trpasličím lazebníkovi). Především se však příběh klikatí v duchu frašky (nesrozumitelnému žbrblání při holení všichni dobře rozumějí či holení probíhá v rytmu reprodukované hudby).
Již zmiňovaní Lefebvre a Fournier vedou poklidné venkovské lazebnictví do chvíle, než jejich životy převrátí naruby vpád bezradné dívky Janette (Michaela Kačmárová), jejímž pronásledovatelem je tajemný Evžen Lacroix (Marek Velebný). Pro ukrývání bojácné slečny nemá zpočátku pochopení striktní domácí madame Dubois (Edita Jarošíková). Zmatky způsobuje i hbitá květinářka Paulette (Jana Antošová) a zatrpklá Henriette Lapontaineová (Barbora Formanová), která nesnáší všechny muže od doby, co jí utekl snoubenec.. Postavu komisaře useděl, ustál a uchodil Jan Paur.
Soubor k inscenaci vydal vkusný program s historií lazebnictví od prvních záznamů o poskytování těchto služeb a s kompletní Baladou o Hektoru Dluhošovi, z níž v představení zazní jen část.
Vladimír Gardavský