Divadelní soubor Větřák Pivín
Karel Čapek, Zdeněk Svěrák: Lotrando a Zubejda
Divadelní soubor Větřák z Pivína uvedl na Hanáckém divadelním máji první představení určené dětskému publiku, a sice pohádku nazvanou Lotrando a Zubejda. Předlohou k inscenaci mu byla stejnojmenná filmová pohádka Karla Smyczka a scénáristy Zdeňka Svěráka z roku 1997. Děj je založen na motivu pocházejícím ze dvou pohádek z knihy Devatero pohádek Karla Čapka, jmenovitě Druhé loupežnické pohádky a Velké pohádky doktorské.
Dramaturgická volba souboru, který sáhl po kvalitní textové předloze, kterých je v oblasti divadla pro děti jak šafránu, je oceněníhodná. Soubor se o ni mohl spolehlivě opřít, aniž by bylo nutné cokoliv upravovat, dotvářet a řešit. Úctyhodná je rovněž péče, kterou kolektiv souboru věnoval kostýmní a scénické výpravě. Zejména kostýmní složka zaslouží nemalou pochvalu. Dalším kladem je dobré typové obsazení herců do rolí. Tyto premisy, nebyly však dostatečnou měrou zúročeny v inscenaci samotné.
Inscenace v režii debutující režisérky Martiny Svozilové trpěla nezkušeností, a to jak v režijní, tak namnoze i v herecké složce. Zkrátka, režie byla vedena spíše intuicí, než vědomým a záměrným využitím základních stavebních kamenů inscenace, jakými jsou budování a stavba dramatických situací, rozpoznání a rozlišení důležitého od méně důležitého a ruku v ruce s tím práce s rytmem a tempem v celku inscenace i jejich dílčích situací etc.
V herecké práci by bylo záhodno věnovat v nejednom případě pozornost mluvnímu projevu tak, aby k divákům docházely informace prostřednictvím větných a logických celků a nikoliv systémem co slovo to perla, připomínající manýry hlasatelů televize Nova. Spolu s tím by bylo dobré zaměřit se v herecké práci na to, aby představitelé dramatických postav tzv. nehráli jen výsledek, tj. neříkali pouze předepsané repliky, ale aby se naučili zpracovat impuls tím, že pro diváka zveřejní i fázi jeho zhodnocení a plánu, jak na něj zareagují.
Nelze, než souboru popřát, aby měl napříště opět šťastnou ruku při volbě textové předlohy a aby učinil nezbytné krůčky v režijní a herecké práci, které ho přivedou k zúročení záslužné práce na poli divadla pro děti.
Milan Strotzer