Jiří Bláha: Krajská přehlídka Dětské scény 2006 v Liberci

Deník Dětské scény Trutnov 2006, 16. června 2006, č. 0

Krajská přehlídka Dětské scény 2006 v Liberci 26. března v Malém divadle
(komorní scéna Divadla F. X. Šaldy), pořadatel DDM Větrník (hlavní organizátorka Jana Huňková)
Program přehlídky:
DDM Vikýř Jablonec n. Nisou, vedoucí Lucie Juříková: „Příběh Afriky“ (vlastní dramatizace pohádky H. Doskočilové „Vzdálené bubny lépe zní“)

DDS „Pampalin“ 4. A ZŠ 28. října Turnov, vedoucí Alena Tomášová: „Čtyřlístek pohádek“ (vlastní úprava a dramatizace lidových pohádek Otesánek, Hrnečku vař, Dlouhý, Široký a Bystrozraký)
-
DS ZŠ Raspenava, vedoucí Libuše Lžíčařová: „Povídání o psech“ (vlastní pásmo veršů J. Žáčka) –
ZUŠ Turnov, vedoucí Alena Tomášová: „Indiánské pohádky“ (vlastní úprava a dramatizace vybraných příběhů z knihy V. Hulpacha)

DDS „Bagr a traktor“ ZUŠ Liberec, vedoucí Lukáš Horáček: „Mlýnek“ (vlastní dramatizace pohádky J. Wericha „Moře, strýčku, proč je slané?“)

Taneční a pohybové studio Magdaléna Rychnov u Jablonce nad Nisou, vedoucí Magdaléna Rellichová: „Ztráty a nálezy“ (námět, scénář, choreografi e a scénografie M. Rellichová a děti)

Soubory byly doporučeny k postupu na krajskou přehlídku z oblastních přehlídek v Desné (pořadatel MKS, organizátorka Irena Šulcová) a v Turnově (pořadatel DDM
Žlutá ponorka, organizátorka J. Martínková) a v Liberci (pořadatel DDM Větrník, organizátorka J. Huňková).

Poznámky k průběhu přehlídky:
1. Malé divadlo je pro divadlo hrané dětmi ideálním hracím prostorem (velikost a variabilita jeviště a hlediště, technické a provozní
zázemí).
2. Přehlídka byla organizátory dobře připravena a její průběh nebyl ničím narušen. Zbyl i dostatek času na hodnocení jednotlivých představení a pohovor s vedoucími. Pro děti ze souborů
byl v tomto čase připraven jiný program.
3. Velký podíl na pěkné atmosféře celé přehlídky měli členové studentského divadelního souboru „LiDi“ (péče o soubory, moderování, program pro děti
ze souborů).

Dobrá a zajímavá představení:
1. ZUŠ Liberec: „Mlýnek“ Známá předloha nápaditě převyprávěná postupy epického divadla. Výběr látky, přiměřený věku, odpovídá osobnostní a sociální úrovni skupiny i její vybavenosti „divadelními“ dovednostmi. Klíčem k tvarování předlohy je práce se znakem: znaky vytvářené především fyzicky, s výtvarnou podporou a v práci se zástupnou rekvizitou tvoří princip této autorské inscenace a rozvoj představivosti a fantazie dětí při realizace této složky se zdá být jejím důležitým cílem. Z představení je zřejmá tvořivá a vzájemně obohacující spolupráce dětí a vedoucího souboru na vzniku inscenace. Děti dobře rozumějí jak tématům předlohy, tak i použitým inscenačním prostředkům a prezentují je divákům s chutí a jako čitelné sdělení. Porota měla výhrady k některým zbytečným slovním pojmenováním fyzicky vytvořených znaků. Upozornila také na některé nepřesnosti v použití kostýmu - např. děti se v kostýmu vesničanů přemění v čerty. Úspěšné představení je podle našeho názoru podložené poučeností inscenátora o divadle i o výchovné dramatice, jeho dramaturgickými, dramatizátorskými a režijními schopnostmi a dovednostmi. Základem, na němž inscenace stojí, je stanovení přiměřeného pedagogického cíle a volba přiměřených inscenačních prostředků, tedy partnerská spolupráce
dětí a vedoucího. Vyrovnané vlastní divadelní a pedagogické ambice a respektování dětí jsou pro mladého a začínajícího pedagoga dramatické výchovy velkou devizou pro budoucnost.

2. DDS „Pampalin,“ 4. A ZŠ 28. října, Turnov: „Čtyřlístek pohádek“ Tři známé lidové pohádky a jedna hříčka jako tečka jsou zarámovány do situace, kdy se na koncert hudebního orchestru nedostavil dirigent. Místo koncertu zahrají muzikanti obecenstvu pohádky, a protože jsou muzikanti, využijí k tomu svých hudebních nástrojů. Vedoucí nabídla dětem zajímavé téma i dramatický tvar přiměřený jejich schopnostem. Děti se ve hře evidentně cítí dobře, hrají s chutí a zaujetím, funguje mezi nimi partnerská souhra a vzájemné respektování. Prostřednictvím zástupných rekvizit jednají přirozeně a pravdivě i slovem. Drobné nedostatky jsou v loutkářské práci, v přednesu vyprávěcího partu, zejména v zpřehlednění „kolektivního vypravěče“ a v kolísavé úrovni přednesu jednotlivých partů. Inscenace má laskavý humor, představení mělo velmi příjemnou atmosféru. Děti dokázaly navázat bezprostřední kontakt s publikem a jednotlivá témata i celou atmosféru představení mu předat. Některé režijní nápady velmi tvořivé vedoucí souboru se zdají být „dosazené“ nad současnou mentální úroveň dětí a jejich vybavení.

Inspirativní představení: „Magdaléna“ Rychnov u Jablonce nad Nisou: „Ztráty a nálezy“ Jde žánrově o taneční divadlo či pantomimickou klauniádu? Rozhodně má inscenace podstatné znaky divadelnosti. Především: rýsuje se zde příběh šesti klaunů a jejich přerodu v lidské figury s přidáním lidského hlasu v konvenční podobě na konci představení. Klauni užaslí nad svým předmětem s maximální ukázněností využívají hravosti, kterou jednotlivé předměty nabízejí, aby nakonec předmět opustili a přešli ke vztahům, k vytvoření skupiny a společné hře. Dějově jednoduché etudy dávají šesti velmi dobře pohybově vybaveným děvčatům příležitost ke koncertu: předvádějí vynikající pohyb, zvládnutí prostoru, práci s gestem a mimikou, partnerskou souhru i skupinové cítění. Výborná je zvláště práce s využitím prostoru, když velké a naprosto prázdné jeviště dokáže zvládnout a naplnit jediná postava. Děvčata dokáží v celém představení udržet napětí jak mezi jednotlivými postavami klaunů, tak i směrem k divákovi. V každém případě se však jedná o velice inspirativní vystoupení, které by pro mnohé vedoucí i členy divadelních souborů mohlo být příkladnou ukázkou nonverbální komunikace, práce s gestem a mimikou.

Velmi slušné byly i „Indiánské pohádky“. Divadlo poezie „Život je pes“ bylo připraveno jako školní vystoupení pro mladší spolužáky (a tak také zapůsobilo), „Příběh Afriky“ byl poznamenán menší zkušeností vedoucí souboru. Pedagogická osobnost přehlídky: Alena Tomášová, vedoucí obou turnovských souborů. V případě práce se souborem „Pampalin“ jde o dlouhodobou (od 1. ročníku) a systematickou práci třídní učitelky (vedle práce na ZŠ je učitelkou LDO ZUŠ a dále se v oboru vzdělává) s kolektivem dnes už čtvrté třídy, pro niž je divadlo zřejmě vyvrcholením celoroční práce v humanitních a esteticko-výchovných předmětech a jedním z podstatných způsobů osobnostního a sociálního rozvíjení a obohacování dětí.

Závěr:
1. Bezesporu zdařilé krajské přehlídce předcházely tři oblastní, všechny s kvalitním hodnotícím a metodickým zázemím.
2. Pořadatel přehlídky připravil už podruhé na loňský podzim víkendový dramaturgicko-režijní seminář, na kterém pracovali i tito vedoucí souborů pod vedením odborníků na koncepci připravovaných inscenací.
3. DDM Větrník je pořadatelem ročního kurzu inscenování v divadle hraném dětmi, kterého se účastní prakticky všichni vedoucí souborů, které se představily na této přehlídce.
Jiří Bláha
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':