KDO BYL KDO v našich dějinách ve 20. století. Heslo. www
LIPSKÝ Lubomír (* 19. 4. 1923 Pelhřimov) - český herec
Lubomír Lipský, jeden z předních českých poválečných divadelních a filmových komiků, přišel do Prahy v květnu 1945 s mladým souborem pelhřimovských divadelních amatérů, který se ve druhé polovině 40. let stal základem populárního pražského Divadla satiry. V jeho inscenacích z let 1945-49 Lipský rozvíjel svůj talent pro převtělovací komiku (například ve skeči Zázračný fotograf). Vytvořil zde také první z pro něho tak příznačných satiricky pojímaných portrétů některých svých současníků (Josef Král, V. Blažek: Král nerad hovězí, 1947), snažících se typicky českým pivním politikařením vyzrát nad nástrahami života. Groteskní klaunství L. Lipského z této doby vyvrcholilo v obludné postavě Otce Ubu ze hry J. Kainara Ubu se vrací aneb Dršťky nebudou, kterou Divadlo satiry ukončilo svoji činnost. Angažmá v Městských divadlech pražských mu v letech 1950-87 přinášelo především komediální postavy. A to jak ve hrách klasických autorů - vyniká zejména převleková role studenta Babberleye v bláznivé frašce Charleyova teta od B. Thomase, která Lipskému v 60. letech získala velikou přízeň obecenstva, tak ve veselohrách českých dramatiků, odrážejících v nadsázce realitu všedního dne poválečné skutečnosti (Dolfa Hezoun, O. Daněk: Svatba sňatkového podvodníka). V televizi k těmto rolím patřil především poručík Borůvka v detektivních příbězích J. Škvoreckého. K rolím, v nichž mohl rozvinout své převtělovací schopnosti, svůj sklon ke grotesce a pitvorné zkratce, náleží jak jeho laskaví a komičtí staříci (děda Potůček z Dietlova televizního seriálu Tři chlapi v chalupě, hluchý dědeček z filmu Slaměný klobouk, starý Pištora z Langerova Obrácení Ferdyše Pištory a naposled dědeček z Jirotkova Saturnina), tak i tupí, neskutečně komisní dědkové (zejména byrokratický vrátný-důchodce z velmi populárního estrádního výstupu o Hlustvisihákovi).
Komediantství L. Lipského mělo výrazně partnerský charakter a naplno se projevovalo v souhře s dalšími osobitými komiky a komičkami českého divadla a filmu, jako byli J. Bohdalová, S. Zázvorková, M. Kopecký, Miroslav Homola a M. Horníček, s nimiž se mimo divadlo setkával zejména ve filmech svého bratra O. Lipského (Cirkus bude, Muž z prvního století, Kdo chce zabít Jessii, trojrole ve filmu Šest medvědů s Cibulkou, Slaměný klobouk, Čtyři vraždy stačí, drahoušku). V televizi a v rozhlase patřil po desetiletí k předním hvězdám zábavných, hlavně pak silvestrovských programů.
(pö)
Lubomír Lipský, jeden z předních českých poválečných divadelních a filmových komiků, přišel do Prahy v květnu 1945 s mladým souborem pelhřimovských divadelních amatérů, který se ve druhé polovině 40. let stal základem populárního pražského Divadla satiry. V jeho inscenacích z let 1945-49 Lipský rozvíjel svůj talent pro převtělovací komiku (například ve skeči Zázračný fotograf). Vytvořil zde také první z pro něho tak příznačných satiricky pojímaných portrétů některých svých současníků (Josef Král, V. Blažek: Král nerad hovězí, 1947), snažících se typicky českým pivním politikařením vyzrát nad nástrahami života. Groteskní klaunství L. Lipského z této doby vyvrcholilo v obludné postavě Otce Ubu ze hry J. Kainara Ubu se vrací aneb Dršťky nebudou, kterou Divadlo satiry ukončilo svoji činnost. Angažmá v Městských divadlech pražských mu v letech 1950-87 přinášelo především komediální postavy. A to jak ve hrách klasických autorů - vyniká zejména převleková role studenta Babberleye v bláznivé frašce Charleyova teta od B. Thomase, která Lipskému v 60. letech získala velikou přízeň obecenstva, tak ve veselohrách českých dramatiků, odrážejících v nadsázce realitu všedního dne poválečné skutečnosti (Dolfa Hezoun, O. Daněk: Svatba sňatkového podvodníka). V televizi k těmto rolím patřil především poručík Borůvka v detektivních příbězích J. Škvoreckého. K rolím, v nichž mohl rozvinout své převtělovací schopnosti, svůj sklon ke grotesce a pitvorné zkratce, náleží jak jeho laskaví a komičtí staříci (děda Potůček z Dietlova televizního seriálu Tři chlapi v chalupě, hluchý dědeček z filmu Slaměný klobouk, starý Pištora z Langerova Obrácení Ferdyše Pištory a naposled dědeček z Jirotkova Saturnina), tak i tupí, neskutečně komisní dědkové (zejména byrokratický vrátný-důchodce z velmi populárního estrádního výstupu o Hlustvisihákovi).
Komediantství L. Lipského mělo výrazně partnerský charakter a naplno se projevovalo v souhře s dalšími osobitými komiky a komičkami českého divadla a filmu, jako byli J. Bohdalová, S. Zázvorková, M. Kopecký, Miroslav Homola a M. Horníček, s nimiž se mimo divadlo setkával zejména ve filmech svého bratra O. Lipského (Cirkus bude, Muž z prvního století, Kdo chce zabít Jessii, trojrole ve filmu Šest medvědů s Cibulkou, Slaměný klobouk, Čtyři vraždy stačí, drahoušku). V televizi a v rozhlase patřil po desetiletí k předním hvězdám zábavných, hlavně pak silvestrovských programů.
(pö)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.