Litomyšl: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 22 (Pražan, Bronislav)
LITOMYŠL
Josef Platzer: Prospekt s architektonickým motivem používaný jako opona
Ke šlechtickým rodům, jež na svých sídlech pěstovaly divadelní umění zvlášť intenzivně, náleželi Valdštejnové. Když se
ve druhé polovině 18. století stali majiteli zámku v Litomyšli, nebyli sice prvními, kteří v něm pořádali divadelní představení
(nejstarší doklady o provozu tamějšího divadla pocházejí z roku 1729, kdy zámek patřil Trauttmannsdorfům), zato ale při rozsáhlé
rekonstrukci, k níž dal podnět Jan Jiří Josef z Valdštejna (1768–1825), vybudovali v letech 1796–1797 v západním křídle zámku
nové divadlo, jež vedle českokrumlovského náleží na našich šlechtických sídlech k nejkrásnějším. Dodnes je vybaveno
jedinečným a velmi rozsáhlým souborem klasicistních kulis malovaných Josefem Platzerem. Soubor čítá více než 200 kusů a – jak
uvádí Jiří Hilmera v studii Zámecké divadlo v Litomyšli – mohlo se z něho vytvořit 16 kompletních scén.
Některé z prospektů Josefa Platzera – jako například ten, jehož fotografii přinášíme na protější straně – byly v divadle používány i
jako opony. Kromě nich se ovšem dochovaly také dvě Platzerovy kresby k oponám, jež svými architektonickými tématy
s prospekty kulis souzní. „Na první je okrouhlý chrámek, zasvěcený podle italské poznámky na listu Bakchovi, který je řešen
v trojzvuku růžové, zelené a obligátní základní šedé. (…) Druhá představuje arkádový dvůr a je známá jen z rytiny, nikoliv
kreslířského originálu.“ (Pavel Preiss)
Bronislav Pražan
• V depozitáři litomyšlského zámku je uložena volná replika opony zámeckého divadla v Českém Krumlově, která vznikla v osmdesátých
letech 20. století pro potřeby filmařů. Dle sdělení Jiřího Bláhy
> Preiss, Pavel: Scénografie a jevištní obraz na předělu staletí a stylů: Josef Ignác Platzer mezi divadly v Praze a Vídni.
In sborník Mezi časy. Praha, KLP 2000, s. 234–261
> Hilmera, Jiří: Zámecké divadlo v Litomyšli. Zprávy památkové péče 1957, č. 3–4, s. 113–138
JOSEF PLATZER (1751 Praha – 1806 Vídeň) byl malíř a jevištní výtvarník pocházející z pražské umělecké rodiny (jeho otec Ignác František
Platzer byl významným sochařem). V letech 1774–1778 studoval akademii výtvarných umění ve Vídni, kde se záhy proslavil jako scénograf
Gluckových oper inscenovaných Burgtheaterem. Pro pražské Nosticovo divadlo vytvořil dvanáct scénických dekorací, v nichž se pak hrály
zřejmě všechny zdejší inscenace. Roku 1795 se stal komorním malířem císaře Františka II.
Komentář Jiřího Bláhy 110106:
na snímku, který je uveřejněn v knize, visí opona nesmyslně až za první řadou kulis. Nesouhlasil bych s formulací "prospekt s architektonickým motivem používaný i jako opona" -- to může vypadat, jako kdyby si Valdštejnové místo opony z nouze pověsili za portál prospekt, což není pravda -- obě litomyšlské opony byly od začátku používány a zamýšleny jen jako opony a nic jiného.
Josef Platzer: Prospekt s architektonickým motivem používaný jako opona
Ke šlechtickým rodům, jež na svých sídlech pěstovaly divadelní umění zvlášť intenzivně, náleželi Valdštejnové. Když se
ve druhé polovině 18. století stali majiteli zámku v Litomyšli, nebyli sice prvními, kteří v něm pořádali divadelní představení
(nejstarší doklady o provozu tamějšího divadla pocházejí z roku 1729, kdy zámek patřil Trauttmannsdorfům), zato ale při rozsáhlé
rekonstrukci, k níž dal podnět Jan Jiří Josef z Valdštejna (1768–1825), vybudovali v letech 1796–1797 v západním křídle zámku
nové divadlo, jež vedle českokrumlovského náleží na našich šlechtických sídlech k nejkrásnějším. Dodnes je vybaveno
jedinečným a velmi rozsáhlým souborem klasicistních kulis malovaných Josefem Platzerem. Soubor čítá více než 200 kusů a – jak
uvádí Jiří Hilmera v studii Zámecké divadlo v Litomyšli – mohlo se z něho vytvořit 16 kompletních scén.
Některé z prospektů Josefa Platzera – jako například ten, jehož fotografii přinášíme na protější straně – byly v divadle používány i
jako opony. Kromě nich se ovšem dochovaly také dvě Platzerovy kresby k oponám, jež svými architektonickými tématy
s prospekty kulis souzní. „Na první je okrouhlý chrámek, zasvěcený podle italské poznámky na listu Bakchovi, který je řešen
v trojzvuku růžové, zelené a obligátní základní šedé. (…) Druhá představuje arkádový dvůr a je známá jen z rytiny, nikoliv
kreslířského originálu.“ (Pavel Preiss)
Bronislav Pražan
• V depozitáři litomyšlského zámku je uložena volná replika opony zámeckého divadla v Českém Krumlově, která vznikla v osmdesátých
letech 20. století pro potřeby filmařů. Dle sdělení Jiřího Bláhy
> Preiss, Pavel: Scénografie a jevištní obraz na předělu staletí a stylů: Josef Ignác Platzer mezi divadly v Praze a Vídni.
In sborník Mezi časy. Praha, KLP 2000, s. 234–261
> Hilmera, Jiří: Zámecké divadlo v Litomyšli. Zprávy památkové péče 1957, č. 3–4, s. 113–138
JOSEF PLATZER (1751 Praha – 1806 Vídeň) byl malíř a jevištní výtvarník pocházející z pražské umělecké rodiny (jeho otec Ignác František
Platzer byl významným sochařem). V letech 1774–1778 studoval akademii výtvarných umění ve Vídni, kde se záhy proslavil jako scénograf
Gluckových oper inscenovaných Burgtheaterem. Pro pražské Nosticovo divadlo vytvořil dvanáct scénických dekorací, v nichž se pak hrály
zřejmě všechny zdejší inscenace. Roku 1795 se stal komorním malířem císaře Františka II.
Komentář Jiřího Bláhy 110106:
na snímku, který je uveřejněn v knize, visí opona nesmyslně až za první řadou kulis. Nesouhlasil bych s formulací "prospekt s architektonickým motivem používaný i jako opona" -- to může vypadat, jako kdyby si Valdštejnové místo opony z nouze pověsili za portál prospekt, což není pravda -- obě litomyšlské opony byly od začátku používány a zamýšleny jen jako opony a nic jiného.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.