Brno, Pedagogická poema 2003 - Hodnocení disciplíny Přednes poezie
Hodnocení disciplíny PŘEDNES POEZIE na Poemě 2003 v Brně
Složení poroty:
Vítězslava Šrámková, předsedkyně
Martina Longinová
Marie Niedermayerová
Jaroslava Suchomelová
Jana Štefánková
Celkové hodnocení:
Úroveň této disciplíny byla v letošním roce velice slušná, výběr textů porota považovala za problematický jen asi ve třech případech ( např. Suchý Můj pes – úryvek, nebo Nezdařil Ešče sa ohlédni – tento nepříliš kvalitní ohlas lidové poezie také velmi nešťastně poznamenal projev domácí recitátorky). Značná část recitátorů byla z prvních ročníků, s čímž asi souvisí častější ovlivnění výkonů trémou, která se při přednesu projevila zvýšeným tempem projevu. Bylo v něm sice možno vysledovat základní pochopení textu i náčrt výstavby, ale nebylo dostatečně čitelné stanovisko interpreta, osobitost jeho sdělení. Pochopitelně tím také poměrně často utrpěla výstavba závěru básně, příprava pointy. Tyto výhrady však nepřekonávají celkově příjemný dojem z této části užitečné soutěže.
Ceny:
Pavlína Hubíková, Kroměříž, I. kat., Pavel Šrut: Povídání o dřevěné koze
Porota ocenila práci s textem ve smyslu výstavby příběhu k logickému vyústění a sdělnosti pointy. Interpretka prokázala schopnost konkrétní představy, humoru a citlivého kontaktu s posluchači (nepodbízela se humorem, decentně nabízela a počítala se spoluprací posluchače).
Olga Novotná, Prachatice, II. kat., Zpěvy staré Číny (Bohumil Mathesius), Hra o jeptišce
Zkušená přednašečka s technickými předpoklady (zajímavá barva hlasu, plasticita projevu) pojala tuto často recitovanou báseň proti běžnému směru interpretace – její šestnáctiletá jeptiška sice touží utéct z kláštera, ale spíš si tuto možnost představuje, než že by se pro ni rozhodla – rezignuje, nesejde z kopce, nenajde si chlapce. 16letá hrdinka nemá k pevnému rozhodnutí, ani realizaci, síly. Toto pojetí vneslo do výkonu od počátku jakýsi spodní temný, tragizující tón, utlumilo palčivost pasáže o lochanech i odhodlání snu o chlapci, jehož by si jeptiška ráda našla. Porota sice toto pojetí nepreferuje, ale přesto ocenila, že mu interpretka dokázala dostát a dát jistou opodstatněnost. Zaujal ji její smysl pro rytmus včetně práce s pauzou, přemýšlivost i technická vybavenost.
Čestná uznání:
Ruth Horáčková, Litoměřice, II. kat., Jiří Žáček: Odrhovačka o plavbě Titaniku
Rozsahem nevelkou báseň recitátorka citlivě rozčlenila do dílčích celků, takže jí účinně vyšla závěrečná pointa. Studentka se smyslem pro výrazové odstíny a kontrasty hledá a většinou i nalézá a logicky akcentuje smysl textu. Přednes byl výrazný, temperamentní, přechod od počáteční až dryáčnicky reklamní stylizace přes ironický pohled na bezstarostnou povrchní společnost k tragédii a závěrečnému obecnějšímu varování byl nenásilný, odvíjel se s překvapující lehkostí a přesvědčivostí.
Irena Kočendová, Krnov, I. kat., Ivo Štuka: Kde bydlí velbloudi, montáž textů
Studentka prokázala citlivost a pochopení pro text, dobrý smysl pro rytmus. Přednes byl živý a přitom se jí dařilo navázat bezprostřední kontakt s dětmi. V některých místech plně nevyužila gradování pro zdůraznění vnitřních point básně, podobně ne zcela využité se jevilo dvojí velice krátké využití flétny. Předpoklady pro přednes jsou dány mj. velice příjemným zabarvením znělého hlasu.
Natálie Pelcová, Karlovy Vary, II. kat., Robert Rožděstvenskij: Pohádka o kováři, který
ukradl koně
Poměrně obtížnou, myšlenkově závažnou báseň studentka interpretovala s pochopením a vhodným zdůrazněním hlavní myšlenky. Pěkně členila, nespěchala, nechala vyznít obraz či myšlenku, připravila si prostor pro vyznění pointy. V některých případech nekladla dostatečný důraz na význam jednotlivých veršů, či nedocenila významové důrazy ve verši.
Zpracovala Dr. V. Šrámková
s využitím písemných podkladů a připomínek
ostatních členů poroty.
listopad 2003
Složení poroty:
Vítězslava Šrámková, předsedkyně
Martina Longinová
Marie Niedermayerová
Jaroslava Suchomelová
Jana Štefánková
Celkové hodnocení:
Úroveň této disciplíny byla v letošním roce velice slušná, výběr textů porota považovala za problematický jen asi ve třech případech ( např. Suchý Můj pes – úryvek, nebo Nezdařil Ešče sa ohlédni – tento nepříliš kvalitní ohlas lidové poezie také velmi nešťastně poznamenal projev domácí recitátorky). Značná část recitátorů byla z prvních ročníků, s čímž asi souvisí častější ovlivnění výkonů trémou, která se při přednesu projevila zvýšeným tempem projevu. Bylo v něm sice možno vysledovat základní pochopení textu i náčrt výstavby, ale nebylo dostatečně čitelné stanovisko interpreta, osobitost jeho sdělení. Pochopitelně tím také poměrně často utrpěla výstavba závěru básně, příprava pointy. Tyto výhrady však nepřekonávají celkově příjemný dojem z této části užitečné soutěže.
Ceny:
Pavlína Hubíková, Kroměříž, I. kat., Pavel Šrut: Povídání o dřevěné koze
Porota ocenila práci s textem ve smyslu výstavby příběhu k logickému vyústění a sdělnosti pointy. Interpretka prokázala schopnost konkrétní představy, humoru a citlivého kontaktu s posluchači (nepodbízela se humorem, decentně nabízela a počítala se spoluprací posluchače).
Olga Novotná, Prachatice, II. kat., Zpěvy staré Číny (Bohumil Mathesius), Hra o jeptišce
Zkušená přednašečka s technickými předpoklady (zajímavá barva hlasu, plasticita projevu) pojala tuto často recitovanou báseň proti běžnému směru interpretace – její šestnáctiletá jeptiška sice touží utéct z kláštera, ale spíš si tuto možnost představuje, než že by se pro ni rozhodla – rezignuje, nesejde z kopce, nenajde si chlapce. 16letá hrdinka nemá k pevnému rozhodnutí, ani realizaci, síly. Toto pojetí vneslo do výkonu od počátku jakýsi spodní temný, tragizující tón, utlumilo palčivost pasáže o lochanech i odhodlání snu o chlapci, jehož by si jeptiška ráda našla. Porota sice toto pojetí nepreferuje, ale přesto ocenila, že mu interpretka dokázala dostát a dát jistou opodstatněnost. Zaujal ji její smysl pro rytmus včetně práce s pauzou, přemýšlivost i technická vybavenost.
Čestná uznání:
Ruth Horáčková, Litoměřice, II. kat., Jiří Žáček: Odrhovačka o plavbě Titaniku
Rozsahem nevelkou báseň recitátorka citlivě rozčlenila do dílčích celků, takže jí účinně vyšla závěrečná pointa. Studentka se smyslem pro výrazové odstíny a kontrasty hledá a většinou i nalézá a logicky akcentuje smysl textu. Přednes byl výrazný, temperamentní, přechod od počáteční až dryáčnicky reklamní stylizace přes ironický pohled na bezstarostnou povrchní společnost k tragédii a závěrečnému obecnějšímu varování byl nenásilný, odvíjel se s překvapující lehkostí a přesvědčivostí.
Irena Kočendová, Krnov, I. kat., Ivo Štuka: Kde bydlí velbloudi, montáž textů
Studentka prokázala citlivost a pochopení pro text, dobrý smysl pro rytmus. Přednes byl živý a přitom se jí dařilo navázat bezprostřední kontakt s dětmi. V některých místech plně nevyužila gradování pro zdůraznění vnitřních point básně, podobně ne zcela využité se jevilo dvojí velice krátké využití flétny. Předpoklady pro přednes jsou dány mj. velice příjemným zabarvením znělého hlasu.
Natálie Pelcová, Karlovy Vary, II. kat., Robert Rožděstvenskij: Pohádka o kováři, který
ukradl koně
Poměrně obtížnou, myšlenkově závažnou báseň studentka interpretovala s pochopením a vhodným zdůrazněním hlavní myšlenky. Pěkně členila, nespěchala, nechala vyznít obraz či myšlenku, připravila si prostor pro vyznění pointy. V některých případech nekladla dostatečný důraz na význam jednotlivých veršů, či nedocenila významové důrazy ve verši.
Zpracovala Dr. V. Šrámková
s využitím písemných podkladů a připomínek
ostatních členů poroty.
listopad 2003
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.